FuckGoggleAskMe skrev 2012-03-22 23:24:29 följande:
Ursakta for lite tradkapning, men har nagon lite lampliga kraftuttryck/skallsord for barn?
Vi bor inte i Sverige, sa sonen lar sig svenska bara av mig. Nyligen larde han sig "fegis" fran nagot barnprogram nar vi var i Sverige och han anvander det i alla situationer. Han behover lite barnsvordommar! "Prutt (tex pruttsno)" har vi ocksa lart oss genom en barnbok, men det borde val finnas mer kraftuttryck som passar for barn?
Nar har blir urilsken sager han "det har ar inte bra!" men det marks att han vill ju egentligen saga det lite kraftfullare. Jag vill inte att han ska borja saga "jag blir sa javla forbannad" ... finns det nagon bra barnversion?
TS: variant for dig : Oh hjalp! Nej dra mig baklanges! Ve och fasa!
Järnspikar och fy farao är "barnsvordomar" anpassade antagligen efter jävlar och fy fan, men utan att vara lika upprörande. "Sjutton gubbar" har jag också hört som kraftuttryck.
När det gäller förled (dvs istället för skit- eller helvetes-) så funkar ju nästan vad som helst. För riktigt små barn brukar det ofta bli bajs-, kiss-, dum-. "Bajsdåligt" och "dumpappa!" Hos tonåringar hörs as-, dö-, fet- men dessa är inte alltid negativa. Något kan vara "ascoolt" men också "asdåligt".
Eller så tar man till nyspråket från 1984: dubbel-obra när något är riktigt dåligt. ;)