• Tow2Mater

Ngn mamma som lämnat sina barn till pappan? Hur klarar man det?

Av nån anledning döms mammor som flyttar mycket mycket hårdare än pappor som flyttar. Själv flyttade jag med mamma som 7-åring långt ifrån pappa, och det har gått bra. Ser ingen skillnad om det varit mamma som flyttat och jag stannat med pappa, det är ju val som görs, och sen får man anpassa sig och ändra vartefter hur det funkar eller inte funkar.

Hur ofta skulle du kunna träffa dottern?

• Tow2Mater
    Lillafrökenfräken skrev 2012-03-29 14:19:33 följande:
    Jaha, så det vet du? Att så är det för alla föräldrar och i alla familjer? Vad konstigt att jag då som är uppvuxen i en familj med en förälder på avstånd har en helt annat syn på det hela. Jag har inte sämre kontakt med min pappa än min mamma. Min pappa har aldrig bara varit en "rolig helgperson" eller aldrig fungerat som förälder. Trots att han bott i ett helt annat land i ett par år och sen på en helt annan kontinent. Men vad vet jag, jag har ju bara erfarenhet ur ett barnperspektiv av närheten till mina föräldrar.
    Samma erfarenhet här. Anonym - usch vet inte vad hon pratar om.
  • Tow2Mater
    N4thali3 skrev 2012-03-29 14:56:53 följande:
    Att vara förälder handlar väl ändå om att påverka barnen, ge dom en trygg och stabil uppväxt och att alltid vara tillgänglig. Hur är man det om man flyttar ifrån sina barn?
    Det har förklarats tidigare i tråden.
  • Tow2Mater
    Anonym (Usch.) skrev 2012-03-29 16:15:57 följande:
    En närvarande förälder är inte alltid en bra förälder, det stämmer. Men om det ligger 25 mil emellan barn och förälder och man träffas två gånger i månaden så innbär även det att man är en icke adekvat förälder så är det.
    Det finns en skala mellan Perfekt och Dålig, där "icke adekvat" ligger nära dålig som jaq tolkar dig. Alla klarar inte av att vara Perfekta, men då räcker det ofta med att vara Helt Ok, eller Tillräckligt Bra. Bra för dig om du alltid kan vara Perfekt, en hel del av oss andra inser att vi inte alltid i alla situationer klarar det, och gör vad som kan vara helt ok och tillräckligt bra för våra barn i den situation vi befinner oss i.

Vill du skicka soc på alla "icke adekvata" föräldrar som inte bor heltid med sina barn?
  • Tow2Mater
    N4thali3 skrev 2012-03-29 16:52:34 följande:
    Vad har soc med saken att göra. Det är väl ingen som sagt något om soc. 
    Jag gjorde det. Icke-adekvata föräldrar ska ju anmälas på löpande band idag - jag undrade bara om du skulle vilja anmäla.
  • Tow2Mater
    Anonym (Usch.) skrev 2012-03-29 17:57:14 följande:
    Att inte bo heltid med sitt barn kan vara helt adekvat. Att exempelvis flytta till ett annat land och lägga stort fysiskt avstånd mellan sig och barnet och tro att man fortfarande kan agera funktionell förälder via skype är inte adekvat föräldrarskap. Dvs. dåligt föräldrarskap om det inte handlar om en mycket begränsad tid.
    Så om mamman mot pappans vilja flyttar med barnet ett stort fysiskt avstånd, blir pappan klassad att utöva ett dåligt föräldrarskap enligt dig...?
  • Tow2Mater
    N4thali3 skrev 2012-03-29 19:08:43 följande:
    För det första så FÅR inte mamman flytta "långt" bort utan pappans tillåtelse. 
    Och om det är båda föräldrarnas ansvar att vara tillgängliga och närvara i barnens vardag.
    Det är bara vid gemensam vårdnad man inte "får" flytta utan den andres medgivande. Många har inte gemensam, fast de kanske bor ihop.
  • Tow2Mater
    Anonym (Usch.) skrev 2012-03-29 18:49:12 följande:
    Konstigt resonemang. Det är då moderna som utövar ett dåligt föräldrarskap eftersom hon till men för barnet förhindrar fadern att vara en funktionell förälder. Fadern har ju inte gjort valet, men sant är ju att han inte kommer att kunna fungera som förälder pga. moderns egoistiska val.

Personligen skulle jag ju visserligen som förälder som blev "frånflyttad" då ändå flytta efter, då man normelt sett gör stora uppoffringar för att få vara nära sitt barn.  
    Visst har fadern inte gjort valet, men han hamnar ju i samma situation, och hur han därifrån kan agera eller inte agera som förälder blir ju exakt likadant i praktiken.

Så en "bra förälder" ska alltsa flytta efter, fast det kan betyda inget jobb på ganska lång tid, fixa ny bostad utan att ha jobb, kanske måsta sälja den gamla bostaden samtidigt, etc. Stora krav för att vara en "bra förälder" må jag säga.
Svar på tråden Ngn mamma som lämnat sina barn till pappan? Hur klarar man det?