• mamma0303

Babyskydd med eller utan bas?

Hej!
    Vad kan ni rekommendera för babyskydd. Vid första barnet fick vi låna maxo-cosi på BB, men nu måste man ju köpa själv och det finns ju så många olika alternativ.
    Har sett att det finns skydd med bas, hur funkar de, är de bra?

• Svar på tråden Babyskydd med eller utan bas?
  • Mickis74

Vi hade en med bas första tiden....tycker dom är jättebra. Smidigt att bara sätta i babyskyddet där när man ska åka.

• Tjohalia

Helt klart värt att satsa på en med bas! Supersmidigt! Vi har haft en sådan och dom går även att sätta fast utan basen vilket vi gjort ett 10-tal gånger då vi åkt i andra bilar än våran egen och det har varit betydligt bökigare, + att man måste spänna lös hela stolen från sätet för att få lös bebisen (eftersom bilens bälte ligger över bebisens ben)...

• Aquilon

Bas med isofixfäste är guld värd. Inget meckande med bilbältet överhuvudtaget.

• moppet

Bor man i stan och endast använder bilen för långresor etc så kanske det inte spelar någon roll. Men om man som jag använder bilen varje dag så är basen ovärderlig!!! Hur smidigt som helst att bara klicka i och ur. Plus att man inte behöver ta loss stolen när man tar ut bebisen, kanske även finns modeller utan bas där det inte behövs men det är inte det vanligaste.

Basen spänner du fast med bilbältet i lugn och ro innan du använder stolen första gången och sen behöver du aldrig mer tänka på bältesdragning. Stolen går som någon tidigare nämnt även utmärkt att använda utan bas och då sätter man bilbästet runt stolen på samma sätt som andra modeller.

Använder du bilen mycket och är på vift ofta så kan jag även rekommender dig att köpa en Graco sulky. I den kan du klicka i bilstolen så du aldrig behöver lyfta ur barnet ens. Barnet sitter där lite mer lutat än i bilen så det är inte problem att ha en nyfödd där långa stunder. Särskilt bra på vintern när jag ser hur andra föräldrar kämpar i snöblåsten med sina stora vagnar och små bebisar som ska i och ur bilen. Inte så många verkar känna till den funktionen och jag har fått mycket komplimanger och många som tycker att det verkar supersmart. Och det är det också. Mitt absolut bästa köp!!!

• uniMog

Jag har valt bort modellerna med bas och tycker inte alls det är bökigt att spänna fast den med bältet. Tar inte mer än 30 sek. Dessutom tyckte vi de var för tunga jämfört med de utan bas.

Sen litar jag personligen inte på att basen är lika krocksäker (ja jag vet de har fått jättebra betyg i testerna det är bara min egen känsla)

• Livie

Jag funderar.... vi har köpt ny bil och utrustat den med isofix-fäste, till saken hör att vi har ett babyskydd med bas. Hur jag än funderar så förstår jag inte hur man kan sätta fast basen utan att använda bältet (som Aquilon nämnde). Någon som vet? Skulle ju onekligen underlätta ytterligare!

• Lorelei

Vi hade en akta gracco autobaby med bas. Ovärderlig!

Livie. Nu vet jag inte hur det är med andra märken. Men aktas babyskydd måste man sätta fast med bältet. Eller rättare sagt, basen sätts fast med bältet. Isofixfästena kommer senare. Till nästa storlek på stol.

• Livie

Lorelei. Tack, nu behöver jag inte fundera... får vänta tills vi byter stol.

• mamma0303

Tack för alla svar.
    Nu lutar det mer åt en med bas. Får se vad mannen i huset säger.
    Han tycker att vi kan använda den gamla, för den funkade ju till vårt första barn.
    Fast jag tycker det är lite hård och saknar solskydd och den där mjuka delen för huvudet. Sen var det faktiskt ganska krångligt att sätta fast bältet varje gång och när man är kort är det ännu jobbigare.

Tack

• moppet

Solskyddet har jag haft jättemycket nytta av. Både för att skärma av när hon ska sova så hon lättare kommer till ro, och som skydd mot blåst och snö. Solskydd finns ofta att köpa separat, men jag tror att det ingår till alla nya stolar.

• lilla e

Det är smidigt med bas men det känns som själva babyskyddet är mycket tyngre (när man ska bära det) än de utan bas....vet inte om det är så, dock.

• Aquilon

Livie: Basen till isofixstolen är mer som en stor platta än som en balja (Aktas bas för bilbälte påminner ju mer om ett badkar). Denna platta förankras med två armar i bilens isofixfästen (som återfinns i glipan mellan ryggstöd och säte), sedan har du ett benstöd som går ner från framkanten till golvet. Själva sitsen "klickar" sedan fast i basplattan och man ser en liten knapp som hoppar ut för att berätta att stolen sitter rätt.
    Modellen vi har heter "Britax BabySafe plus isofix".

• Cecci78

tänk på att ettbabyskydd inte ska vara äldre än 5år. bas hade vi o det är hur bra som helst

• jessie79

Vi har inte med bas men jag ångrar att vi inte köpte en med bas. Vi fick nämligen babyskyddet så det kändes som en onödig utgift då. Tycker ni ska ta med bas, mycket enklare!

• Tonx

Ja till bas! Vi har Akta Gracos Autobaby och jag älskar den! ;)

• Pallas

Vi hade bas och det var bra trots att vi aldrig tog stolen ur bilen. Inga bälten i vägen när man skulle sätta i barnet.

• GummiGutta

Kan varmt rekommendera med bas!! Vi insåg snart efter att innan vi slog till ha provat alla möjliga modeller utan bas som man skulle mickla fast med bältet att vi skulle bli tokiga om vi var tvungna att göra det varje gång den skulle in. Detta var dessutom under de varmaste veckorna i somras så det kan ju ha bidragit till att det var så himla drygt, och sen har vi kanske inte världens längsta bilbälten heller (honda accord). Den är väl lite tung att bära speciellt nu med en sju och ett halvt kilos bebis i, men det är nog mer bebisen som tynger ner än stolen numera. Man kan ju använda tex en acta graco utan basen också tex om man reser bort och inte orkar släpa med sej basen.

Svar på tråden Babyskydd med eller utan bas?