Mamma SL skrev 2012-03-21 21:59:54 följande:
Kalla det vad du vill men jag har alltid fått lära mig att det finns goda bakterier som jobbar mot de onda, dumt att ta bort de goda då. Dessutom tror jag att man kommer starkare ur en infektion om kroppen får ta hand om den själv utan en mediciner som lägger sig i.
Visst finns det goda bakterier i kroppen, som genom sin närvaro motverkar förekomsten av onda bakterier.
Huruvida kroppen blir starkare av att själ ta hand om infektioner... Nja. Det är nog att generalisera. Vissa enkla infektioner klarar kroppen galant, men att den blir starkare av det vill jag inte sträcka det till. Vissa infektioner "minns" kroppen genom att antikroppar bildas mot en viss patogen, och på så vis lättare kan döda den näsa gång man blir infekterad, men det är inte samma sak som att kroppen blir starkare, utan det som sker vid vaccination. Vid upprepade infektioner kan kroppen däremot bli försvagad.
Antibiotika påverkar inte kroppen i övrigt nämnvärt, utan verkar i princip bara på bakterierna.
Man ska välja sina tillfällen när man ger antibiotika väl, men jag rekomenderar att man grundar sina åsikter på den forskning som läkarvetenskapen besitter, snarare än känslor.