Inlägg från: Mrs Green |Visa alla inlägg
  • Mrs Green

Månadslön, förskott?

gullehjärtat skrev 2012-03-22 21:17:28 följande:
    Jag tycker månadslön är rörigt! Får se om jag kan förklara det jag själv nyligen fick förklarat för mig...
    Antagligen kommer du få lön för den här månaden, men eftersom du inte jobbade något alls månaden innan så dras det bort på lönen nu. Avdrag och sånt kommer alltid månaden efter. Så tyvärr blir det nog noll kronor i lön..
    Nästa månad kommer som dra bort för dagarna du inte jobbade den här månaden. Så man kan nästan tänka som att det blir i efterskott.
    För när du slutar sen så får man lön månaden efter, eftersom du var närvarande månaden innan.
    Rörigt, eller hur? :)
    Det där känner jag inte alls igen, det är väl snarare om man är timanställd som man får lön en månad i efterskott?

Som månadsanställd får man vanligtvis lön från första månaden man jobbar, men ofta görs avdrag månaden efter. Så om du börjar jobba 1 mars får du en full månadslön den 25 mars. Men om du är sjuk ett par dagar i mars så dras det ofta bort från lönen som kommer 25 april.
  • Mrs Green

Det som är "förskott" är väl att den 25:e får du lön även för den 26:e-31:a trots att du ännu inte jobbat de dagarna.  

• Mrs Green
    gullehjärtat skrev 2012-03-22 21:40:40 följande:
    Fast det är ju inte efterskott?
    Utan avdragen kommer månaden efter, och hon jobbade ju inte månaden innan alltså dras det och då blir det inget kvar...
    Så fungerar våran månadslön.
    Alltid lika surt att komma tillbaka efter mammaledighet och inte få lön första månaden för att avdragen från månaden innan dras... Däremot har man då fått dubbelt när man gått hem, för månaden man är hemma har man full närvaro månaden innan så inget dras, och så från fk som kommer samma månad :)
    Ja, precis. Avdrag (sjukdom, föräldraledighet, vab) kommer oftast i efterskott för att man ska hinna rapportera in det. Men man kan ju inte få avdrag innan man blir anställd, så första månaden blir en hel lön. Sen kan det eventuellt bli avdrag andra månaden om man var frånvarande första månaden.
  • Mrs Green
    gullehjärtat skrev 2012-03-22 21:46:05 följande:
    Men det kan vara så att när man börjar helt från början så kanske man slipper avdragen från månaden innan?
    Men hur blir det då om man slutar?

För Ts skull hoppas jag det så hon får lön :)
    Om man slutar 31 mars och fått sin sista lön den 25 mars, men blir sjuk den 26-31 mars så blir man säkert återbetalningsskyldig för de dagarna. Men annars brukar de väl kunna reglera slutlönen direkt när man får sista lönen. Och oftast får man ändå få lite extra när man slutar för att man brukar ha lite inarbetad semester som man inte hunnit ta ut.
Svar på tråden Månadslön, förskott?