• Anonym (Otrolig saknad :-()

Min kille sitter inne från och med igår!!

Så här är det, min kille sitter i fängelse, han sitter på
    Rödjan i Mariestad. Han har fått 8månader men efter att dom dragit av häktestiden och om han sköter sig är han ute efter 4,5månader. Har så
    Många frågor men hittar inga svar. Får han ringa? FÅr han ringa mobilnummer, får han skriva, när var och hur får man hälsa på? Jag vill veta allt om detta ställe och deras regler. HJÄLP, är det nÅgon som vet något??? Snälla

• Svar på tråden Min kille sitter inne från och med igår!!
  • Anonym

Gå in på kriminalvårdens hemsida, välj anstalt. Där hittar du information om besökstider, telefonnummer och regler runt besök.

• Hallonmumsan

Min man har suttit där. Först och främst så är det ett bra ställe. Han kommer få ringa och skriva brev. Besök kan ta ett tag eftersom man ska godkännas. Vi hade barn så jag fick hälsa på varje vecka under en heldag. Jag vet hur hopplöst det känns men dessa månaderna kommer gå fort. Han kommer säkert ringa dig så fort han kan och förklara hur reglerna är.

Men får han ringa mobil? Jag har ju inget hemnummer? Har gått in på deras hemsida, men det står ju inga direkta svar. Läste något om telefonkort? Hut lång tid tar det innan dom får ringa?

• Hallonmumsan

Telefonkort får han bekosta själv. Ofta hinner dom inte ringa långa stunder då alla vill ringa. Jag minns inte hur det var med mobil men han ringde aldrig till min mobil så det kanske man inte får. Men ring dit imorgon och fråga.

Hoppas han kan ringa mobil

• PetGu

Mobilnummer godkänns inte i Kriminalvårdens telefonisystem INTIK, möjligtvis kan han få godkänt veckosamtal och då får han ringa en gång i veckan, kanske 10 minuter, med personal bredvid som lyssnar.

• sweetbird

Man får ringa mobil. Vissa har så att om du ringer hemtelefon så får du prata i 15 minuter och om du ringer till mobil så får du bara ringa 7 min. Med besök o så, så kan han skicka ett papper till dig som han får från anstalten och det får du fylla i och skicka tillbaka. Sen kollar dom upp dig och meddelar om du blev godkänd. Sen får du besöka på avtalad tid. Han får lov att skriva till dig och du till honom, dom granskar era brev dock o läser vad det står. Du skickar ditt brev till anstalten med hans anstalts nummer som han har i stället för sitt namn . Fråga honom vad han har för nummer när du pratar med honom :)

• PetGu
    sweetbird skrev 2012-03-21 23:47:25 följande:
    Man får ringa mobil. Vissa har så att om du ringer hemtelefon så får du prata i 15 minuter och om du ringer till mobil så får du bara ringa 7 min. Med besök o så, så kan han skicka ett papper till dig som han får från anstalten och det får du fylla i och skicka tillbaka. Sen kollar dom upp dig och meddelar om du blev godkänd. Sen får du besöka på avtalad tid. Han får lov att skriva till dig och du till honom, dom granskar era brev dock o läser vad det står. Du skickar ditt brev till anstalten med hans anstalts nummer som han har i stället för sitt namn . Fråga honom vad han har för nummer när du pratar med honom :)
    NEJ, grundregeln är att man inte blir beviljad att ringa mobilnummer genom Kriminalvårdens telefonisystem INTIK. Man kan givetvis, om det finns särskilda skäl (till exempel att man har barn) ändå få det godkänt men någon självklarhet är det absolut inte. När någon kommer till en ny enhet inom Kriminalvården brukar denne dock få ringa ett ankomstsamtal (till valfritt telefonnummer) för att meddela sig.

Personalen får INTE läsa en intagens brev. Granskningen som sker är i syfte att kontrollera att kuvertet inte innehåller något otillåtet, men själva texten får man inte gå genom. Och man behöver inte skriva intagningsnumret, personens namn går precis lika bra.

Olika besked här ju :-/ Får han eller får han inte ringa mobil? Är det telefonkort som dom köper där?

Ok nu är jag med

• Anonym (fråga dom somvet)

Ring Rödjan i Mariestad där han sitter och fråga dom, istället för att fråga oss här på Familjeliv.

Ett enkelt tips bara Glad

Japp ringde dit och fick all info jag behövde veta, och väldigt trevlig personal. Han får ringa mobil, han får ta imot besök men han måste själv ansöka om det. Så väldigt positivt besked i alla fall.

• sweetbird

Ja det va ju de jag sa :D det jag skrev har varit min erfarenhet iallafall. Lycka till med allt TS det kommer gå bra . Han är ute snart igen :D ........PetGu. Ja dom granskar breven. Vissa anstalter läser dom igenom breven lite snabbt för att se så det inte står något olämpligt. Det beror helt på vad man sitter för mm. Och det med mobilsamtal
    Vet jag . Eftersom jag har en
    Som ringer hit hem och mobil!

• PetGu

Jag kanske skulle nämna att jag sedan ett antal år arbetar inom Kriminalvården, och att jag har erfarenhet från såväl anstalt, häkte och frivård. Det jag skriver är alltså inga "en kompis kompis berättade"-fenomen, utan jag beskriver alltså helt enkelt hur våra föreskrifter ser ut. På klass 3- (tidigare sk öppna) anstalter är det i mångt och mycket slappare regler än på de slutna enheterna, så det stämmer att man oftare får mobilnummer godkända men, som jag skrev tidigare, så är det absolut inte självklart. Och vad gäller brevgranskningen finns det inga undantag - personalen får inte läsa några brev, vare sig inkomna eller utgående. När man sitter häktad med restriktioner kan det mycket väl förekomma att breven läses, men då av åklagaren och inte av Kriminalvården.

• sweetbird

Ja men du kan ju tro att det är en kompis kompis berättelse. Killen jag pratar om sitter på sluten . Och han får ringa mobil och vad jag vet så är jag inte hans barn. Inte äns släkt. Han får ringa 7 min till mobil och 15 till hem telefon , han kommer sitta 7 år . Hoppas allt kommer gå bra för dig TS , jag lämnar tråden nu eftersom du löst allt :)

• Anonym (VAd jag vet)

Min bror satt nyligen inne i 2 år uppe i västerås.  Men han fick skriva brev när han ville, skrev ofta! Han ringde alltid på eftermiddagen, hälsa på får man bara om man ansöker om besök!!

• Anonym
    PetGu skrev 2012-03-22 23:04:19 följande:
    Jag kanske skulle nämna att jag sedan ett antal år arbetar inom Kriminalvården, och att jag har erfarenhet från såväl anstalt, häkte och frivård. Det jag skriver är alltså inga "en kompis kompis berättade"-fenomen, utan jag beskriver alltså helt enkelt hur våra föreskrifter ser ut. På klass 3- (tidigare sk öppna) anstalter är det i mångt och mycket slappare regler än på de slutna enheterna, så det stämmer att man oftare får mobilnummer godkända men, som jag skrev tidigare, så är det absolut inte självklart. Och vad gäller brevgranskningen finns det inga undantag - personalen får inte läsa några brev, vare sig inkomna eller utgående. När man sitter häktad med restriktioner kan det mycket väl förekomma att breven läses, men då av åklagaren och inte av Kriminalvården.
    Nu vet jag inte riktigt vilken position du haft/har, men visst får man läsa brev och dagböcker mm så länge det finns lagstöd. Just nu brevgranskar vi flera intagna av olika skäl, dvs även läser texten i både inkommande och utgående brev.
    Att få mobilnummer godkända är inte heller speciellt svårt så länge man är nära anhörig och inte har oregistrerat kontantkort.
    Arbetar på klass2-anstalt. 
Svar på tråden Min kille sitter inne från och med igår!!