Månadslön, förskott?
Nu har du redan fått en del svar, men jag svarar jag med.
Du får normalt sett månadslön samma månad som du jobbat. Dvs lön för mars får du 25 eller 27 (de vanligaste löneutbetalningsdagarna) mars. Har du varit sjuk, vabbat eller liknande dras det däremot på månaden efter - dvs på aprillönen i mitt exempel.
Hur du får lön när du börjar på en ny arbetsplats mitt i en månad beror dels på arbetsplatsen brytdatum för löner och dels när ditt anställningsavtal och kontouppgifter lämnats in till lönekontoret. Vanligt är att man har brytpunkt runt den 10:e. Det skulle i ditt fall betyda att ditt avtal skulle vara underskrivet (eller likvärdiga uppgifter från chef)och dina kontouppgifter inlämnade till lönekontoret senast den 10:e mars för att du skulle få pengarna den 25:e.
Vissa arbetsplatser har möjligheter att betala ut lön vid två tillfällen per månad. Hos oss har vi så och har därför två brytpunkter för löner. Har du tur har ni så på din arbetsplats också och du får marslönen i mitten av april. Det mest sannolika är dock att du för marslönen samtidigt som aprillönen 25:e april.
Är du förresten säker på att ni har löneutbetalning den 25:e? Många arbetsplatser (tex kommuner) har 27 som lönedag.