• Mamma SL

Blir man anmäld till soc om...???

Om trumhinnan redan spruckit är då nödvändigt med penicillin? Biverkningen med all antibiotika är ju att immunförsvaret försämras väldigt mycket i upp till två år så om det inte är absolut nödvändigt skulle jag skita i medicin och låta infektionen läka av sig själv.

• Mamma SL
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2012-03-21 15:24:11 följande:
    Det ä just när trumhinnan är sprucken som antibiotika behövs.
    Immunförsvaret försämras inte av vanliga antibiotika. Däremot kan den normala bakteriefloran rubbas tillfälligt.
    Och den normala bakteriefloran är inte en del av immunförsvaret? 
  • Mamma SL
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2012-03-21 20:58:37 följande:
    Nej, immunförsvaret består av olika former av vita blodkroppar som produceras i benmärgen. Även lymfcystemet, och man kan kanske argumentera för att huden är en första barriär mot infektioner, men del av immunförsvar, nja.
    Kalla det vad du vill men jag har alltid fått lära mig att det finns goda bakterier som jobbar mot de onda, dumt att ta bort de goda då. Dessutom tror jag att man kommer starkare ur en infektion om kroppen får ta hand om den själv utan en mediciner som lägger sig i.
  • Mamma SL
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2012-03-21 22:08:47 följande:
    Visst finns det goda bakterier i kroppen, som genom sin närvaro motverkar förekomsten av onda bakterier.
    Huruvida kroppen blir starkare av att själ ta hand om infektioner... Nja. Det är nog att generalisera. Vissa enkla infektioner klarar kroppen galant, men att den blir starkare av det vill jag inte sträcka det till. Vissa infektioner "minns" kroppen genom att antikroppar bildas mot en viss patogen, och på så vis lättare kan döda den näsa gång man blir infekterad, men det är inte samma sak som att kroppen blir starkare, utan det som sker vid vaccination. Vid upprepade infektioner kan kroppen däremot bli försvagad.
    Antibiotika påverkar inte kroppen i övrigt nämnvärt, utan verkar i princip bara på bakterierna.
    Man ska välja sina tillfällen när man ger antibiotika väl, men jag rekomenderar att man grundar sina åsikter på den forskning som läkarvetenskapen besitter, snarare än känslor.
    Jag tycker ändå att man ser ett tydligt samband att föräldrar som ger sina barn antibiotika ofta, oftare har sjuka barn. Även vuxna som nästan aldrig är sjuka men som får någon åkomma som det skrivs ut antibiotika blir ofta sjuka inom två veckor efter kuren. För att inte tala om svampinfektioner, jag hade ofta uvi förut och tog säkert fem kurer/år och hade därmed underlivssvamp fem gånger/år. Sista uvi:n bestämde jag mig för att kämpa mot utan antibiotika, det är två år sedan, infektionsfri sedan dess, alltså HELT infektionsfri inte ens en halsfluss trots att det spridits som en löpeld på barnens dagis. 

Forskning kan vara bra men man ska inte glömma att forskning även går att vrida och vända på tills man får det resultatet man vill och det gör ofta de som betalar som till exempel läkemedelsföretagen. Folk är alldeles för dåliga på att ifrågasätta, det är därför som det nu finns 150 barn till med narkolepsi i Sverige.
  • Mamma SL
    perla2010 skrev 2012-03-23 22:54:34 följande:
    Antibiotika finns inte som supp tyvärr, finns dock i tablettform men är en stor rackare. Men klart du måste få i ditt barn medicinen. Vår dotter hade öroninflammation o de gick inte att få i henne kåvepeninet trots att vi blandade med diverse galna grejer (däribland coca cola hehe hon har aldrig fått sötsaker annars).

Men sen ringde vi VC o de skrev istället ut amimox, dock är det bredspektrum antibiotika men vad gör man inte i ett sånt läge, hon behövde ju medicinen!!

I allafall; hon älskade amimox och blev glad när hon såg flaskan!!  Be om det!!

Och nej, de kommer garanterat INTE kontakta soc för detta!!
    Skitbra idé, bredspektrum-antibiotika som slår ut ännu fler goda bakterier och ger ännu större risk för resistenta bakterier. 

Kan någon tala om varför det är så viktigt med antibiotika vid öroninflammation? 
  • Mamma SL

Det är skrämmande att så många tänker "Men om jag gör det här bara en gång så gör det inget" för om alla tänker så är det såklart att det gör skillnad. Och jo jag skulle tvinga i mina barn smalspektrum istället för att ge bredspektrum som de tar frivilligt men in i det sista undviker jag antibiotika över huvud taget.

Jag vet många föräldrar som ger barnen penicillin för att de vill att de ska bli friska snabbare så att de kan komma tillbaka till dagis. Jag har aldrig haft något problem med att vara hemma med mina barn och vänta ut infektioner och det verkar som att det har gett effekt, från att ha varit normalsjuka som ettåringar är de nu nästan aldrig sjuka, i snitt en gång vartannat år ungefär.

• Mamma SL
    GrodanHopp skrev 2012-03-25 11:50:36 följande:
    Du vet om att man kan få njurbäckensinflammation om man inte behandlar UVI? Det kan ge svåra skador på njurarna.
    DU vet om att UVI oftast läker ut av sig själv om man inte tar antibiotika? 
  • Mamma SL
    Queenie70 skrev 2012-03-25 21:52:21 följande:
    Det är INTE pga. att små svenska barn får antibiotika när de har ont av öroninflammation som vi får problem med resistenta bakterier, det är en så liten piss i havet att det är helt försummligt. Problemet är att man i andra länder, även i europa kan knalla in och köpa antibiotika över disk lite som man vill, och att det skrivs ut slentrianmässigt ofta i förebyggande syfte, utifall att på många håll. Som varje gång mitt ex. åkte till sitt hemland så gick han till doktorn och fick lite bredspektrumantibiotika eftersom han ju inte var van vid de annorlunda bakterierna längre. Helt vansinnigt. Lika vansinnigt som att man pumpar vår blivande mat full med antibiotika i förebyggande syfte för att maximera vinsterna för köttindustrin. Återigen, att låta bli att ge en tvååring med svåra smärtor i öronen antibiotika gör varken till eller ifrån, och är bara tortyr för barnet. Ni som tycker att man lika gärna kan låta det läka av sig självt, har ni själva nån gång haft det? Vet ni hur fruktansvärt jävla ont det gör? Sist jag hade det så var jag beredd att gå ned på plattan och scora lite heroin för att slippa smärtorna. Det var värre än nåt jag nånsin upplevt.
    Det är just det där tänket jag menar i min tidigare kommentar. Det är samma sak som att säga att det spelar ingen roll hur mycket jag åker bil, flyger utomlands, struntar i att sopsortera m.m. för det bara en piss i havet och alla vet ju att det är industrierna som är de stora miljöbovarna. Men om alla gör lite gör det stor skillnad. 
Svar på tråden Blir man anmäld till soc om...???