• vännen

En tredje prematur?

Jag har samma bakgrund som du, men mina kom lite tidigare än dina så jag har valt att avstå fler barn. Vill inte ha en EPT till med alla de risker det innebär.

• vännen
    Bellas7 skrev 2012-03-24 19:38:26 följande:
    Hej gumman jag har gått igenom samma som du från grav 1. Född i v 36 -3 veckor neo(cpap osv) grav 2. Född v 35 (resp 4 v neo ) grav 3 v 35 cpap 3 dagar neo. Fick trillingar precis v 29 och jag skulle utan tvekan göra om det igen.7 v neo denna gång med cpap osv. Men hallå vad är 7 v för tid? Vill du ja fler barn, ordna så att du kan få allt vad de erbjuder för att minska riskerna. Inboxa gärna mig så ska ge dig de tips jag fick . Lycka till

Det är ju kanske inte främst tiden på neonatal som är det jobbiga utan alla de sjukdomar och skador som barnen kan få av att födas x antal veckor förtidigt. Tror kanske att du resonerat annorlunda som du stått där med tre hjärnskadade trillingar födda i v 29.
  • vännen

Om läkarna inte vet varför man föder förtidigt så kan ju inte alla kontroller i världen förhindra en tidig förlossning. Jag gick på många extra kontroller o provtagningar graviditet två men allt var bara normalt, ändå kom barnet väldigt mkt förtidigt. Däremot är det bra om man är uppmärksam om vattnet går eller om man får kraftiga smärtsamma sammandragningar för då kan man ibland stoppa förlossningen och i alla fall hinna ge kortison för bebisens lugnmognad.

• vännen
    Ejin skrev 2012-03-29 20:10:58 följande:
    jag måste bara fråga... räknas barnet som prematur om det föds så pass sent som i v 36? Eller är det så att era barn har haft andra problem som har gjort det jobbigt och gjort att ni behövt ligga på neo ?? Min dotter föddes nämligen i slutet av v 38 och det har aldrig varit tal om att det skulle vara något konstigt... Tvärtom. Alla läkare jag nu har pratat med (har sd och förkortat livmodertapp) säger att efter typ v 35 är det lungt och inget att oroa sej för... men man blir ju lite orolig när man läser denna tråden... 

Från 37+0 räknas de som fullgångna.
Svar på tråden En tredje prematur?