• Grande Rock

Hjälp mig möblera mitt vardagsrum

Hej,

Mitt hem ser ut ungefär som en övernattningslya, dvs funktion inkastad i en hast när jag flyttade hit till stan för några år sedan. Detta har jag tröttnat på och tänkte nu göra något åt detta. Vardagsrummet har gett mig ordentligt huvudbry, men jag tror jag kommit fram till en lösning som fungerar. Rummet är kvadratiskt (med sida på ~4,5 meter). Ingång till rummet sker genom en dubbeldörr placerad mitt på ena sidan och rummet har utgång till balkong på motsatt sida.

Rummet har fram till nu inhyst en TV-hörna och en stationär datorhörna (funktionellt, men inte särdeles estetiskt) Både TVn och den stationära datorn har nu kastats ut och kvar står jag med en tom canvas. Enda möbels som skall stanna kvar är ett sideboard i 50-talsstil.

Rummet vill jag använda till socialt umgänge och "bok- och musikhörna. Det hade varit trevligt att få in en mindre matplats men jag lyckas då rakt inte få till hur det ska få plats så det får nog vara.

Jag bifogar en skiss på hur jag tänkt mig det hela:

Soffgruppen jag hade i tankarna när jag gjorde skissen var den här:

Men idag var jag inne och kikade runt på Mio och fastnade för den här:

Väggarna är i nå beigeaktig ton och då jag hyr är det inte av intresse att ändra på detta. Jag hade tänkt mig en mossgrön matta under soffgruppen för att knyta inop det med den stora krukväxten uppe i hörnet. Sen kommer det tillkomma lite mer belysning allteftersom jag hittar någon jag gillar

Skissen är lite symboliskt ritad men jag skulle vilja ha lite synpunkter på det hela, tror ni att det blir bra? Vilken soffa hade ni valt?
  • Svar på tråden Hjälp mig möblera mitt vardagsrum
  • HEARM

vill ni verkligen ha ryggen mot balkongen? känns inte det lite avigt?

• engladprick

soffan mot högra väggen och en fotölj på var sida (45 graders vinkel mot soffan)
    så får ni ljuset in i rummet och lättare att gå till ballkongen :) 

• Grande Rock
    HEARM skrev 2012-03-21 20:14:52 följande:
    vill ni verkligen ha ryggen mot balkongen? känns inte det lite avigt?
    Tanken med att ställa soffgruppen på det hållet var att undvika känslan av genomgångsrum, men det kanske kommer kännas bakvänt som du säger.
  • Nyfiken gul
    Grande Rock skrev 2012-03-21 20:17:42 följande:
    Tanken med att ställa soffgruppen på det hållet var att undvika känslan av genomgångsrum, men det kanske kommer kännas bakvänt som du säger.

Risken med att ha soffan placerad med ryggen mot balkongen är också att du får en massa kvadratmeter med dödutrymme som du inte kan nyttja. Eftersom du behöver kunna komma ut på balkongen.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Grande Rock

Hmm,

fast om jag flyttar soffgruppen till en av sidorna kommer jag ju fortfarande att få en yta som är svår att utnyttja utan att rummet känns ihopträngt, eller är rummet större än jag inbillar mig? det kanske kommer kännas ödsligt om jag bara möblerar mitten.

• Nyfiken gul
    Grande Rock skrev 2012-03-21 20:35:52 följande:
    Hmm,

fast om jag flyttar soffgruppen till en av sidorna kommer jag ju fortfarande att få en yta som är svår att utnyttja utan att rummet känns ihopträngt, eller är rummet större än jag inbillar mig? det kanske kommer kännas ödsligt om jag bara möblerar mitten.

fast en yta längs med en vanlig vägg är lättare att nyttja än just precis utanför balkongdörren - där behöver du ju komma åt dörren. Men bara ha en vanlig vägg bakom gör att du kan ställa golvlampa bakom, ha sittpuffar där som du tar fram vid behov eller liknande - det kan du inte göra framför balkongdörren.
  • Grande Rock
    Nyfiken gul skrev 2012-03-21 20:50:18 följande:
    fast en yta längs med en vanlig vägg är lättare att nyttja än just precis utanför balkongdörren - där behöver du ju komma åt dörren. Men bara ha en vanlig vägg bakom gör att du kan ställa golvlampa bakom, ha sittpuffar där som du tar fram vid behov eller liknande - det kan du inte göra framför balkongdörren.
    Sant, får nog ta och skissa lite till, och ta mig en rejäl funderare.
  • Nyfiken gul
    Grande Rock skrev 2012-03-21 20:55:39 följande:
    rSant, får nog ta och skissa lite till, och ta mig en rejäl funderare.

Ett tips - när du har rummet tomt - ta en tumstock och mät helt enkelt hur du skulle vilja möblera så ser du mer konkret hur stort allting blir. Har du eltejp (svart) så kan du tejpa upp eller bara sätta kryss hur möblerna ska stå efter du mätt upp allt. 
Svar på tråden Hjälp mig möblera mitt vardagsrum