Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....

Vi tog inte heller någon fight. Barnen har slutat amma vid 12 respektive 13 månaders ålder, och nej de har inte skrikit efter bröstet då utan de har kunnat sövas om på andra sätt precis lika bra.

• skogsvitter

Visst har vi styrt lite, genom att då och då försökt med annat vid uppvak. Pappan har fått testa, vi har testat med att buffa, att ge vatten osv. Och då märker man ju om det är totalstopp, då är det ju ingen vits att ens försöka, eller om det går bra, och då har de ju inte längre behovet av amningen. Men vi har aktivt styrt genom att erbjuda andra alternativ.

• skogsvitter
    Två döttrar och en son skrev 2012-03-22 20:32:51 följande:
    Min 13-månaders ammar ca 2-4 ggr per natt ännu. 
    Om vi sover väldigt nära varandra så blir det i regel 3-4 ggr. Om vi sover på varsin sida i dubbelsängen så blir det oftast 2 ggr. 
    Tänker inte ens tanken att försöka hindra henne från att amma på nätterna...... Övertygad om att varken hon eller jag skulle vinna något på det.
    Men testar ni inte ens att söva om på andra sätt??
    Det ni vinner på att hitta andra sätt kan ju exempelvis vara att alla får sova bättre? Och att pappan kanske får större möjlighet att trösta (om det finns någon sådan med i bilden).
  • skogsvitter
    Dr Mupp skrev 2012-03-22 21:35:29 följande:
    varför ska man testa annat när det finns ett sätt som garanterat fungerar?
    Därför att andra sätt kan fungera minst lika bra, och ibland bättre. Våra barn har ju inte slutat vakna för att de slutat amma, men många gör ju det. Och i fallet som för oss är det väldigt, väldigt skönt att kunna söva på andra sätt och därmed ha avlastning från pappan när barnet börjar bli så pass stort. Men det är ju vad jag tycker, alla som är nöjda med att amma flera gånger varje natt trots att de inte behöver får naturligtvis göra det så länge de vill. Men ett barn som vaknar är inte automatiskt en signal om att barnet behöver amma. Testar man aldrig annat så vet man ju heller inte om barnet verkligen vill och behöver amma, då handlar det ju mer om att du som förälder vill och väljer att amma så fort barnet vaknar. De får ju det som vana och vissa äter på natten i många år, vilket jag tycker är rätt onödigt eftersom jag tycker att man ska sova på natten
  • skogsvitter

Tillägger att det är en väldig skillnad att testa andra sätt och att hindra ett barn som faktiskt skriker efter just bröstet.

• skogsvitter
    Amlin skrev 2012-03-22 22:12:00 följande:
    Jag har rätt så plötsligt fått jobb och börjar redan i början av april. Mina tvillingar är då nyligen fyllda 12 månader och jag är lite osäker på hur vi ska fortsätta amningen då. Jag är lite orolig för mjölkstockning iom att jag inte planerat att börja jobba så tvärt och dessutom oroar jag mig för att mjölken ska sina. Vi har nyligen flyttat och så börjar jag jobba så jag vill kunna fortsätta amma dem ett tag till för trygghetens skull.

Tyvärr hittar jag inte så mycket kring just lite äldre tvillingar och amning och egentligen har jag väl en plan. Men det är ju trevligt om man kan läsa lite om hur andra gjort... 
    Hur mycket ammar du nu då? Jag tror risken för mjölkstockning är minimal när de är så här gamla (och inte ammar så mycket för mat längre) och när du dessutom kanske inte är borta så länge (beroende på hur långa arbetsdagar du får). Jag har visserligen inte tvillingar, men jag började jobba medan jag fortfarande ammade ena dottern. Var bland annat borta en heldag på 17 timmar, då pumpade jag en gång för hand, bara det värsta så att det inte skulle spänna så mycket och göra ont. Fick ingen mjölkstockning. Ammade dock direkt jag kom hem (och ammade precis innan jag åkte). Jobbade också vissa kvällar, var då borta ungefär 5 timmar. I början ammade jag henne i sömnen direkt när jag kom hem för att tömma brösten lite men slutade med det ganska snart och det gick jättebra! Visst går ju produktionen ner lite, men man sinar ju aldrig så länge man fortsätter att amma. Produktionen anpassar sig ju till hur mycket de ammar, och vad jag märkte är att det faktiskt sker väldigt snabbt. Var borta fler långdagar också under amningsperioden men fick aldrig tillstymmelse till mjölkstockning, jag har vid behov pumpat ytterst lite för hand bara för att få bort det värsta när de börjat spänna för mycket. Man kan självklart fortsätta amma så länge man vill även om man börjat jobba
  • skogsvitter
    Två döttrar och en son skrev 2012-03-23 07:23:41 följande:
    Nej verkligen inte! Skrattande
    Varför skulle vi?
    Jag tror verkligen inte att vi skulle sova bättre av det....  
    Det skulle ju bli onaturligt för barnet och en totalt meningslös kamp för att tvinga henne att inte få amma när hon känner det behovet och med det skulle det också bli nödvändigt att inte ha henne i min säng, och det vill varken hon eller jag.
    På vilket sätt skulle vi sova bättre av det??
    Varför ska pappan trösta? 
    Vad ska han trösta emot??  
    Kamp?! Tvinga?! Du vet inte vad du pratar om va?
  • skogsvitter
    Två döttrar och en son skrev 2012-03-23 07:27:32 följande:
    Och vi liggammar ska sägas.
    Det är ju en nödvändighet för att kunna vila och sova under /efter amningen.
    Lägger man sig bara i tid på kvällen så får jag iaf tillräckligt med sömn.  
    Ja ni får naturligtvis göra så om ni vill, men det är ju sjukt okunnigt att tro att alla som inte gör som dig tvingar sina barn och skapar en kamp! Amningen är ju i sig en tröst, att påstå att man tvingar barnet att inte amma bara för att man tröstar på andra sätt vid uppvak är bara löjligt. Ammar du en 9-åring som vaknar av mardrömmar också..?
  • skogsvitter
    Amlin skrev 2012-03-23 08:33:38 följande:
    Tack för tipsen! Det är värdefullt!

Med första tjejen kunde jag trappa när rätt långsamt så det gick smidigt. Nu har jag ganska snabbt gått ner från 5 amningar om dagen till 3 idag. Jag kommer kunna fortsätta morgon och kväll om jag hinner på mornarna. En orsak till att jag är så orolig är att jag haft mer problem med stockningar den här gången, i början åkte jag på en bröstinfektion som krävde inläggning och efter det har jag fått problem mycket lättare än förra gången.

JAg kommer börja jobba heltid två veckor men sen ska jag och maken dela så att vi går halvtid båda två. Han är också ny på jobbet så ingen av oss känner att vi kan ta hel föräldraledighet nu.     
    Aha kan bli tufft att jobba heltid de första två veckorna, skulle ju varit bättre om det var tvärtom
    Men försök pumpa 1 gång på jobbet kanske, men eftersom du bara ammar 3 gånger nu så tror jag faktiskt inte att det är någon fara! Du får känna efter, och som sagt pumpar du så undviker du ju automatiskt risken för stockning.
  • skogsvitter
    Två döttrar och en son skrev 2012-03-23 11:00:09 följande:
    Det blir i regel en kamp JO om man ammat mycket upp till ettårsåldern, om barnet inte själv visar tendenser att tappa intresset. Jag är verkligen inte okunnig. Är du avundsjuk eller? Typiskt kvinnligt oschysst beteende  när någon klarar något som man själv inte gör.... Ja, kasta skit på mig visst... bryr mig inte. Vet att många funkar så så det förändrar inget. Det är sanningen.
    Du frågade hur andra gör som nattammar så länge barnet VILL - jag svarade hur JAG gör.
    Det är NATURLIGT för små barn att amma på natten. Många gör det automatiskt, andra gör inte det.
    Men så småningom så försvinner det av sig självt. Och det är betydligt enklare och mindre smärtsamt att försöka avvänja en 3-åring än en 1-åring. Varför ska vi då anse det nödvändigt att sluta om vi inte behöver? 
    Men vill du inte amma på natten så gör inte det då!
    JAG gör det och jag tycker att jag gör rätt.  
    Nej det blir inte "i regel" en kamp om man är lyhörd för barnet, vilket inte nödvändigtvis innebär att man stoppar dit bröstet vid minsta knyst. Även om det är helt ok att göra det om man vill. Ingen jag vet inom AP som slutat amma har haft en kamp om det. Många slutar nattamma betydligt tidigare än 1 år, och är ändå lyhörda. Avundsjuk!? Herregud vad löjligt... nej men du verkar snarare vara det på oss som slutat... du påstår indirekt att jag har haft en kamp och tvingat mina barn mot sin vilja, och vägrar se att man kan sluta amma helt utan kamp, helt utan tvång och helt utan gråtande efter bröstet vilket är vad jag förmedlat till TS. Men om man inte ens försöker så händer det naturligtvis inte.

Förövrigt har jag inte frågat något, det var TS som gjorde det... varför pratar du med mig om avvänjning?! Du verkar ju blanda ihop mig med en massa annat folk. Jag förstår knappt hälften av det du skriver.
  • skogsvitter
    Två döttrar och en son skrev 2012-03-23 07:23:41 följande:
    Nej verkligen inte! Skrattande
    Varför skulle vi?
    Jag tror verkligen inte att vi skulle sova bättre av det....  
    Det skulle ju bli onaturligt för barnet och en totalt meningslös kamp för att tvinga henne att inte få amma när hon känner det behovet och med det skulle det också bli nödvändigt att inte ha henne i min säng, och det vill varken hon eller jag.
    På vilket sätt skulle vi sova bättre av det??
    Varför ska pappan trösta? 
    Vad ska han trösta emot??  
    Får ont i magen av detta inlägg och det var väl just därför mitt svar blev rätt otrevligt, ber om ursäkt för det. Men jag tycker det är vidrigt att du förvägrar pappans rätt att trösta och vara nära sitt barn, och ännu vidrigare att du använder ord som onaturligt, tvång och kamp när det handlar om att låta ett barn som är mogen nog sova istället för att nattamma sövas på andra sätt.
  • skogsvitter
    Två döttrar och en son skrev 2012-03-23 11:51:12 följande:
    Ojdå... Ont i magen av mitt inlägg?
    Du måste vara väldigt känslig du.
    Jag NJUTER av våran amning, särskilt nattamningen!

Och ja, jag blev otervlig tillbaka emot dig eftersom du svarade mig på ett otrevligt sätt, när mitt första svar till TS var helt spontant från mig.

Ja jag blandade ihop dig med TS, ursäkta för det.      

Du tog åt dig eftersom du (trots att du är så AP) valt att avvänja barnet från nattamning. Det är ditt problem.
    Det är inget problem, och nej vi har inte valt att avvänja barnet. Det är ju det som är hela grejen, vi väntade tills de var mogna! Läs om läs rätt.
  • skogsvitter
    Två döttrar och en son skrev 2012-03-23 11:51:12 följande:
    Jag NJUTER av våran amning, särskilt nattamningen!
    Och ja, det är väl det här som gör hela skillnaden. Du ammar för din skull! Inte för barnets.
  • skogsvitter
    MangaGirl skrev 2012-03-23 12:09:08 följande:
    Min erfarenhet är ju också att det är just en kamp att sluta innan barnet är redo. Så var det iaf med storebror för oss. Två veckors vidrig kamp med uppvak och skrik och det gör jag inte om. Puh!
    Ja det låter hemskt och är verkligen inte nödvändigt! Som jag skrev så väntade vi tills barnen var mogna och då fanns inte längre behovet av bröstet där, även om de vaknade så funkade det lika bra med annat. Våra barn har vaknat av alla möjliga olika anledningar, märkte tex en ond cirkel med ena dottern då jag ammade när hon vaknade, kände då att hon kissade, och efter ett par timmar efter amning vaknade hon och kissade igen! Hon vaknade för att hon var kissnödig, och när jag ammade istället för att låta henne kissa så blev hon ju bara ännu mer kissnödig och fick ytterligare ett uppvak bara pga det. Bara som ett exempel att amning inte alltid är lösningen på alla världens problem. Men om barnet uppenbart behöver bröstet så är det naturligtvis bröstet man ska ge! Kamp och tvång är ingen lösning, då väntar man. Min ena behövde fortfarande nattamma vid 11 månader, vägrade ta någon slags kamp när hon så uppenbart inte var redo.
  • skogsvitter
    Två döttrar och en son skrev 2012-03-23 14:02:02 följande:
    Suck....

Jag ammar för BÅDAS skull.
    Varför blir du så provocerad?   
    Det har jag redan förklarat, se inlägg #38. Jag tycker du agerar själviskt och dina resonemang är helt felaktiga.
  • skogsvitter

Just vid 15 månader har de en utvecklingsfas vet jag, men jag tror det kommer ge sig själv efter fasen om du försöker sträva mot att minska mer och mer. Dock kan det vara bra att tänka på att om du vill sluta bör du göra det innan nästa utvecklingsfas kanske, som är runt 18 månader. Då sover de allra flesta mycket mer oroligt och de kan få lite separationsångest igen och så.

Å andra sidan kan man absolut fortsätta med amningen de dagar/nätter du är hemma, det brukar gå alldeles utmärkt att bara amma vissa nätter och barnet lär sig direkt att när du är borta, då är det pappans sätt som gäller. Jag hade börjat jobba kvällar några månader innan jag slutade amma yngsta dottern helt, jag brukade amma till sömns och amma om hon vaknade på nätterna. Men det gick jättebra för pappan ändå, och jag fortsatte amma till sömns de kvällar jag var hemma helt enkelt

Svar på tråden Ni som lät/låter bebis amma så länge han/hon ville på natten....