• spigg

En tredje prematur?

Jag har en son född 2009 som kom i vecka 36+2. Något tillväxthämmad med sina 2,6 kilo. Han föddes med omogna lungor och drabbades av (I)RDS och fick ligga på neo med c-pap, sond, gulsot osv ett tag. Allt gick bra i slutändan men det var förstås inte en rolig upplevelse. Speciellt inte som att han därtill föddes med en missbildning och med hål i hjärtat, som dock efter ett år växte bort. Förlossningen satte igång spontant med vattenavgång, jag hade mått hyfsat under graviditeten men ganska mycket sammandragningar.

I januari 2011 föddes vår dotter i vecka 35+6. Ännu mer sammandragningar den här graviditeten, förlossningen satte först igång i vecka 35+2 men avstannade precis efter att de beslutat om snitt samma kväll. Hon låg i säte, därav snittet som inte var min vilja eller önskan. Några dagar senare kom värkarna allts igång igen och det gick snabbt, det blev en snitt och hon kom ut. Vägde 3,1 kg så hon var stor för sin vecka och mådde _mycket_ bättre än sin bror. Men förstås, det märktes ju att hon var prematur. Hon gick ned mycket i vikt i början, var väldigt infektionskänslig, drabbades av andningsuppehåll mm.

Den andra graviditeten var inte helt okej även om jag mest mådde bra, hade en blödning i vecka 29 bl.a. och jag var väldigt psykiskt stressad. Hade ångest jämt och drömde mardrömmar att förlossning skulle sätta igång tidigt från vecka 20 då sammandragningar först kom. Mätte livmodertappen vid ett tillfälle men då var den ej påverkad, detta var dock i vecka 26 ungefär.

Det jag funderar på nu, som jag vet att ingen kan ge ett säkert svar på men kanske kan jag få lite reflektioner, är hur en tredje graviditet skulle bli. Med tvåan sa de (BM och läkare) att det fanns INGET som sa att det skulle bli prematurt igen. Efter att hon också kommit tidigt sa alla tvärtom, att allt talar för att nästa bebis inte heller blir fullgången. Vi har haft tur, våra barn mår bra nu och allt slutade ändå lyckligt. Men jag är redan nu orolig för hur det skulle bli. Tänk om det blir ännu mer för tidigt? Jag tror inte vi ska ha fler än tre barn och jag skulle så himla gärna, om det är möjligt, få en fullgången bebis och få en normal första tid efter förlossningen, utan skräck och oro och besök på sjukhuset i tid och otid. Tror ni man kan få bli sjukskriven i slutet i förebyggande syfte?

Jag gick i samtal hos en läkare på typ Auroramottagning på sjukhuset nu med tvåan, det var väldigt hjälpsam men vi utgick lite grann från att det skulle gå bra, dvs ej bli prematurt. Nu känns det som att förutsättningar för en trea är att det blir prematurt och att frågan bara är hur tidigt? Hur ska jag hantera den tanken?

Som sagt. Vet att det inte finns några svar men kanske har någon här varit i en liknande situation eller har några tankar om det jag skrivit? 

• Svar på tråden En tredje prematur?
  • vännen

Jag har samma bakgrund som du, men mina kom lite tidigare än dina så jag har valt att avstå fler barn. Vill inte ha en EPT till med alla de risker det innebär.

• spigg
    vännen skrev 2012-03-22 20:51:01 följande:
    Jag har samma bakgrund som du, men mina kom lite tidigare än dina så jag har valt att avstå fler barn. Vill inte ha en EPT till med alla de risker det innebär.
    :( Usch vad tråkigt att ni behövt uppleva det. Hade mina kommit ännu tidigare hade jag nog resonerat som du. Men de har ju legat precis på gränsen för vad som ändå känns okej att potentiellt utsätta ett barn för.. Om du förstår hur jag menar!

När jag googlar så är det vanligaste att barnen kommer tidigare och tidigare. Det skrämmer mig väldigt mycket. 
  • FabulousMom
    spigg skrev 2012-03-22 20:56:21 följande:
    När jag googlar så är det vanligaste att barnen kommer tidigare och tidigare. Det skrämmer mig väldigt mycket. 

Hej,

undrar bara, var kan man läsa det?

Jag födde själv i v. 24 och är jättenervös för att andra barnet ska komma tidigare. En väninna till mig födde första barnet runt v. 36 och för andra barnet började det redan i v. 26, men de lyckades stoppa det. Jag har nämligen också fått för mig att man föder tidigare för varje gång, så jag skulle jättegärna vilja läsa om det. 
  • spigg
    FabulousMom skrev 2012-03-22 23:39:51 följande:
    Hej,

undrar bara, var kan man läsa det?

Jag födde själv i v. 24 och är jättenervös för att andra barnet ska komma tidigare. En väninna till mig födde första barnet runt v. 36 och för andra barnet började det redan i v. 26, men de lyckades stoppa det. Jag har nämligen också fått för mig att man föder tidigare för varje gång, så jag skulle jättegärna vilja läsa om det. 
    Här kan du läsa lite, det är svårt att hitta statistik om sånt här:
    se.babycenter.com/preconception/tryingforanother/prematureriskthistimetooexpert/
    Och här: preemies.about.com/od/causesofprematurebirth/a/anotherbaby.htm
    Men som du ser så betyder ett barn för tidigt bara en marginell chans att barn nummer 2 kommer för tidigt, 16% istället för som med första barnet 5%. Tredje barnet, om man har två tidigare prematurer, är alltså 41% risk att födas för tidigt.

Sen står det att det vanliga är att man föder inom två veckor från den tidigare förlossningen.

Men vecka 24, det är verkligen extremt tidigt. Kunde läkarna inte säga varför? För statistiken ovan stämmer bara för dem som man inte har någon förklaring till de tidigare födslarna. Har du en kort livmodertapp eller svagare livmodermun så ser statistiken annorlunda ut. 
  • FabulousMom

Läkarna vet inte varför så jag har ingen förklaring. Det kommer hållas extra koll på mig nästa gång, men jag är ju ändå nervös så klart. Jag har hört att förlossningen går snabbare för varje gång och förra gången tog det 2 timmar från 2 cm öppen till 10. Sjukhuset som har hand om extremprematurer ligger över 2 timmar härifrån så det blir snabba ryck som gäller. Här finns inte ens en vanlig Förlossningsavdelning. Så jag vill gärna vara garderad med all information som finns. Tycker också det är jättesvårt att hitta statistik!

• Bellas7

Hej gumman jag har gått igenom samma som du från grav 1. Född i v 36 -3 veckor neo(cpap osv) grav 2. Född v 35 (resp 4 v neo ) grav 3 v 35 cpap 3 dagar neo.

Fick trillingar precis v 29 och jag skulle utan tvekan göra om det igen.7 v neo denna gång med cpap osv. Men hallå vad är 7 v för tid? Vill du ja fler barn, ordna så att du kan få allt vad de erbjuder för att minska riskerna. Inboxa gärna mig så ska ge dig de tips jag fick . Lycka till

• vännen
    Bellas7 skrev 2012-03-24 19:38:26 följande:
    Hej gumman jag har gått igenom samma som du från grav 1. Född i v 36 -3 veckor neo(cpap osv) grav 2. Född v 35 (resp 4 v neo ) grav 3 v 35 cpap 3 dagar neo. Fick trillingar precis v 29 och jag skulle utan tvekan göra om det igen.7 v neo denna gång med cpap osv. Men hallå vad är 7 v för tid? Vill du ja fler barn, ordna så att du kan få allt vad de erbjuder för att minska riskerna. Inboxa gärna mig så ska ge dig de tips jag fick . Lycka till

Det är ju kanske inte främst tiden på neonatal som är det jobbiga utan alla de sjukdomar och skador som barnen kan få av att födas x antal veckor förtidigt. Tror kanske att du resonerat annorlunda som du stått där med tre hjärnskadade trillingar födda i v 29.
  • Camilla01

Väntar mitt tredje barn och alla läkare säger att jag inte kommer gå tiden ut (har hepatos). Fick första i v31+0 (3 v på neo) och andra i v32+5 (9 dagar på neo). Är i v 26 och hoppas på att vi passerar 30.

• spigg
    FabulousMom skrev 2012-03-23 14:00:13 följande:
    Läkarna vet inte varför så jag har ingen förklaring. Det kommer hållas extra koll på mig nästa gång, men jag är ju ändå nervös så klart. Jag har hört att förlossningen går snabbare för varje gång och förra gången tog det 2 timmar från 2 cm öppen till 10. Sjukhuset som har hand om extremprematurer ligger över 2 timmar härifrån så det blir snabba ryck som gäller. Här finns inte ens en vanlig Förlossningsavdelning. Så jag vill gärna vara garderad med all information som finns. Tycker också det är jättesvårt att hitta statistik!
    Ja det är ju tyvärr det. Hoppas du får gå längre med tvåan!
    prematurpappan skrev 2012-03-23 22:33:35 följande:
    Hej! Jag heter Kalle och jobbar med Föräldraföreningen i Stockholm. Det är väldigt många som har frågor rörande ny graviditet efter prematur. Jag ska försöka hitta lite statistik och kommer lägga ut den på vår hemsida, eller vår fb-sida. Håll ögonen öppna. Www.prematur.nu Hej!
    Jag tror helt ärligt att det inte finns så mycket mer statistik, jag är rätt bra på att söka i vetenskapliga databaser och det verkar snarare handla om brist på forskning. Tyvärr. Men hittar du något är jag självklart intresserad.
    Bellas7 skrev 2012-03-24 19:38:26 följande:
    Hej gumman jag har gått igenom samma som du från grav 1. Född i v 36 -3 veckor neo(cpap osv) grav 2. Född v 35 (resp 4 v neo ) grav 3 v 35 cpap 3 dagar neo.

Fick trillingar precis v 29 och jag skulle utan tvekan göra om det igen.7 v neo denna gång med cpap osv. Men hallå vad är 7 v för tid? Vill du ja fler barn, ordna så att du kan få allt vad de erbjuder för att minska riskerna. Inboxa gärna mig så ska ge dig de tips jag fick . Lycka till
    Oj, ja du har verkligen erfarenhet av prematurer. Själv är jag väldigt orolig för barnets bästa och vill för deras skull, men även för min egen, slippa gå igenom det igen.
    vännen skrev 2012-03-25 13:16:12 följande:
    Det är ju kanske inte främst tiden på neonatal som är det jobbiga utan alla de sjukdomar och skador som barnen kan få av att födas x antal veckor förtidigt. Tror kanske att du resonerat annorlunda som du stått där med tre hjärnskadade trillingar födda i v 29.
    Ja precis.
    Camilla01 skrev 2012-03-25 18:23:55 följande:
    Väntar mitt tredje barn och alla läkare säger att jag inte kommer gå tiden ut (har hepatos). Fick första i v31+0 (3 v på neo) och andra i v32+5 (9 dagar på neo). Är i v 26 och hoppas på att vi passerar 30.
    Okej! Hoppas du får gå längre den här gången, man vet ju aldrig! Du får gärna berätta hur det gick sen, jag håller tummarna för dig. Vad har MVC och läkare gjort för att förebygga prematur förlossning?

Svar på tråden En tredje prematur?