• Anonym (fundersam)

majskrokar?

Hej jag jag gav majskrokar till min dotter när hon var bebis och tyckte det var jättebra att ha till hands när vi andra fikade, åt och hon också ville ha något att pilla med om hon redan ätit, precis som så många andra föräldrar. Nu har jag också en son som är 4 månader och när jag nämde för min moster att jag skulle köpa hem en påse blev hon helt förstörd, sa att man absolut inte skulle ge det för det inte var bra, tror det var något om tänderna?  Att stärkelsen omvändlas på något sett? Har du hört det?

Är det så onyttigt att ge det, eller var det overdrivet? Och i såfall, när kan jag börja ge honom? Tänker att om det gäller att småäta så behöver det ju inte bli så och än så länge har han ju inga tänder.....

Tacksam för svar!       

• Svar på tråden majskrokar?
  • BVCsköterska Magnus

Hej!
    Jag har inte hört några "alarmerande" rapporter om att det är direkt olämpligt att ge detta.
    De majskrokar som säljs till barn skall vara utan tillsats av salt eller andra konserverings- eller tillsatsmedel.
    Tycker att det är upp till dig om du vill ge ditt barn detta, återigen är det sunt förnuft som gäller..

Mvh
    Magnus

• Anonym (fundersam)

Tack för svar, kände väl ungefär så med men jag lovade moster att "kolla upp det".

Svar på tråden majskrokar?