Mamma SL skrev 2012-03-22 07:42:24 följande:
Jag tycker ändå att man ser ett tydligt samband att föräldrar som ger sina barn antibiotika ofta, oftare har sjuka barn. Även vuxna som nästan aldrig är sjuka men som får någon åkomma som det skrivs ut antibiotika blir ofta sjuka inom två veckor efter kuren. För att inte tala om svampinfektioner, jag hade ofta uvi förut och tog säkert fem kurer/år och hade därmed underlivssvamp fem gånger/år. Sista uvi:n bestämde jag mig för att kämpa mot utan antibiotika, det är två år sedan, infektionsfri sedan dess, alltså HELT infektionsfri inte ens en halsfluss trots att det spridits som en löpeld på barnens dagis.
Forskning kan vara bra men man ska inte glömma att forskning även går att vrida och vända på tills man får det resultatet man vill och det gör ofta de som betalar som till exempel läkemedelsföretagen. Folk är alldeles för dåliga på att ifrågasätta, det är därför som det nu finns 150 barn till med narkolepsi i Sverige.
Kanske barn som får penicillin ofta får det eftersom de är sjuka oftare än andra...?
Att svamp ofta kommer som ett brev på posten efter en penicillinkur är ett faktum, men det är inte immunförsvaret som är rubbat utan just bakteriebalansen i underlivet.
Och vet du vad, jag har alltid fått antibiotika mot urinvägsinfektion (eftersom jag alltid får kraftiga infektioner med blodig urin, i övrigt gäller som med halsfluss och öroninflammation att antibiotika helst inte ska skrivas ut vid UVI) men har ändå aldrig haft halsfluss.

Anekdoter väger lätt jämfört med vetenskapliga studier som alltid kontrolleras för att vara utan bias!