• infragilis

Blir man anmäld till soc om...???

litenlitenliten skrev 2012-03-21 15:30:09 följande:
    Alla läkare jag har varit i kontakt med ger antibiotika om det handlar om barn och speciellt när det är sprucken trumhinna!
    Riktlinjer är att inte ge antibiotika vid öroninflammation, förutom vid sprucken trumhinna. Gäller både barn och vuxna.
  • infragilis
    Mamma SL skrev 2012-03-22 07:42:24 följande:
    Jag tycker ändå att man ser ett tydligt samband att föräldrar som ger sina barn antibiotika ofta, oftare har sjuka barn. Även vuxna som nästan aldrig är sjuka men som får någon åkomma som det skrivs ut antibiotika blir ofta sjuka inom två veckor efter kuren. För att inte tala om svampinfektioner, jag hade ofta uvi förut och tog säkert fem kurer/år och hade därmed underlivssvamp fem gånger/år. Sista uvi:n bestämde jag mig för att kämpa mot utan antibiotika, det är två år sedan, infektionsfri sedan dess, alltså HELT infektionsfri inte ens en halsfluss trots att det spridits som en löpeld på barnens dagis. 

Forskning kan vara bra men man ska inte glömma att forskning även går att vrida och vända på tills man får det resultatet man vill och det gör ofta de som betalar som till exempel läkemedelsföretagen. Folk är alldeles för dåliga på att ifrågasätta, det är därför som det nu finns 150 barn till med narkolepsi i Sverige.
    Kanske barn som får penicillin ofta får det eftersom de är sjuka oftare än andra...?

Att svamp ofta kommer som ett brev på posten efter en penicillinkur är ett faktum, men det är inte immunförsvaret som är rubbat utan just bakteriebalansen i underlivet.

Och vet du vad, jag har alltid fått antibiotika mot urinvägsinfektion (eftersom jag alltid får kraftiga infektioner med blodig urin, i övrigt gäller som med halsfluss och öroninflammation att antibiotika helst inte ska skrivas ut vid UVI) men har ändå aldrig haft halsfluss.Förvånad Anekdoter väger lätt jämfört med vetenskapliga studier som alltid kontrolleras för att vara utan bias!
  • infragilis
    Queenie70 skrev 2012-03-25 21:52:21 följande:
    Det är INTE pga. att små svenska barn får antibiotika när de har ont av öroninflammation som vi får problem med resistenta bakterier, det är en så liten piss i havet att det är helt försummligt. Problemet är att man i andra länder, även i europa kan knalla in och köpa antibiotika över disk lite som man vill, och att det skrivs ut slentrianmässigt ofta i förebyggande syfte, utifall att på många håll. Som varje gång mitt ex. åkte till sitt hemland så gick han till doktorn och fick lite bredspektrumantibiotika eftersom han ju inte var van vid de annorlunda bakterierna längre. Helt vansinnigt. Lika vansinnigt som att man pumpar vår blivande mat full med antibiotika i förebyggande syfte för att maximera vinsterna för köttindustrin. Återigen, att låta bli att ge en tvååring med svåra smärtor i öronen antibiotika gör varken till eller ifrån, och är bara tortyr för barnet. Ni som tycker att man lika gärna kan låta det läka av sig självt, har ni själva nån gång haft det? Vet ni hur fruktansvärt jävla ont det gör? Sist jag hade det så var jag beredd att gå ned på plattan och scora lite heroin för att slippa smärtorna. Det var värre än nåt jag nånsin upplevt.
    Om det är en piss i havet hur vi äter antibiotika här i landet, hur kommer det sig då att det finns hårda riktlinjer på att svenska läkare ska skriva ut mindre antibiotika än vad som gjort och görs?
  • infragilis
    perla2010 skrev 2012-03-26 11:34:46 följande:
    Men att experimentera med sig själv är sin sak, såsom alternativ medicin men ett barn väljer ju inte själv och om jag väljer att behandla tex öroninflammation med alternativ medicin och det inte hjälper och det bara blir värre så ser jag mer skada än nytta med experimentet.

Dock är det skillnad som vuxen, tranbärsdricka mot uvi osv men inte på små barn, de kan ju inte berätta hur de mår eller om det är bättre/sämre, då vet man ju inte vad som sker, därför anser jag att beprövade läkemedel är att rekommendera och föredra då jag inte vill skada min dotters hörsel eller njurar mm...
    UVI ska ges antibiotika mot på barn. Vid örininflammation vid sprucken trumhinna, i övrigt restriktivt.
Svar på tråden Blir man anmäld till soc om...???