Hjälp mig möblera mitt vardagsrum
Hej,
Mitt hem ser ut ungefär som en övernattningslya, dvs funktion inkastad i en hast när jag flyttade hit till stan för några år sedan. Detta har jag tröttnat på och tänkte nu göra något åt detta. Vardagsrummet har gett mig ordentligt huvudbry, men jag tror jag kommit fram till en lösning som fungerar. Rummet är kvadratiskt (med sida på ~4,5 meter). Ingång till rummet sker genom en dubbeldörr placerad mitt på ena sidan och rummet har utgång till balkong på motsatt sida.
Rummet har fram till nu inhyst en TV-hörna och en stationär datorhörna (funktionellt, men inte särdeles estetiskt) Både TVn och den stationära datorn har nu kastats ut och kvar står jag med en tom canvas. Enda möbels som skall stanna kvar är ett sideboard i 50-talsstil.
Rummet vill jag använda till socialt umgänge och "bok- och musikhörna. Det hade varit trevligt att få in en mindre matplats men jag lyckas då rakt inte få till hur det ska få plats så det får nog vara.
Jag bifogar en skiss på hur jag tänkt mig det hela:
Soffgruppen jag hade i tankarna när jag gjorde skissen var den här:
Men idag var jag inne och kikade runt på Mio och fastnade för den här:
Väggarna är i nå beigeaktig ton och då jag hyr är det inte av intresse att ändra på detta. Jag hade tänkt mig en mossgrön matta under soffgruppen för att knyta inop det med den stora krukväxten uppe i hörnet. Sen kommer det tillkomma lite mer belysning allteftersom jag hittar någon jag gillar
Skissen är lite symboliskt ritad men jag skulle vilja ha lite synpunkter på det hela, tror ni att det blir bra? Vilken soffa hade ni valt?