• seriefigur

Åh herregud!

Jag skulle vilja ha lite förslag på ett alternativ till "Åh herregud!" som jag säger titt som tätt och som jag börjar irritera mig på.
    Det känns löjligt att jag ropar efter gud hela tiden och jag skulle verkligen behöva hitta något annat som jag kan säga när jag är trött/glad/förvånad/förfärad/lycklig/arg/besviken o.s.v.

Förslag, någon?

• Svar på tråden Åh herregud!
  • Apelsin

Milde tid
    Milda makter
    Jösses
    Jisses
    Himlars
    Himmel och pannkaka 

• seriefigur
    Apelsin skrev 2012-03-22 20:43:35 följande:
    Milde tid
    Milda makter
    Jösses
    Jisses
    Himlars
    Himmel och pannkaka 
    Jösses säger jag en del. Den är ju bra.
    Himmel!, kanske räcker.
    Milde tid, gillar jag.

Men ingen rinner liksom fram lika lätt som herregud!
  • MikuAndSaraLi

Tusan också.

Sablar.

Järnspikar.

Sjutton också.

Eller som min 3-åriga dotter brukar säga:

Tusen miljoner!

I wish xD

• seriefigur
    MikuAndSaraLi skrev 2012-03-22 20:59:43 följande:
    Tusan också.
    Sablar.
    Järnspikar.
    Sjutton också.
    Eller som min 3-åriga dotter brukar säga:
    Tusen miljoner!
    I wish xD
    Sablar är ju jättebra!
    Och tusen miljoner kan jag nog klämma in ibland. Gulligt. Glad
  • seriefigur
    Bebis i Dec 2010 skrev 2012-03-22 21:01:07 följande:
    Galet!
    Funkar absolut, men bara på det som faktiskt är lite galet. Annars låter det nog nästan mer irriterande än herregud.
  • seriefigur
    MajaVira skrev 2012-03-22 21:02:45 följande:
    jösses
    attans
    tusan (också)
    hoppsan
    Ja, ett enkelt hoppsan borde funka som alternativ ibland!
  • Coyote

Jösses Amalia använder jag när jag jobbar eller är med barn överhuvudtaget.

• Elaifiknow

- Kors i taket - Satan i gatan

• Lusing

Geezus! Uttalas Jeesus. Feck, fack också! Hillvide (danskt uttal). Eller som jag säger när jag inte har några barn i närheten: Heeeelveetees jäävla skiiiit!

• rosyposy

Kära nån!
    eller
    Göta Petter!

• FuckGoggleAskMe

Ursakta for lite tradkapning, men har nagon lite lampliga kraftuttryck/skallsord for barn?

Vi bor inte i Sverige, sa sonen lar sig svenska bara av mig. Nyligen larde han sig "fegis" fran nagot barnprogram nar vi var i Sverige och han anvander det i alla situationer. Han behover lite barnsvordommar! "Prutt (tex pruttsno)" har vi ocksa lart oss genom en barnbok, men det borde val finnas mer kraftuttryck som passar for barn?

Nar har blir urilsken sager han "det har ar inte bra!" men det marks att han vill ju egentligen saga det lite kraftfullare. Jag vill inte att han ska borja saga "jag blir sa javla forbannad" ... finns det nagon bra barnversion?

TS: variant for dig : Oh hjalp! Nej dra mig baklanges! Ve och fasa!  

• KimPossible

Sweet lord!/Sweet Sally! 

Herre jävlar!

Herre min get!

Oh my godness!

Annars kan man försöka köra med "älgvete", men det har jag aldrig lyckats med.

• lykantrophona
    FuckGoggleAskMe skrev 2012-03-22 23:24:29 följande:

Ursakta for lite tradkapning, men har nagon lite lampliga kraftuttryck/skallsord for barn?

Vi bor inte i Sverige, sa sonen lar sig svenska bara av mig. Nyligen larde han sig "fegis" fran nagot barnprogram nar vi var i Sverige och han anvander det i alla situationer. Han behover lite barnsvordommar! "Prutt (tex pruttsno)" har vi ocksa lart oss genom en barnbok, men det borde val finnas mer kraftuttryck som passar for barn?

Nar har blir urilsken sager han "det har ar inte bra!" men det marks att han vill ju egentligen saga det lite kraftfullare. Jag vill inte att han ska borja saga "jag blir sa javla forbannad" ... finns det nagon bra barnversion?

TS: variant for dig : Oh hjalp! Nej dra mig baklanges! Ve och fasa!  

Järnspikar och fy farao är "barnsvordomar" anpassade antagligen efter jävlar och fy fan, men utan att vara lika upprörande. "Sjutton gubbar" har jag också hört som kraftuttryck.

När det gäller förled (dvs istället för skit- eller helvetes-) så funkar ju nästan vad som helst. För riktigt små barn brukar det ofta bli bajs-, kiss-, dum-. "Bajsdåligt" och "dumpappa!" Hos tonåringar hörs as-, dö-, fet- men dessa är inte alltid negativa. Något kan vara "ascoolt" men också "asdåligt".

Eller så tar man till nyspråket från 1984: dubbel-obra när något är riktigt dåligt. ;)
  • Suri

Nehe, de kom inte med mina barnvänliga svordomar. De var "tusan", "fy tusan", "Attans". Min son säger ofta "tusan också" när något inte funkar som han tänkt...

• canmamma
    lykantrophona skrev 2012-03-22 23:55:46 följande:
    Järnspikar och fy farao är "barnsvordomar" anpassade antagligen efter jävlar och fy fan, men utan att vara lika upprörande. "Sjutton gubbar" har jag också hört som kraftuttryck.

När det gäller förled (dvs istället för skit- eller helvetes-) så funkar ju nästan vad som helst. För riktigt små barn brukar det ofta bli bajs-, kiss-, dum-. "Bajsdåligt" och "dumpappa!" Hos tonåringar hörs as-, dö-, fet- men dessa är inte alltid negativa. Något kan vara "ascoolt" men också "asdåligt".

Eller så tar man till nyspråket från 1984: dubbel-obra när något är riktigt dåligt. ;)
    Jag känner också att jag borde ta itu med just kraftuttryck. Vi bor inte i Sverige och min snart sjuåring kan ju inte ett enda bra kraftuttryck. Visst är det skönt att kunna skippa kiss- och bajsåldern, men ett använbart språk måste ha några bra, kraftfulla ord att dra till med när det krävs....  
Svar på tråden Åh herregud!