Varför så dyra bilar och höga billån?
Jag kan inte låta bli att reagera på hur höga billån folk tar. I tråd efter tråd så är det folk med inte så höga inkomster som tar billån för att köpa bilar som kostar 150-200 000 och sedan betalar av lånet i upp till 10 år. Behöver man verkligen så dyra bilar?
När vi köpte vår första bil så tyckte jag 70 000 var max vad vi kunde lägga. Vi hade då en gemensam nettoinkomst på ca 35 000 (45 000 om man räknade min lön istället för föräldrapenning). Min sambo hade andra tankar och det slutade med att vi ändå tog ett billån och köpte en bil för 120 000 vilket jag egentligen tyckte var alldeles för mycket (en några år gammal v50). Men eftersom att vi kände att vi klarade av att betala av lånet vi behövde ta på ett halvår så gick jag ändå med på det. När vi sedan fick behov av två bilar så köpte vi en andrabil kontant för 45 000 (en ganska gammal v40 men med liten motor så den är mycket billigare att köra än de flesta andra v40 från samma tid som har 2l turbomotor). Jag reser mycket i jobbet och den bilen har jag när jag kör till kunder som är upp till 40 mil bort och den är jättebra för det.
Nu ska vi sälja vår v50 och tänkte uppgradera oss lite till en v70 som jag på blocket kan se kostar runt 150-170 000. Mellanskillnaden mellan säljpris och köppris betalas då kontant. Vi har också högre inkomster nu (runt 55 000 netto). Jag tycker verkligen att vi köper en skitdyr bil när vi lägger så mycket pengar och att det är på gränsen vad man kan köpa med våra inkomster så jag har så svårt att förstå hur man kan tycka att man har råd med en bil för kanske 300 000 med våra inkomster eller en för 150-200 000 med betydligt lägre inkomster. Det går ju att få säkra bra bilar för runt 100 000.
Självklart så spelar ju andra kostnader också in, vi har t.ex. höga boendekostnader. Men jag tycker ändå att det känns så främmande att ta lån på en bil som man inte kan betala tillbaka på många, många år.