• nivea bbb

Hjälp/ Tips på en buske som avskärmning mot grannarna på våran nya tomt..!!!

Hej, har någon förslag på fina buskar eller växter till följande...

Jag kommer att vilja ha en avskärmning mot grannarna på vår nya tomt. En typ buske som växer till strax ovanför axel/ ögonhöjd ungefär ca 1.5-2.5 meter. Själva längan som jag vill plantera på är ca 5m. Har själva tänkt på syrén..
    Jag kan inget om plantering Drömmer så någon lätt buske som inte kräver för mkt kunskap av mig..Solig..

{#emotions_dlg.flower} Tacksam för svar {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-22 11:46
    Glömde skriva - busken ska gärna växa FORT.. helst jättefort i höjd!

• Svar på tråden Hjälp/ Tips på en buske som avskärmning mot grannarna på våran nya tomt..!!!
  • Mammalängtan

Tujahäck kanske? den blir tät och är lättskött =) vi ska plantera det mot våran ena granne hade vi tänkt =)

-_-¨-_- Johanna -_-¨-_-
  • nivea bbb
    Mammalängtan skrev 2012-03-22 11:37:16 följande:
    Tujahäck kanske? den blir tät och är lättskött =) vi ska plantera det mot våran ena granne hade vi tänkt =)
    Ok tack Skrattande..!

Ska googla för jag vet inte va de är haha.. jag vill inte ha för dyr heller OM jag skulle ta kål på buskarna.. Växer den fort..? 
  • Mammalängtan
    nivea bbb skrev 2012-03-22 11:45:53 följande:
    Ok tack Skrattande..!

Ska googla för jag vet inte va de är haha.. jag vill inte ha för dyr heller OM jag skulle ta kål på buskarna.. Växer den fort..? 

Ja den växer ganska fort.. och är inte så lätt att ta död på heller :P visserligen lite dyr men helt klart värt det.. min svärmor har planterat det mot sina grannar och det har växt fort och är jättesnyggt.
    -_-¨-_- Johanna -_-¨-_-
  • nivea bbb
    Mammalängtan skrev 2012-03-22 11:49:04 följande:
    Ja den växer ganska fort.. och är inte så lätt att ta död på heller :P visserligen lite dyr men helt klart värt det.. min svärmor har planterat det mot sina grannar och det har växt fort och är jättesnyggt.
    Ok tack Solig!
    Ska kolla upp allt om dom nu.. de är ju täta o bra..  hitta denna sida http://www.hus.se/forum/t1702.html stod lite om dom.. Dock gillar jag blommor..fast man kan ju plantera en syrenbuske någonannanstans ..
  • Mammalängtan
    nivea bbb skrev 2012-03-22 11:51:56 följande:
    Ok tack Solig!
    Ska kolla upp allt om dom nu.. de är ju täta o bra..  hitta denna sida www.hus.se/forum/t1702.html stod lite om dom.. Dock gillar jag blommor..fast man kan ju plantera en syrenbuske någonannanstans ..

Ja precis Syréner kan ju breda ut sig ganska mycket vilket kanske inte ens granne uppskattar om den brer ut sig över dennes tomt men vi ska plantera det på våran gavel för insyn från gatan. mitt på gräsmattan då kan den breda ut sig hur mycket den vill =)
    -_-¨-_- Johanna -_-¨-_-
  • Vinterankan

Att tänka på är också att ju fortare häcken växer upp, desto jobbigare är det att ta hand om den när den är färdigväxt. Ett alternativ är att sätta upp spaljeer med klängväxter om du vill att det ska växa upp snabbt.

• Vinterankan

Friväxande Häggmispel är annars väldigt fint. Beror lite på hur stor tomt du har också. Tänk på att plantera ca en meter in på din egna tomt så att det inte växer in på grannens tomt. 

• nivea bbb
    Vinterankan skrev 2012-03-22 12:00:06 följande:
    Att tänka på är också att ju fortare häcken växer upp, desto jobbigare är det att ta hand om den när den är färdigväxt. Ett alternativ är att sätta upp spaljeer med klängväxter om du vill att det ska växa upp snabbt.
    Spaje o klängväxt blir svårt för gräsplätten som ska delas av är liksom fristående..  o jag har barn (tänker på att de kan busa i den o ha ner den säkert)..

Jag vill gärna ha ngt som sköter sig själv.. 
  • nivea bbb

Så ni tycker inte syren-buske är bra att plantera ca 3-5 stycken på en rad liksom...?..

Jag äääälskar nämligen vita syrener.. men kan inget om dem... Vet någon hur stora de är när man köper dem  o pris? 

• Mammalängtan
    nivea bbb skrev 2012-03-22 12:13:54 följande:

Mammalängtan ... du hade rätt..de e liknande detta jag är ute efter{#emotions_dlg.flower}
    -_-¨-_- Johanna -_-¨-_-
  • Diablo

Syren är bra, den kan dock breda ut sig lite. Vad du ska tänka på när du planterar är att gräva en ordentlig grop, minst dubbelt så stor som krukan som plantan står i, fyll sedan på med ny jord. Vattna hela växtsäsongen.

Vet du i vilken växtzon du bor i då är det lättare att ge förslag! 

Har man tur behöver man inget vett!
  • nivea bbb
    Diablo skrev 2012-03-22 12:20:11 följande:
    Syren är bra, den kan dock breda ut sig lite. Vad du ska tänka på när du planterar är att gräva en ordentlig grop, minst dubbelt så stor som krukan som plantan står i, fyll sedan på med ny jord. Vattna hela växtsäsongen.

Vet du i vilken växtzon du bor i då är det lättare att ge förslag! 
    Ok tack..!
    Nej jag vet inte vilken växtzon jag bor i haha.. ingen aning va de är?.. helt ny på detta Solig eller menar du läge?.. gräsmattan som ska planteras har sol fr morgon till ca 11..sedan kvällssol.. 
  • Diablo
    nivea bbb skrev 2012-03-22 12:25:12 följande:
    Ok tack..!
    Nej jag vet inte vilken växtzon jag bor i haha.. ingen aning va de är?.. helt ny på detta Solig eller menar du läge?.. gräsmattan som ska planteras har sol fr morgon till ca 11..sedan kvällssol.. 

Vart i landet bor du. Vissa växter är bara härdiga i söder. Du kan ju sätta en bokhäck eller en avenbokshäck, lite dyrare, men du kan få plantor som är ganska höga och det täcker jätterint. Du får ett snyggt och rent intryck med en klippt bokhäck.

Vill du ha ett blommande alternativ som är relativt billigt kan du sätta ett staket med armeringsnät och sedan planterar du klätterrosor, klematis mm. och låter dessa klättra upp. Supersnyggt och modernt.  
  • Fia 28

Jag har en stor syrén mellan min och grannens terass, tycker den är vacker och passligt hög, klipper av lite grenar när den blir för stor. Tuijor är fina, men torkar lätt i vårsolen om du bor högre upp i landet.

• nivea bbb

Jag bor utanför Uppsala  -allstå närheten av Stockholm... vet inte hur de är här men mina grannar som har radhus har Thujor... dock är de inte så jätteroliga utseendemässigt om man jämför med ex syren som blommar tänkte jag..

Biten som ska planteras för så att insynen ska hindras är ca 5-6m lång o 1-1.5m bred...  

• nivea bbb
    Diablo skrev 2012-03-22 13:09:59 följande:

Vart i landet bor du. Vissa växter är bara härdiga i söder. Du kan ju sätta en bokhäck eller en avenbokshäck, lite dyrare, men du kan få plantor som är ganska höga och det täcker jätterint. Du får ett snyggt och rent intryck med en klippt bokhäck.

Vill du ha ett blommande alternativ som är relativt billigt kan du sätta ett staket med armeringsnät och sedan planterar du klätterrosor, klematis mm. och låter dessa klättra upp. Supersnyggt och modernt.  

Vi får nämligen inte sätta upp staket.. det är de som är saken.. men jag fick plantera sa de (konstigt jag vet)... så därför tänkte jag plantera ngt som fyller funktionen som staket samt insynsskydd mot dem som går o stirrar in o rastar sina hundar...
  • Diablo
    nivea bbb skrev 2012-03-22 13:40:10 följande:

Vi får nämligen inte sätta upp staket.. det är de som är saken.. men jag fick plantera sa de (konstigt jag vet)... så därför tänkte jag plantera ngt som fyller funktionen som staket samt insynsskydd mot dem som går o stirrar in o rastar sina hundar...

Vad tråkigt för annars är det ett supermodernt alternativ. Några pålar och mellan dem sätter man upp armeringsnät och det kan ju vara så högt som man vill. Sedan planterar man olika blommande klätterväxter.
Svar på tråden Hjälp/ Tips på en buske som avskärmning mot grannarna på våran nya tomt..!!!