• Vinterankan

Varför så dyra bilar och höga billån?

Jag kan inte låta bli att reagera på hur höga billån folk tar. I tråd efter tråd så är det folk med inte så höga inkomster som tar billån för att köpa bilar som kostar 150-200 000 och sedan betalar av lånet i upp till 10 år. Behöver man verkligen så dyra bilar?

När vi köpte vår första bil så tyckte jag 70 000 var max vad vi kunde lägga. Vi hade då en gemensam nettoinkomst på ca 35 000 (45 000 om man räknade min lön istället för föräldrapenning). Min sambo hade andra tankar och det slutade med att vi ändå tog ett billån och köpte en bil för 120 000 vilket jag egentligen tyckte var alldeles för mycket (en några år gammal v50). Men eftersom att vi kände att vi klarade av att betala av lånet vi behövde ta på ett halvår så gick jag ändå med på det. När vi sedan fick behov av två bilar så köpte vi en andrabil kontant för 45 000 (en ganska gammal v40 men med liten motor så den är mycket billigare att köra än de flesta andra v40 från samma tid som har 2l turbomotor). Jag reser mycket i jobbet och den bilen har jag när jag kör till kunder som är upp till 40 mil bort och den är jättebra för det. 

Nu ska vi sälja vår v50 och tänkte uppgradera oss lite till en v70 som jag på blocket kan se kostar runt 150-170 000. Mellanskillnaden mellan säljpris och köppris betalas då kontant. Vi har också högre inkomster nu (runt 55 000 netto). Jag tycker verkligen att  vi köper en skitdyr bil när vi lägger så mycket pengar och att det är på gränsen vad man kan köpa med våra inkomster så jag har så svårt att förstå hur man kan tycka att man har råd med en bil för kanske 300 000 med våra inkomster eller en för 150-200 000 med betydligt lägre inkomster. Det går ju att få säkra bra bilar för runt 100 000. 

Självklart så spelar ju andra kostnader också in, vi har t.ex. höga boendekostnader. Men jag tycker ändå att det känns så främmande att ta lån på en bil som man inte kan betala tillbaka på många, många år.  

• Svar på tråden Varför så dyra bilar och höga billån?
  • Philippa

Men varför orkar du lägga energi på detta.....? Har du tråkigt?

• Pickeli

Det är ju en rad faktorer som spelar in. Vi köpte en ny bil för 230 en skoda. Vi hade en gammal bil Saab 9,5 som vi sålde för runt 30.

Vi lånade nästan hela mellanskillnaden.

Men när man räknar på det så sparar vi nästan 100.000 på 5 år på att köpa och köra den nya bilen i jämförelse med den gamla. Dessutom åker vi mycket säkrare och skönare.

Det är ju en smaksak det där med bilar, jag vill ha en schysst bil som är "bra" för miljön med hög komfort och säker för mina barn. Jag skulle däremot aldrig för mitt liv ta ett huslån på flera miljoner. Never!

När vi säljer bilen så kommer vi fortfarande ha sparat pengar på att ha haft bilen i jämförelse med vår gamla.

Vi har aldrig haft med i planeringen att betala av bilen då vi bara kommer ha den i några år för att sedan byta. precis på samma sätt som många aldrig betalar av sina hus helt och hållet. Det kommer vi däremot att göra.

Google it!
  • Pappa G

Jag ligger influensasjuk, så jag hinner debattera lite..

När det gäller bilar så är det ju också driftskostnaden som är intressant.
    Min erfarenhet av bilägande säger att en äldre bil normalt kräver mer underhåll och framför allt reparationer.
    Tunga reparationer som kamremsbyten etc. som ger mycket höga driftskostnader.
    Dessa undgår man ju normalt enklare med en nyare bil.

Kraven på bilens storlek spelar ju också in. En större bil är dyrare.
    Men har man barn och ska kunna transportera barnvagnar så krävs det en viss storlek. 

Säkerheten är också viktig för mig som har barn,
    En liten, äldre bil erbjuder inte samma säkerhetsegenskaper som en ny, större.

Sen ska vi inte förtränga att bilen är en statussymbol för många. Fin, ny bil signalerar hög status.

• Pappa G
    Pickeli skrev 2012-03-22 10:19:00 följande:
    Det är ju en rad faktorer som spelar in. Vi köpte en ny bil för 230 en skoda. Vi hade en gammal bil Saab 9,5 som vi sålde för runt 30.

Vi lånade nästan hela mellanskillnaden.

Men när man räknar på det så sparar vi nästan 100.000 på 5 år på att köpa och köra den nya bilen i jämförelse med den gamla. Dessutom åker vi mycket säkrare och skönare.
    Det där hängde jag inte med på..
    Beskriv hur ni sparade 100 000 kr på 5 år..

Och beskriv vilken Skoda som erbjuder bättre komfort och säkerhet än en SAAB 9-5..
  • Vinterankan
    Pappa G skrev 2012-03-22 10:25:54 följande:
    Jag ligger influensasjuk, så jag hinner debattera lite..

När det gäller bilar så är det ju också driftskostnaden som är intressant.
    Min erfarenhet av bilägande säger att en äldre bil normalt kräver mer underhåll och framför allt reparationer.
    Tunga reparationer som kamremsbyten etc. som ger mycket höga driftskostnader.
    Dessa undgår man ju normalt enklare med en nyare bil.

Kraven på bilens storlek spelar ju också in. En större bil är dyrare.
    Men har man barn och ska kunna transportera barnvagnar så krävs det en viss storlek. 

Säkerheten är också viktig för mig som har barn,
    En liten, äldre bil erbjuder inte samma säkerhetsegenskaper som en ny, större.

Sen ska vi inte förtränga att bilen är en statussymbol för många. Fin, ny bil signalerar hög status.
    Håller helt med dig om att driftskostnaden är en faktor. Vår gamla bil är dyrare att äga än vår nya för att vi måste reparera den mer, den köpte vi egentligen för gammal. Men jag tycker ändå att man kan få säkra bilar som är billiga i drift för runt 100 000.

Statusen är en av de sakerna som jag faktiskt undrar lite över. Mår man bättre med en nyare bil? Eller känns det bättre? Jag avskyr att köpa bil för jag ser bara kapitalförstöringen och missar väl de positiva känslor som andra kanske har inför ett bilköp. Hur mycket det kostar att äga den och hur mycket den sjunker i värde. Ser den mest som något som ska ta mig från en plats till en annan på ett tillräckligt bekvämt sätt. Min pappa har alltid varit lite "antistatus" och haft jätteskrotiga bilar trots bra inkomst och jag vet att jag när jag var yngre alltid sa att bil, det ska jag minsann satsa på. Jag ska ha nya fina sportiga bilar. Men sedan när det väl var dags för mig att köpa bil så är det ungefär som att jag ser mig själv sitta med bilen på motorvägen med öppet fönster och kasta ut pengar genom fönstret.
  • Linda1976

Men om folk så vill ta 2 mille och köpa en Bugatti Veyron, så låt dem... Du kan inte ha några större bekymmer om du orkar bry dig om folks bilaffärer

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Fia 28

För mej är det inte viktigt att ha dyr och snygg bil. Min gamla Nissan från 1993 får hänga med tills den dör eller tills jag sparat ihop tillräckligt mycket pengar för att kunna köpa en nyare bil utan att ta något lån.
    Visst skulle det vara skönt med AC på somrarna, men jag klarar mej faktiskt utan. Måste man byta kamrem så visst blir det dyrt, men det är faktiskt billigare att serva min gamla bil än många nyare. På nyare bilar är det mycket elfel som man oftast slipper med lite äldre bilar. Bensinsnål är den även min lilla nisse. =)

• Pickeli
    Pappa G skrev 2012-03-22 10:28:21 följande:
    Det där hängde jag inte med på..
    Beskriv hur ni sparade 100 000 kr på 5 år..

Och beskriv vilken Skoda som erbjuder bättre komfort och säkerhet än en SAAB 9-5..
    Dels så halverar vi nästan vår bränslekostnad per år . Då den nya bilen är mer bränslesnål plus att vi har ett mycket bra pris på diesel (mycket bättre än ute på macken)

På endast detta är vi nästan uppe i 100 bara där på 5 år.

Vidare så är det en miljöbil, så den är MYCKET billigare att försäkra de första fem åren (?) (då man endast behöver halv?) och jag vet inte exakta summan vi spar på det men det är åtminstone ett par tusen per år.

Vi har nybilsgaranti på den i 5 år, vilket gör att reparationskostnader nästan helt försvinner under den tiden.

Och vi räknade ut ett snitt på hur mycket pengar vi hade lagt ned på reparation på gammel-saaben under tiden vi hade den (kamkedja, bränslepump, broms och gud vet allt) så spar vi ytterligare några tusenlappar per år där. Detta är såklart en varierande parameter, eftersom att saaben naturligtvis hade kunnat hålla sig hel också.

När jag jämför körkomfort med min nya skoda octavia - 12a med min gamla saab 9-5 från 99 eller 00 så är skillnaden helt enorm på alla sätt och vis. Till att börja med utrustningen etc. Orkar inte beskriva det faktiskt. Det är ju givetvis en smaksak. Men bara en sådan liten detalj som att öppna dörren och lägga i växlarna.

Vad det gäller tester och säkerhet kan jag inga exakta detaljer, min sambo försäkrade mig om att vi skulle åka säkrare i denna bil än den förra. Men det kan ju hända att han har lurat skiten av mig också
    Google it!
  • Pickeli
    Vinterankan skrev 2012-03-22 10:36:14 följande:
    Håller helt med dig om att driftskostnaden är en faktor. Vår gamla bil är dyrare att äga än vår nya för att vi måste reparera den mer, den köpte vi egentligen för gammal. Men jag tycker ändå att man kan få säkra bilar som är billiga i drift för runt 100 000.

Statusen är en av de sakerna som jag faktiskt undrar lite över. Mår man bättre med en nyare bil? Eller känns det bättre? Jag avskyr att köpa bil för jag ser bara kapitalförstöringen och missar väl de positiva känslor som andra kanske har inför ett bilköp. Hur mycket det kostar att äga den och hur mycket den sjunker i värde. Ser den mest som något som ska ta mig från en plats till en annan på ett tillräckligt bekvämt sätt. Min pappa har alltid varit lite "antistatus" och haft jätteskrotiga bilar trots bra inkomst och jag vet att jag när jag var yngre alltid sa att bil, det ska jag minsann satsa på. Jag ska ha nya fina sportiga bilar. Men sedan när det väl var dags för mig att köpa bil så är det ungefär som att jag ser mig själv sitta med bilen på motorvägen med öppet fönster och kasta ut pengar genom fönstret.
    För mig har statusen ingen betydelse, huvudsaken att det känns att bilen är ny. Det känns tryggare och mycket bättre.
    Google it!
  • Pappa G
    Pickeli skrev 2012-03-22 11:09:53 följande:
    Dels så halverar vi nästan vår bränslekostnad per år . Då den nya bilen är mer bränslesnål plus att vi har ett mycket bra pris på diesel (mycket bättre än ute på macken)

På endast detta är vi nästan uppe i 100 bara där på 5 år.

Vidare så är det en miljöbil, så den är MYCKET billigare att försäkra de första fem åren (?) (då man endast behöver halv?) och jag vet inte exakta summan vi spar på det men det är åtminstone ett par tusen per år.

Vi har nybilsgaranti på den i 5 år, vilket gör att reparationskostnader nästan helt försvinner under den tiden.

Och vi räknade ut ett snitt på hur mycket pengar vi hade lagt ned på reparation på gammel-saaben under tiden vi hade den (kamkedja, bränslepump, broms och gud vet allt) så spar vi ytterligare några tusenlappar per år där. Detta är såklart en varierande parameter, eftersom att saaben naturligtvis hade kunnat hålla sig hel också.

När jag jämför körkomfort med min nya skoda octavia - 12a med min gamla saab 9-5 från 99 eller 00 så är skillnaden helt enorm på alla sätt och vis. Till att börja med utrustningen etc. Orkar inte beskriva det faktiskt. Det är ju givetvis en smaksak. Men bara en sådan liten detalj som att öppna dörren och lägga i växlarna.

Vad det gäller tester och säkerhet kan jag inga exakta detaljer, min sambo försäkrade mig om att vi skulle åka säkrare i denna bil än den förra. Men det kan ju hända att han har lurat skiten av mig också
    Men då hade ju bränslekostnaden väldigt speciella förutsättningar, som ju knappast alla kan förutsätta. Eller hur?
    Men ni får köra väldigt mycket per år ändå för att spara 20 000 kr då (med tanke på förbrukningen..)

Att man får billigare försäkring med miljöbil i 5 år visste jag inte. Det är inte fordonsskatten du tänker på?

Självfallet minskar ju reparationer avsevärt (eller försvinner med garantier) men till kostnaden ska ju då läggas kreditkostnaderna. Och vid en ny bil även värdeminskningen, vilken ju är påtaglig de första åren.

Att jämföra komfort och utrustning är ju naturligtvis svårt, med 12-13 års åldersskillnad på bilarna.
    Den blir ju haltande.
Svar på tråden Varför så dyra bilar och höga billån?