• Anonym

Åka utan bilbälte en kort bit?

Igår kväll åkt jag tåg och när tåget var framme hade jag beställt en taxi som stod och väntade på att köra oss hem. Jag hade mycket packning och har en dålig rygg så att åka taxi kändes självklart.
    När jag beställde taxin sade jag att jag hade en bebis på 4 månader som också skulle åka med och då sa hon i växeln lite käckt så där att det inte är några problem.
    När jag kommer ut till taxin finns ingen bilbarnstol och det påtalar jag för chauffören.
    Då säger han att för så korts sträckor (4 km) brukar de inte sätta in någon utan då får man åka med barnet i knät i baksätet. Det är helt lagligt när det gäller taxi.
    Fick en sådan klump i magen och vågade inte. Även om taxichauffören kör lungt finns det andra på vägarna som jag inte litar på.
    Även en krock i låg hastighet kan ju ha katastrofala följder för en sådan liten.

Jag släpade packning och barn i 4 km och är helt slut i kroppen idag. Undrar om det var värt det.
    Hade ni åkt med taxin?
    Gjorde en statusuppdatering på facebook och fick höra att jag var skittöntig som inte åkte den korta biten med barnet obältat. 

• Svar på tråden Åka utan bilbälte en kort bit?
  • Mynta

Nej, du är inte löjlig alls. Jag hade inte heller åkt med mitt barn obältat.

Tycker dessutom att du ska höra av dig till taxibolaget, då du ju vid bokningen påtalade att du hade en bebis med dig. Eftersom du nämnde det lär de väl ha fattat att du faktiskt ville ha en stol...

• Tant Groda

Jag har inga barn men hade inte velat ha några barn "lösa" i bilen. 4 km är ju en bit ändå. Och man vet aldrig vad man möter för galningar i trafiken.

• colanappen

tycker du gjorde rätt jag hade inte åkt med... men jag hade nog ringt upp taxibolaget där på en gång och begärt en bil med barnstol... om jag hade orkat vänta förstås annars hade jag ringt och klagat senare...

• Coyote

Absolut inte. Det skulle jag bara göra i en absolut nödsituation. Och varför skulle inte kravet på bilstol gälla i taxi?!

• Anonym

Men självfallet kan inte alla taxibilar vara utrustade med barnstolar! Det ska väl inte taxibolaget behöva tillhandahålla!

Varför inte ta med en egen barnstol med bärhandtag som bara är att sätta fast med bälte?

• goabarn77

Jag skulle gjort som dig TS!

• Anonym

Skönt att fler skulle gjort som jag!
    Jag har kollat upp det och tydligen är det helt lagligt att åka en kortare sträcka i taxi med obältat barn.
    Det är upp till chauffören att avgöra vad som är en kortare sträcka.

Alla taxistationer har bilstolar. Inte i alla bilar men det finns att montera. Enkelt när man bara bältar fast stolen ju.
    Och resan var planerad och taxin beställd 9 dagar innan så det borde inte ha varit så svårt att ställa in en stol i bilen tycker jag.
    Jag hade ju massor med packning och därför kunde jag själv inte ta med mig stol. 

• Fraggelgirl
    Anonym skrev 2012-03-23 07:24:37 följande:
    Men självfallet kan inte alla taxibilar vara utrustade med barnstolar! Det ska väl inte taxibolaget behöva tillhandahålla!

Varför inte ta med en egen barnstol med bärhandtag som bara är att sätta fast med bälte?
    Alla är ju inte utrustade med bilbarnstolar, men det finns bilar som är det. Därför ska man ju säga till vid beställning att man har barn med sig så man får just en sådan bil.
    Nu är jag inte instatt om det är vissa bilar som har det med sig eller om de har bilstolarna vid kontoret, men det ska vara tillgängligt, när man säger ifrån innan om det.

Och varför ska ts släpa med sig en stol när hon förmodligen inte ska åka bil mer än biten från tåget? Och den biten hade hon ju "ordnat" på förhand.
  • Anonym

Jag hade åkt och har gjort det flera gånger så korta sträckor som ner till stationen. Det kändes läskigt första gången, men nu har jag inga problem med det.

• Jeff

Eftersom en dödlig olycka kan hända även på väldigt korta sträckor fattar jag inte varför man då skulle tycka babyskydd är något man ska avstå ifrån. Helt med dig TS!

Svar på tråden Åka utan bilbälte en kort bit?