• PaulaVanilla

Bädda spjälsäng-hur?

Hej.

Hur bäddade ni till er nyfödda i spjälsängen? Har läst så olika saker om kudde behövs eller inte så jag är förvirrad. Täcke har jag förstått att det inte är bra eller nödvändigt.

Vi har madrass och bäddmadrass, spjäskydd och ska rulla lakan som vi ska lägga som stöd på sidorna för att det ska bli mer som ett bo. En spjälsäng är ju ganska stor. Vad jag förstår sover de utmärkt i pyjamas och tunn filt över. Det är kudden som bekymrar mig.. Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Bädda spjälsäng-hur?
  • LillSnurr82

Kudde är onödigt i början. När du sen börjar använda kudde lägg den under madrassen så det bara blir lutning ( lätt att de annars helt plötsligt lär sig rulla över till mage och då kan kudden vara kvävande ) tills de lär sig medvetet rulla från mage till rygg och tvärt om.

• Natulcien

Vi hade ingen spjälsäng alls.Vi samsov till en början. Men täcke behövs inte i början. Vi hade en gallerfilt först, och han sov i en body. Sen bytte vi till fleecefilt under vintern då det var lite svalare i vårt sovrum. Ingen kudde alls.
    Vi började med täcke först när han var runt 14 månader och kudde ungefär samtidigt.

• NovemberBarn

En liten kudde ska du ha, den ska vara tunn och så pass
    bred att bebisen kan ha axlarna på kudden oxå.
    Pyjamas och filt duger säkert utmärkt! Vi har dock täcke och har
    haft hela tiden.
    Vi har oxå rullade lakan runt om så det blir lite trängre, och så har vi även
    en gosig filt under honom så det inte blir så kallt när vi lägger ner honom.    

• SuzR

Hade en platt kudde från ikea och filt. Oroa dig inte, du kan ju ändra efter hand. En nyfödd sover väldigt sällan i sin säng ändå;)

• E Maria

Vi har madrassen o plastad frotté.. Sen ett lakan... Kudde bör man ha.. Kolla minimundus.se... Där finns kuddar att köpa som bvc rekommenderar... Sen har jag ett täcke, filt sparkar hon så lätt av sig.. Pyjamas har hon också... Tips är att ha mörkt i rummet när bebisen ska sova för natten.. Då lär de sig snabbare att komma in i rätt dygnsrytm o skilja på natt o dag...

• rödnos

vi köpte en kudde på babyproffsen. de lux varianten för 129 spänn eller nåt eftersom kompisens bebis huvud blev superplatt och vi fick för oss att det hade med kudden att göra. Iof hade deras bvc sköterska sagt åt dem att köpa kudde men att det nog ändå vart för sent...
    Dottern har fortfarande kudden nu i sin "stora-tjej-säng". Hon blir 2 i juni och bytte till denna nya sängen nu för tre veckor sen. 
    Vi rullade oxå lakan eller handdukar som två korvar brevid henne för att hon inte skulle rulla runt. Nu kunde hon ju inte det förrän efter ett ganska bra tag men man var ju nojjig. :) 
    Jag fick en hel drös mjuka goa sovpåsar från kompisarna i USA då de hade babyshowern för mig och de var helt perfekta! Då sparkar de inte av sig och det blir inte heller för varmt eftersom de är i tunn bomull.

• liji77

Vad jag minns så säger man som så ang kudde att: en platt i början för att minska risken att bebisen plattar till huvudet, speciellt om den har en favorit sida. När barnet börjar rulla runt, så ska kudden bort. Minns inte när den ska tillbaka, men troligtvis när barnet kan vända på sig utan problem.

Folk gör ju så klart olika. Det är rekomenationer, inte krav eller lag. Mina barn har haft kudde hela tiden. Platta fjösar till kuddar. 

Men visst var det så i början som för många andra. I början låg de ofta i vår säng och då hade de ingen kudde. 

Svar på tråden Bädda spjälsäng-hur?