PetGu skrev 2012-03-22 23:04:19 följande:
Jag kanske skulle nämna att jag sedan ett antal år arbetar inom Kriminalvården, och att jag har erfarenhet från såväl anstalt, häkte och frivård. Det jag skriver är alltså inga "en kompis kompis berättade"-fenomen, utan jag beskriver alltså helt enkelt hur våra föreskrifter ser ut. På klass 3- (tidigare sk öppna) anstalter är det i mångt och mycket slappare regler än på de slutna enheterna, så det stämmer att man oftare får mobilnummer godkända men, som jag skrev tidigare, så är det absolut inte självklart. Och vad gäller brevgranskningen finns det inga undantag - personalen får inte läsa några brev, vare sig inkomna eller utgående. När man sitter häktad med restriktioner kan det mycket väl förekomma att breven läses, men då av åklagaren och inte av Kriminalvården.
Nu vet jag inte riktigt vilken position du haft/har, men visst får man läsa brev och dagböcker mm så länge det finns lagstöd. Just nu brevgranskar vi flera intagna av olika skäl, dvs även läser texten i både inkommande och utgående brev.
Att få mobilnummer godkända är inte heller speciellt svårt så länge man är nära anhörig och inte har oregistrerat kontantkort.
Arbetar på klass2-anstalt.