• Anonym

Hmm tog laxermedel( microlax) och det har fortfarande inget!!

Hur är det möjligt?!!

• Svar på tråden Hmm tog laxermedel( microlax) och det har fortfarande inget!!
  • Anonym (Marvel)

Ja, många gånger sitter proppen högre upp. Nu vet jag ju inte hur länge du varit förstoppad, men antingen finns Klyx, som kommer högre upp, då det är mer vätska, eller så kan du ta Movicol som man löser upp i vatten och dricker. I övrigt ska du dricka mycket vatten och rör på dig.

• Anonym

Ok, jag har inte varit förstoppad så länge men magen är stor som bara den. Men nu har det gått nästan 45min, så då lär det väl inte komma något?så man vågar gå och lägga sig och det inte bara kommer i natt?

• Anonym (Marvel)

Det kan man aldrig veta Flört. Men du lär hinna på toaletten. Antingen försöker du igen med Microlax och ser till att hålla kvar vätskan så länge du kan, eller så går du till Apoteket i morgon och införskaffar annan medicin. Hoppas det löser sig för dig Flört.

• Anonym

Tack så mycket för ditt svar det står ju på förpackningen, inom 15min verkar det! yeah right!

• Anonym (dagobert)

Du har inte köpt barnstyrkan av misstag eller nåt? Finns väl olika?

• white trash mia

Microlax verkar lokalt. Det hjälper bara om det sitter en klump i ändtarmen som är svår/gör ont att trycka ut. Är du förstoppad högre upp i tarmen så hjälper det bara med de laxeringsmedel som man tar genom munnen. Fråga om råd på apoteket eller ring sjukvårdsupplysningen.

• white trash mia
    Anonym (Marvel) skrev 2012-03-21 21:10:37 följande:
    Ja, många gånger sitter proppen högre upp. Nu vet jag ju inte hur länge du varit förstoppad, men antingen finns Klyx, som kommer högre upp, då det är mer vätska, eller så kan du ta Movicol som man löser upp i vatten och dricker. I övrigt ska du dricka mycket vatten och rör på dig.
    Microlax och Klyx och andra laxeringsmedel som förs upp i ändtarmen verkmar lokalt. Är man förstoppad lägre upp i tarmen så hjälper det inte, precis som du skriver. 

Movicol  är ett av de  laxeringsmedel som man behöver ta regelbundet under en period, t ex varje morgon eller nå+gra gånger i veckan, enligt läkarens ordination. Det kan ta tid innan man får effekt och det krävs regelbundenhet.

'Om man är tillfälligt förstoppad och vill få en snabb effekt kan man ta ett snabbverkande laxeringsmedel. Det brukar säljas i tablettform och ger effekt inom 6-12 timmar ungefär.

Jag tolkar det som att TS är tillfälligt förstoppad och vill ha snabb effekt. Microlax och Klyx kan man använda om det sitter en klump i ändtarmen som är svår/gör ont att trycka ut. Movicol kan man ta varje morgon under en period om man är förstoppad en längre period och inte lyckas bli av med förstoppningen genom egenvård (kost, motion, sömn, dricka vatten, inte stressa osv). 

TS jag tycker att du ska fråga på apoteket efter ett snabbverkande laxeringsmedel. Det kan du ta på kvällen och så går du på toa på morgonen. Så är det hjär snart ur värden och du kan se över din livsstil så att du inte blir förstoppad igen.   
  • white trash mia
    Anonym skrev 2012-03-21 21:27:07 följande:
    Tack så mycket för ditt svar det står ju på förpackningen, inom 15min verkar det! yeah right!
    Ja, men det gäller om man har en klump i ändtarmen som är svår/gör ont att trycka ut. Det är DET Microlax används till. Om det är tomt i ändtarmen och man är förstoppad längre upp i tarmen hjälper inte Microlax.
  • Anonym (Marvel)
    white trash mia skrev 2012-03-21 22:19:13 följande:
    Microlax och Klyx och andra laxeringsmedel som förs upp i ändtarmen verkmar lokalt. Är man förstoppad lägre upp i tarmen så hjälper det inte, precis som du skriver. 

Movicol  är ett av de  laxeringsmedel som man behöver ta regelbundet under en period, t ex varje morgon eller nå+gra gånger i veckan, enligt läkarens ordination. Det kan ta tid innan man får effekt och det krävs regelbundenhet.

'Om man är tillfälligt förstoppad och vill få en snabb effekt kan man ta ett snabbverkande laxeringsmedel. Det brukar säljas i tablettform och ger effekt inom 6-12 timmar ungefär.

Jag tolkar det som att TS är tillfälligt förstoppad och vill ha snabb effekt. Microlax och Klyx kan man använda om det sitter en klump i ändtarmen som är svår/gör ont att trycka ut. Movicol kan man ta varje morgon under en period om man är förstoppad en längre period och inte lyckas bli av med förstoppningen genom egenvård (kost, motion, sömn, dricka vatten, inte stressa osv). 

TS jag tycker att du ska fråga på apoteket efter ett snabbverkande laxeringsmedel. Det kan du ta på kvällen och så går du på toa på morgonen. Så är det hjär snart ur värden och du kan se över din livsstil så att du inte blir förstoppad igen.   
    Håller med dig i det stora hela. Dock behandlar vi förstoppningar med Movicol på min arbetsplats. Vanligtvis ger vi 4 påsar i en karaff med vatten och ev Klyx. Om detta inte hjälper blir det andra typer av lavemang, men många gånger löser sig förstoppningen av Movicol. Men det finns väldigt mycket olika typer av laxantia på marknaden, så det är säkert en smaksak vad man rekomenderar. I övrigt så tror jag att Gatrografin slår allt som man kan ta via munnen. Men den ges ju igentligen inte mot förstoppning.
  • white trash mia
    Anonym (Marvel) skrev 2012-03-23 15:01:16 följande:
    Håller med dig i det stora hela. Dock behandlar vi förstoppningar med Movicol på min arbetsplats. Vanligtvis ger vi 4 påsar i en karaff med vatten och ev Klyx. Om detta inte hjälper blir det andra typer av lavemang, men många gånger löser sig förstoppningen av Movicol. Men det finns väldigt mycket olika typer av laxantia på marknaden, så det är säkert en smaksak vad man rekomenderar. I övrigt så tror jag att Gatrografin slår allt som man kan ta via munnen. Men den ges ju igentligen inte mot förstoppning.

Ja, så gör man ofta.

Men det jag syftade på var att det oftast inte ger så snabb effekt att ta EN påse Movicol. 

Movicol och liknande laxeringsmedel är till för att tas mer regelbundet under en period.

Nu vet jag inte var du jobbar. Men t ex i äldreomsorg och på sjukhus så delar man av olika skäl (sjukdomar t ex) oftast inte så gärna ut snabbverkande laxeringsmedel då det inte är så "snällt" mot kroppen. I första hand försöker man ofta med t ex Movicol och Klyx eller Microlax som du beskriver. Och många äldre och sjuka (sängliggandes, mycket stillasittande osv) blir förstoppade ofta eller upprepade gånger. Och då är det inte bra med snabbverkande laxeringsmedel eftersom det kan leda till försämrad tarmfunktion. Det är också en anledning till att man i första hjandf försöker med andra metoder.

Men nu har ju TS redan försökt med Microlax. Och jag antar att hon har försökt med torkade plommon och andra huskurer. Som privatperson är det ju lätt att själv köpa snabbverkande laxeringsmedel om man vill ha snabb effekt när besvären är stora.    

Jag skulle rekommendera TS att köpa ett snabbverkande laxeringsmedel för att få bort problemet. Och sen se över sina levnadsvanor.

Jag tolkar TS som att hon plötsligt har blivit väldigt förstoppad  men inte brukar vara det. Om hon däremot brukar vara förstoppad så skulle jag rekommendera Movicol eller liknande. Men i så fall ska hon söka lakare först.    

Svar på tråden Hmm tog laxermedel( microlax) och det har fortfarande inget!!