Åka utan bilbälte en kort bit?
Igår kväll åkt jag tåg och när tåget var framme hade jag beställt en taxi som stod och väntade på att köra oss hem. Jag hade mycket packning och har en dålig rygg så att åka taxi kändes självklart.
När jag beställde taxin sade jag att jag hade en bebis på 4 månader som också skulle åka med och då sa hon i växeln lite käckt så där att det inte är några problem.
När jag kommer ut till taxin finns ingen bilbarnstol och det påtalar jag för chauffören.
Då säger han att för så korts sträckor (4 km) brukar de inte sätta in någon utan då får man åka med barnet i knät i baksätet. Det är helt lagligt när det gäller taxi.
Fick en sådan klump i magen och vågade inte. Även om taxichauffören kör lungt finns det andra på vägarna som jag inte litar på.
Även en krock i låg hastighet kan ju ha katastrofala följder för en sådan liten.
Jag släpade packning och barn i 4 km och är helt slut i kroppen idag. Undrar om det var värt det.
Hade ni åkt med taxin?
Gjorde en statusuppdatering på facebook och fick höra att jag var skittöntig som inte åkte den korta biten med barnet obältat.