• Julia82

Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?

Jag går snart in i tredje trimestern och har äntligen börjat handla hem bebisprylar. Det är första barnet och allt känns så nytt och spännande, och jättekul såklart. Men vad ska man tänka på, vilka saker är ett måste och vilka prylar kommer aldrig till användning. Det här är en helt ny värld för mig!! 

Jag skulle gärna hitta några goa tjejer med BF i juni för att prata om allt från inköp till bebisen, tankar inför förlossning, föräldraskap och gud vet vad! Det finns tusen saker jag funderar på, och det skulle vara underbart att prata av sig med andra gravida.     

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-23 07:09
    Eftersom jag tycker att tråden blivit lite av en "gnäll-tråd" kommer jag inte att fortsätta läsa era inlägg. Jag är gravid för första gången och försöker se positivt på allt vad en graviditet innebär, även om det är fysiskt jobbigt dom sista månaderna. Jag mår bättre av att läsa/skriva om glädjen och lyckan att vara gravid och känner att det finns andra trådar som är bättre för mig.

Jag önksar er alla lycka till med era förlossningar, och hoppas att bebis-livet som väntar blir allt ni drömt om :)

Tack och hej för mig!
  • Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?
  • TereseL
    Butterflie skrev 2012-04-05 08:47:42 följande:
    oh ja, är med i v32.. Är rena hoppborgen där inne, man får rätt fina miner när det brötar runt som mest haha. Å bebis e expert på det när man står i kassan å tar betalt. Kunderna tittar undrande på¨en, de måste ju tro att ja e helt koko vid de här laget haha ^^
    Haha ja! Några av mina elever (på gymnasiet) sa att det såg ut som om Ailen försökte ta sig ut genom min navel. Charmigt...
  • TereseL
    Kia82 skrev 2012-04-05 14:01:38 följande:
    Idag är jag bara så  sjukt trött på att vara gravid och de äldre barnen har varit fullkomligen helt hopplösa hela förmiddagen. Ja menar, det är väl helt normalt att vakna kl 6 och börja att slåss med sina syskon när man är ledig!? Tack och lov så blev det äntligen lite lugn och ro när dem bestämde sig för att gå ut efter lunch så nu är det lugn i huset men jag hör hur dem tjoar ute på lekplatsen genom det öppna fönstret. Herregud, vissa dagar vill man bara kunna snabbspola förbi.:-P

Inatt födde en bekant en liten grabb och för en månad sedan var det en annan bekant som fick barn, känns som att jag är ensam om att gå och vänta på den här lille nu medans dem har fullt upp med sina småttingar. Det var ju så kul att kunna prata med dem och vänta tillsammans och trots att jag är jätteglad för deras skull så känns det ändå jobbigt nu, ensamt och seegt.:-P Suck, det är en sån där jobbig dag idag.
    Ja, en kontroll med snabbspolning, pausknapp och liknande för livet vore kanske inte helt fel att ha
    Jag har vabbat hela veckan. Seriös magsjuka. Och sambon är utomlands på utbildningskonferens. Puh.
    Men nu har det iaf varit symptomfritt ett dygn här hemma, så det verkar som att påskfirandet kan bli av.
    Drygt när ett barn i taget är sjukt, så man måste sysselsätta det friska som annars klättrar på väggarna, och när kvällen kommer är man själv helt slut av allt springande, passoppande och sysselsättande...
    Men å andra sidan, man får ju vardagsträningen iaf
  • amanda02

Tänkte lansera ett äckligt ämne, nämligen... bajs. Skäms

Jag tycker man läser överrallt att förstoppning är ett vanligt problem vid grav, framförallt i slutet, och framför allt om man äter järntabletter, och det finns en massa tips på vad man kan göra för att få fart på det. Men om det är farten som är problemet? Jag har helt motsatt problem mot förstoppning, tycker jag måste "göra tvåan" nästan varenda gång jag går på toa, och ofta känns det som att det är mycket vatten i avföringen, om ni ursäktar beskrivningen. Järntabletterna (Niferex) tycker jag bara gör saken värre... Dricker ju mindre kaffe än vanligt, och snusar förstås inte vilket jag gjorde innan grav, så det borde ju gå åt motsatta hållet, men icke... vad ska man egentligen äta för att få balans på det där? Vitt bröd är det enda jag kan komma på, men det är ju inte särskilt nyttigt.

• Butterflie
    TereseL skrev 2012-04-06 13:47:30 följande:
    Haha ja! Några av mina elever (på gymnasiet) sa att det såg ut som om Ailen försökte ta sig ut genom min navel. Charmigt...
    hahaha vad sött =)
    Min sambo är helt fascinerad, åååh säger han med gäll röst det är en fot. Jag känner en fot hallå hör du mig jag känner en fot.. Skulle kunna tro han kommit i målbrotten igen *skrattar*
    SaJoH skrev 2012-04-06 10:53:24 följande:
    Hej! Har precis gått in i tredje trimestern! TÄnkte fråga med er om vattniga flytningar - är det någon som upplevt ökade flytningar nu? Det ser ut som flytningar typ men de är väldigt vattniga! Någon som haft samma eller någon som trott att det var flytningar när det i själva verket var fostervatten? Hur skiljer man de två från varandra?
    Jo då och vattniga är de, men är inte mycket, men irriterande.. önskar man slapp ha trosskydd hela tiden.
    Fostervattnet är mer som efter man haft sex å det verkligen rinner.. förstår du hur ja menar?
  • Butterflie
    amanda02 skrev 2012-04-06 14:17:32 följande:

Jag tycker man läser överrallt att förstoppning är ett vanligt problem vid grav, framförallt i slutet, och framför allt om man äter järntabletter, och det finns en massa tips på vad man kan göra för att få fart på det. Men om det är farten som är problemet? Jag har helt motsatt problem mot förstoppning, tycker jag måste "göra tvåan" nästan varenda gång jag går på toa, och ofta känns det som att det är mycket vatten i avföringen, om ni ursäktar beskrivningen. Järntabletterna (Niferex) tycker jag bara gör saken värre... Dricker ju mindre kaffe än vanligt, och snusar förstås inte vilket jag gjorde innan grav, så det borde ju gå åt motsatta hållet, men icke... vad ska man egentligen äta för att få balans på det där? Vitt bröd är det enda jag kan komma på, men det är ju inte särskilt nyttigt.
    Finns ju pulver man kan strö ut över maten eller blanda i ett glas oboy som ska stabilisera magen, använder det till min dotter när hon blir hård och de står på förpackningen att man kan använda det om man även är lös.
    Men jag har inte vågat prova på mig själv än även om ja e trögare i magen än vanligt..
    VI-Siblin heter det och finns på apoteket.
  • TereseL
    amanda02 skrev 2012-04-06 14:17:32 följande:

Jag har faktiskt samma problem. När jag åt Hemofer gick det bra, jag fick till en bra balans eftersom jag äter mkt fullkorn, dricker mkt te osv.

Men mkt lågt Hb gjorde att jag fick lov att dels byta till Niferex (då hemofer tydligen är ett kosttillskott och inte ett järntillskott enbart) och dessutom dra ner på te-drickandet. (Te kan tydligen göra magen hård).

Jag blev precis som du beskriver det.
    Jag har nu lagt av nästan helt med fullkornsprodukter. Dricker 2 koppar te om dagen (mitt på dagen, inte i anslutning till Niferexintag eftersom det påverkar järnupptagninge i kroppen negativt).
    Jag frågade på apoteket och de sa att jag skulle dricka mkt vatten. Det är svårt att göra något åt det när magen är så "ur balans" ändå pga graviditet osv tydligen.

Om du inte har jättelågt Hb kan du ju prova att ta 1 niferex på kvällen och 1 hemofer på morgonen? Kanske kan hjälpa till att stoppa upp lite?

• TereseL
    Butterflie skrev 2012-04-06 14:23:00 följande:
    hahaha vad sött =)
    Min sambo är helt fascinerad, åååh säger han med gäll röst det är en fot. Jag känner en fot hallå hör du mig jag känner en fot.. Skulle kunna tro han kommit i målbrotten igen *skrattar*
    Hahaha! DET var sött om något!

Min sambo är mer inne på "rejäla gasproblem" eller alien-tänket han... Men men, han är charmig ändå, så han ä förlåten.  
  • Butterflie
    TereseL skrev 2012-04-06 14:50:17 följande:
    Hahaha! DET var sött om något!

Min sambo är mer inne på "rejäla gasproblem" eller alien-tänket han... Men men, han är charmig ändå, så han ä förlåten.  
    haha, ja de e lustiga dessa män. Min sambo vråla som en idiot i telen när ja sa att ja bestämt mig för å ta ut hormonspiralen.
    Fast han har levt ihop med mina tidigare barn i flera år, har en brorson på 4år som han följt hela livet så antar att han varit bebis nojig ett tag.
    Iof har han sagt att det inte spelar någon roll om han blir pappa eller inte, men med tanke på hur han reagerade på allt så var det nog bara nåt han sa. Och nu ska han äntligen bli pappa på riktigt å e en sådan där person som oroar sig för allt, medans man själv redan gått igenom detta med 2 tidigare och är lite lugnare. ta dagen som den kommer =)
  • TereseL
    Butterflie skrev 2012-04-06 15:05:24 följande:
    haha, ja de e lustiga dessa män. Min sambo vråla som en idiot i telen när ja sa att ja bestämt mig för å ta ut hormonspiralen.
    Fast han har levt ihop med mina tidigare barn i flera år, har en brorson på 4år som han följt hela livet så antar att han varit bebis nojig ett tag.
    Iof har han sagt att det inte spelar någon roll om han blir pappa eller inte, men med tanke på hur han reagerade på allt så var det nog bara nåt han sa. Och nu ska han äntligen bli pappa på riktigt å e en sådan där person som oroar sig för allt, medans man själv redan gått igenom detta med 2 tidigare och är lite lugnare. ta dagen som den kommer =)
    Hahaha!
    Här var det sambon som ville ha barn. Han tog upp frågan när vi dejtat en vecka Förvånad 
    Då var jag 23, hade flera år kvar på utbildning och hade inte riktigt tänkt på hela den biten ännu.

Sen när första plusset visade sig några år senare så fick han nog panik. Han såg rent livrädd ut Flört
    Men det ordnade ju till sig fint ändå! Det märks att han gillar barn och vill ha en stor familj (men 3 barn får räcka nu, hehe). 
  • amanda02
    TereseL skrev 2012-04-06 14:48:49 följande:
    Jag har faktiskt samma problem. När jag åt Hemofer gick det bra, jag fick till en bra balans eftersom jag äter mkt fullkorn, dricker mkt te osv.

Men mkt lågt Hb gjorde att jag fick lov att dels byta till Niferex (då hemofer tydligen är ett kosttillskott och inte ett järntillskott enbart) och dessutom dra ner på te-drickandet. (Te kan tydligen göra magen hård).

Jag blev precis som du beskriver det.
    Jag har nu lagt av nästan helt med fullkornsprodukter. Dricker 2 koppar te om dagen (mitt på dagen, inte i anslutning till Niferexintag eftersom det påverkar järnupptagninge i kroppen negativt).
    Jag frågade på apoteket och de sa att jag skulle dricka mkt vatten. Det är svårt att göra något åt det när magen är så "ur balans" ändå pga graviditet osv tydligen.

Om du inte har jättelågt Hb kan du ju prova att ta 1 niferex på kvällen och 1 hemofer på morgonen? Kanske kan hjälpa till att stoppa upp lite?

Tack för svar :) Jag tar bara 1 niferex om dagen, brukar ta den innan jag går och lägger mig. Mitt hb-värde är inte jättelågt, men får nog fortsätta med den ändå. Borde nog försöka äta mer fullkorn, vatten dricker jag redan som aldrig förr (tycker aldrig jag varit så törsta som nu!). Varför har du slutat med fullkorn, har det något med järnet att göra?
Svar på tråden Någon mer med BF i Juni som vill följas åt de sista månaderna?