• Ebba Caroline

Blir man anmäld till soc om...???

Anonym skrev 2012-03-21 14:36:11 följande:
    Soc anmälan kan det bli när en förälder inte kan sätta gränser. Vem bestämmer hemma egentligen! Får barnet godis varje dag oxå om hon vill!?

Finns inte som supp numera. Men det har funnits tidigaren men är nu borttagen.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (??) skrev 2012-03-21 14:58:22 följande:
    Doctacellin (stavnin?) heter det man kan få istället, sa mina föräldrar. Det går inte att tvinga min dotter, hon spottar ut det alt kräker upp det.
    Har inget med att vi inte är strikta nog med våra barn. De får absolut inte som de vill, här är det vi vuxna som bestämmer tills barnen är stora nog att hjälpa till att fatta beslut.
    Min dotter är svår med mat, ena dagen äter hon tex banan andra dagen inte. Så det går inte att förlita sig på att hon får i sig medicinen i tex pure. Dwssutom känner hon smaken igenom och spottar direkt.

Doktacillin kan man ändast få som dropp via sjukhuset. Det finns inte i tablett, flytande eller supp form.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym (??) skrev 2012-03-21 15:14:06 följande:
    Jag ska i alla fall få prata med läkaren, så får vi se vad som händer. Jag vill helt enkelt inte tvinga mitt barn, hon äter redan dåligt och jag vill inte skrämma henne med mat.
    Tack för svar.
    Då är enda alternativet att låta trummhinnan läka av sig själv.
  • Ebba Caroline
    mikroE skrev 2012-03-21 15:23:54 följande:
    Be att få prova en annan sort, kåvepenin smakar väldigt illa. Det gör iofs många sorter men många tycker att kåvepenin är värst. Det finns andra sorter, men de vill hellre ge den om det går men tjatar du får du nog en annan.

Kåvepenin är det som fungerar bäst.
  • Ebba Caroline
    Queenie70 skrev 2012-03-21 15:28:41 följande:
    Ja, men det hjälper ju inte om barnet inte sväljer en droppe.
    Amimox kan med fungera om inte Kåvepening går
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-03-21 15:01:06 följande:
    alla läkare jag varit i kontakt med säger samma att inte ge penicillin mer än i riktigt allvarliga åkommor & enl dem är inte öroninflammation det, törs säga att man kan fråga vem man vill i sjukvården att man INTE ska ge penicillin i onödan om infektionen kan läka ut själv, men då får man ju gå på efterkontroll & ha läkarkontakt under tiden. Mot smärtan finns alvedon dessutom gör det inte lika ont när trumhinnan spruckit enl läkare

Det är hetl rätt att man ska vara restriktiv med antibiotika och att det inte nödvändigtvis ges mot öroninflammation. Men har man en sprucken trummhinna så ska det ges och speciellt till barn.
  • Ebba Caroline
    mikroE skrev 2012-03-21 15:45:12 följande:
    Mycket möjligt, jag är personligen allergisk för det och det har alltid gått bra med andra typer för mig så helt hopplöst kan det inte vara...

Sopm jag skrivit är amimox öven bra om man inte tål Kåvepenin. Själv är ajg överkänslig mot nästan alla antibiotika, förutom amimox vilket är det jag alltid äter.   
  • Ebba Caroline
    sextiotalist skrev 2012-03-21 15:55:57 följande:
    Jag är rätt förvånad att man ännu inte efter 10 år hittat en antibiotika som kan ersätta det vidiriga kåvepinet för små barn

Amimox finns ju...
  • Ebba Caroline
    sextiotalist skrev 2012-03-21 15:57:28 följande:

men varför skriver man inte ut det då?

För att Kåvepenin är det som fungerar bäst på öroninflamation. Amimox skrivs bara ut om Kåvepenin inte fungerar på öroninflammation.
  • Ebba Caroline
    sextiotalist skrev 2012-03-21 16:16:09 följande:

Varför skriver man ut den flytande till lite större barn, när den finns på tablettform?

Ingen anning, jag är inte läkare...
Svar på tråden Blir man anmäld till soc om...???