• Anonym (Rädd)

Kejsarsnitt eller vaginalt?

Hej. Jag har hamnat i ett dilemma. Jag har fött två barn vaginalt och vid bägge förlossningarna fastnade moderkakan och det krävdes operation. Förlossningsläkaren berättade då att jag helt enkelt hörde till en grupp kvinnor som inte kunde föda vaginalt för att kroppen inte har ork att "göra färdigt". 

Tanken på kejsarsnitt har alltid skrämt mig eftersom jag hört om div. komplikationer och smärta. Min man och jag bestämde då att det fick räcka med två barn för att jag inte skulle behöva genomgå en förlossning till. Dock ville ödet annorlunda och jag upptäckte att jag var gravid i v.15, vi kunde då inte göra en abort.

Nu sitter jag här och är livrädd för vad som snart ska hända. Min man tycker att jag ska genomgå ett kejsarsnitt, jag själv vet inte alls hur jag ska göra? Jag har inte träffat min barnmorska sedan inskrivningen och nu är det v.24 så hon vet inte om hur jag känner inför detta.

Hur skulle du tänka om du var min barnmorska? 

• Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginalt?
  • lena2012

Hej !
    Visst  händer det att  moderkakan inte kommer ut av sig själv  efter en vaginal förlossning  och måste opereras ut.
    För dig som har haft  liknande förlopp  två förlossningar så  kanske det blir på samma sätt  igen.
    Det betyder dock inte att man måste  göra ett kejsarsnitt  då  det i sig kan leda till större blödningar  och inte är en garanti för att det blir bättre.
    Med anledning av  att jag inte har dina journaler så  vill  jag nog säga att  du ska planera din förlossning med MVC  och förlossningskliniken.
    Kanske ska alla, dvs du och din man , samt personalen vara beredda tidigare efter förlossningen  på att ta dig till operation och ta ut moderkakan  och inte avvakta .Därför är en planering bra. 
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginalt?