Inlägg från: gullehjärtat |Visa alla inlägg
  • gullehjärtat

Månadslön, förskott?

Jag tycker månadslön är rörigt! Får se om jag kan förklara det jag själv nyligen fick förklarat för mig...
    Antagligen kommer du få lön för den här månaden, men eftersom du inte jobbade något alls månaden innan så dras det bort på lönen nu. Avdrag och sånt kommer alltid månaden efter. Så tyvärr blir det nog noll kronor i lön..
    Nästa månad kommer som dra bort för dagarna du inte jobbade den här månaden. Så man kan nästan tänka som att det blir i efterskott.
    För när du slutar sen så får man lön månaden efter, eftersom du var närvarande månaden innan.
    Rörigt, eller hur? :)

• gullehjärtat

Fast det är ju inte efterskott?
    Utan avdragen kommer månaden efter, och hon jobbade ju inte månaden innan alltså dras det och då blir det inget kvar...
    Så fungerar våran månadslön.
    Alltid lika surt att komma tillbaka efter mammaledighet och inte få lön första månaden för att avdragen från månaden innan dras... Däremot har man då fått dubbelt när man gått hem, för månaden man är hemma har man full närvaro månaden innan så inget dras, och så från fk som kommer samma månad :)

• gullehjärtat

Men det kan vara så att när man börjar helt från början så kanske man slipper avdragen från månaden innan?
    Men hur blir det då om man slutar?

För Ts skull hoppas jag det så hon får lön :)

• gullehjärtat

Kom på det sen att det kanske blir annorlunda när det är helt från början :)

• gullehjärtat

Anonym tolkar rätt, tyvärr inte du Felix.
    Men det jag skrev om var hur det blev vid föräldrarledighet, vilket jag skrev sen. Alltså blir det antagligen inte samma för Ts som börjar helt på nytt.
    Men hon kanske får nytta av det om hon längre fram går på föräldrarledighet :)

Jag är ju fortfarande anställd första månaden jag går hem, och får då månadslön som vanligt, endast avdrag om jag varit sjuk månaden innan. Nästa månad efter det blir det noll kronor för då dras avdraget jag var borta månaden innan. Och så fortsätter det tills jag kommer tillbaka. Och första månaden jag jobbar kommer avdragen från månaden innan precis som alltid, och då var jag inte där så det blir noll kronor..

Det som menas med förskott är dagarna efter lönen kommit tills månadens slut.

Nu skriver jag inte mer, för Ts har inte riktigt nytta av min info insåg jag ganska tidigt :)

• gullehjärtat

Eftersom du så ivrigt försöker få mitt till fel tyckte jag ett tyvärr passade :)

Svar på tråden Månadslön, förskott?