Anonym (sjuksköterska) skrev 2012-03-21 22:08:47 följande:
Visst finns det goda bakterier i kroppen, som genom sin närvaro motverkar förekomsten av onda bakterier.
Huruvida kroppen blir starkare av att själ ta hand om infektioner... Nja. Det är nog att generalisera. Vissa enkla infektioner klarar kroppen galant, men att den blir starkare av det vill jag inte sträcka det till. Vissa infektioner "minns" kroppen genom att antikroppar bildas mot en viss patogen, och på så vis lättare kan döda den näsa gång man blir infekterad, men det är inte samma sak som att kroppen blir starkare, utan det som sker vid vaccination. Vid upprepade infektioner kan kroppen däremot bli försvagad.
Antibiotika påverkar inte kroppen i övrigt nämnvärt, utan verkar i princip bara på bakterierna.
Man ska välja sina tillfällen när man ger antibiotika väl, men jag rekomenderar att man grundar sina åsikter på den forskning som läkarvetenskapen besitter, snarare än känslor.
Jag tycker ändå att man ser ett tydligt samband att föräldrar som ger sina barn antibiotika ofta, oftare har sjuka barn. Även vuxna som nästan aldrig är sjuka men som får någon åkomma som det skrivs ut antibiotika blir ofta sjuka inom två veckor efter kuren. För att inte tala om svampinfektioner, jag hade ofta uvi förut och tog säkert fem kurer/år och hade därmed underlivssvamp fem gånger/år. Sista uvi:n bestämde jag mig för att kämpa mot utan antibiotika, det är två år sedan, infektionsfri sedan dess, alltså HELT infektionsfri inte ens en halsfluss trots att det spridits som en löpeld på barnens dagis.
Forskning kan vara bra men man ska inte glömma att forskning även går att vrida och vända på tills man får det resultatet man vill och det gör ofta de som betalar som till exempel läkemedelsföretagen. Folk är alldeles för dåliga på att ifrågasätta, det är därför som det nu finns 150 barn till med narkolepsi i Sverige.