• Äldre 22 Mar 12:50
    1835 visningar
    9 svar
    9
    1835

    problem?

    köpte för ca två  år sedan ett akvarium med tillhörande fiskar.

    då några av dom har gått bort under dom här två åren så bestämde jag mig för att införskaffa några nya vilket jag gjorde för ca 6 veckor sedan.

    i går så hittade jag en död fisk, men tänkte inget på det,men i dag så hittade jag två döda till. jag har inte sett några konstiga utslag/ fläckar, dom har simmat  normalt och ätit med god aptit, haft bra färger.

    vad tror ni, otur eller kan nykomlingarna ha haft med sig något?        

  • Svar på tråden problem?
  • Äldre 23 Mar 23:24
    #1

    I början av mitt akvariande matade jag fiskarna för mycket vilket gjorde att vattnet blev giftigt för dom. Vattenbyte är jag fortfarande inget bra på men när jag drog ner på maten slutade dom dö. Nu var det år sedan någon avled

    Sen kan det naturligtvis vara sjukdom för dig, sånt kan jag inget om.

  • Electr­oDiva
    Äldre 23 Mar 23:29
    #2
    kutiom skrev 2012-03-23 23:24:31 följande:
    I början av mitt akvariande matade jag fiskarna för mycket vilket gjorde att vattnet blev giftigt för dom. Vattenbyte är jag fortfarande inget bra på men när jag drog ner på maten slutade dom dö. Nu var det år sedan någon avled

    Sen kan det naturligtvis vara sjukdom för dig, sånt kan jag inget om.
    du vet väl att man inte behlöver byta allt vatten varje gång ? 

    Vi fick rådet att tömma lite mindre än hälften o fylla på :)

    Har du växter i akvariumet så kolla efter sniglar eller parasiter på dom.

    Antar att du har minst 2 malar också som hjälper till att rensa akvariumet på skräp ?:)
  • Electr­oDiva
    Äldre 23 Mar 23:30
    #3

    åh, skulle citera både ts och kutiom... skräp mobil

  • Äldre 23 Mar 23:46
    #4

    Ja, jag vet att allt inte ska bytas samtidigt. Blir lite så ändå när jag hivar ut guldfiskarna (dom får simma i dammen på sommaren). Övriga vattenbyten blir bara småbyten, mellan 1/4 och 1/3 skulle jag tro - har fått höra lite olika där.

    Man ska ju inte chocka de små djuren för mycket, eller kanske helst inte alls Säkert mycket svårare om man har känsliga individer!

  • Äldre 24 Mar 11:03
    #5
    kutiom skrev 2012-03-23 23:24:31 följande:
    I början av mitt akvariande matade jag fiskarna för mycket vilket gjorde att vattnet blev giftigt för dom. Vattenbyte är jag fortfarande inget bra på men när jag drog ner på maten slutade dom dö. Nu var det år sedan någon avled

    Sen kan det naturligtvis vara sjukdom för dig, sånt kan jag inget om.

    jag tror inte att det är det som är problemet men tack ändå
  • Äldre 24 Mar 11:05
    #6
    ElectroDiva skrev 2012-03-23 23:29:12 följande:
    du vet väl att man inte behlöver byta allt vatten varje gång ? 

    Vi fick rådet att tömma lite mindre än hälften o fylla på :)

    Har du växter i akvariumet så kolla efter sniglar eller parasiter på dom.

    Antar att du har minst 2 malar också som hjälper till att rensa akvariumet på skräp ?:)

    ska kolla växterna, för det har jag köpt nya, tack för tipset  och jo då, akvariet har flera malar då jag är väldigt förtjust i malar samt två vietnamesiska alg ätare.
  • Äldre 24 Mar 19:54
    #7

    Det kan vara så enkelt att du fått skitfisk. Många butiker har snabbodlade fiskar i lager och ofta pallar de tyvärr inte lika mkt som de flesta privatodlade fiskar gör.
    Kolla vattnet, själv eller i din butik. Är där inga problem och du har butiksfisk, köp nytt och poängtera vid köpet att du kommer att reklamera varan om de dör för dig igen. Eller köp privat! 

  • Äldre 25 Mar 09:58
    #8
    qenzo skrev 2012-03-24 19:54:36 följande:
    Det kan vara så enkelt att du fått skitfisk. Många butiker har snabbodlade fiskar i lager och ofta pallar de tyvärr inte lika mkt som de flesta privatodlade fiskar gör.
    Kolla vattnet, själv eller i din butik. Är där inga problem och du har butiksfisk, köp nytt och poängtera vid köpet att du kommer att reklamera varan om de dör för dig igen. Eller köp privat! 
    så kan det nog tyvärr vara

    dom tre som dog var av " nykomlingarna" 
  • Takex
    Äldre 26 Mar 06:24
    #9

    Det kan både vara otur - ibland förlorar man fiskar utan att man kan veta varför men oftast är det vattnet som är boven. Du har inte skrivit något om vattnet, posta alltid dina vatten värden så man kan utesluta det :) 

Svar på tråden problem?