• Evven

Om jag som föräldraledig blir sjuk?

Jag har åkt på en riktig dunderförkylning och ligger mest hela dagen. Är så pass så jag skulle vilja att pappan var hemma och tog hand om dottern imorgon. Men jag är mammaledig med fp. Kan sambon ta ut tillfällig fp för att vara hemma med dottern?

• Svar på tråden Om jag som föräldraledig blir sjuk?
  • Dixie

nja, det beror väl på hur gammal dottern är - har för mig barnet måste vara över 8 mån för det ska funka - men kolla på fk hemsidan, där borde du hitta rätt svar!

• Zombie

Beror på hur gammal barnet är ! Du kan sjukskriva dig o pappan tar fp om barnet är under 180 dagar tror jag det är är barnet över 180 dagar kan pappan ta vab

• Evven

Försökte läsa på deras sida men är för mycket text för min skalle. Ska nog be sambon ringa fk istället.

• Zombie

Hemma kan han vara frågan är vad av fp eller vab han kan ta beroende på barnets ålder !

• Dixie

Detta hittade jag på FK - så det beror på hur gammal ditt barn är:

Byta föräldrapenning mot tillfällig föräldrapenning

Om du är föräldraledig och barnet vårdas på sjukhus, kan du byta ut den vanliga föräldrapenningen mot tillfällig föräldrapenning. På så sätt sparar du de vanliga föräldrapenningdagarna. 

Du kan göra på samma sätt även om ett annat barn i familjen än det du tar ut föräldrapenning för vårdas på sjukhus.

Speciella regler för barn yngre än åtta månader (240 dagar)
    Du kan bara få tillfällig föräldrapenning för barn som är yngre än åtta månader (240 dagar) om barnet är inlagt på sjukhus eller om barnet har en stadigvarande plats i barnomsorg och du behöver stanna hemma från ditt arbete för att vårda barnet.

Om en förälder som är hemma med barnet blir så sjuk att han eller hon inte kan ta hand om barnet, kan inte den andre föräldern ta ut tillfällig föräldrapenning för att vårda barnet. Däremot kan den andre föräldern ta ut ­vanlig föräldrapenning.

• snappi81

Från försäkringskassan hemsida. 

"Om du orkar vårda barnet trots sjukdom fortsätter du att ta ut föräldrapenning. Om du inte orkar ta hand om barnet ska du göra en sjukanmälan. Det kan du göra i vår självbetjäningstjänst eller genom att kontakta Försäkringskassans Kundcenter 0771-524 524. Om barnet är yngre än 8 månader kan den andra föräldern ta ut föräldrapenning. Om barnet är över 8 månader kan den andra föräldern eller en annan person som avstår från arbete för att vårda barnet, ansöka om tillfällig föräldrapenning. Observera att du när du blir frisk igen måste göra en ny anmälan för att få föräldrapenning igen. Det gör du första dagen du är frisk och vill börja ta ut föräldrapenning igen.  "

Linus 070808 Lucas 090707
Svar på tråden Om jag som föräldraledig blir sjuk?