• Anonym (8x7)

35 och kan inte multiplikationstabellen

Det är en genant sak att säga, men jag är trettiofem och jag har aldrig lärt mig multiplikationstabellerna.
    Det går att leva ändå, trots att mormor inte trodde det

MEN
    Jag önskar att någon under min skolgång hade berättat för mig att det faktiskt handlar om att lära sig utantill, som med telefonnummer, personnummer och annat - och inte att räkna. Så mycket lättare det hade varit!

Det krävs jättemycket tragglande av mig för att lära mig just sådana saker som telefonnummer (det tog åratal innan jag lärde mig mina egna sista fyra siffror!), men det GÅR i alla fall. Istället tog lärarna fram kuber (man fick inte räkna på fingrarna på den här tiden) och skulle ha mig att räkna på det viset. Jag satt som ett fån, med följden att jag fick helt fel fokus, och än idag måste räkna mig fram till varje tal i tabellerna. (Förstår ni vilken tid det tar?)

Men det handlade ju aldrig om att jag inte förstod hur det är uppbyggt, utan om rent minnesplugg.
    Så många timmar det hade besparat mig!
    Så mycket bättre betyg i matematik jag hade fått! (då jag hunnit färdigt proven, istället för att sitta och traggla)
    och framför allt:
    Så mycket bättre självförtroende på området jag hade haft!
    En bra bit över miniräknaråldern var jag övertygad om att jag var dålig i matte, trots att jag aldrig hade svårt att förstå. Och detta beroende på något som egentligen inte har med matematik att göra...

Vad vill jag säga?
    Jo, jag vill dela med mig av min historia - och tipsa alla föräldrar och pedagoger att ta reda på vad det är som är svårt för barnet, istället för att bara anta.

• Svar på tråden 35 och kan inte multiplikationstabellen
  • Anonym

Jag räknar mig fram, jag kan inte heller den utantill. Jag har dyskalkyli och vet du, jag är alltid ute först efter matteproven. Trots att jag hela tiden får räkan på fingrar mm. En sak till jag är över 35. Jag vet inte varför men jag är supernabb. Jag älskar matte och jag tror du måste ha annan problematik än att det faller på att du inte kan memorera gångertabellen.

• Anonym (8x7)
    Anonym skrev 2012-03-23 08:08:52 följande:
    Jag räknar mig fram, jag kan inte heller den utantill. Jag har dyskalkyli och vet du, jag är alltid ute först efter matteproven. Trots att jag hela tiden får räkan på fingrar mm. En sak till jag är över 35. Jag vet inte varför men jag är supernabb. Jag älskar matte och jag tror du måste ha annan problematik än att det faller på att du inte kan memorera gångertabellen.
    Jag kan inte memorera siffror alls (nästan).
    Men det är ju inte det matematik handlar om egentligen.
    (Synd att jag inte visste det då det begav sig bara)
  • Takex

Jag kan inte heller alla tabellerna. Och jag visste att man skulle lära sig dom utantill. Våran lärare försökte muta med ett körkort, den som klarade alla fick ett körkort inom multipliktion. Intresserade inte mig ett dygg.

Men jag överlever fin, fint. Jag stöter aldrig på situationer när jag behövt kunna dom, men det kan väl också vara så att jag inte ser kopplingen bara. 

Jag fyller 25 och min grundskolematte sträckte sig aldrig över division eftersom ingen upptäckte min ADHD.

• Shandi

Håller med dig fullt ut.
    Dock kan jag inte matte i huvud taget. Det är som nummerdyslexi. Blir bara ett jädrans bladder och speciellt om nå¨gon försöker förklara det hela.
    Men jag fick aldrig någon hjälp i huvud taget eftersom läraren inte hade tid på 30 barn, att hjälpa alla. Speciellt inte om man har lite blyg och inte vågade fråga.

Men multiplikationstabellen vet jag inte om det är någon som kan utantill fullt ut? Jag har aldrig behövt kunna den hittills i mitt liv :) Mycket behändigt att alltid ha miniräknare till hands i telefonen om inte annat :)

• Anonym (8x7)
    Shandi skrev 2012-03-23 08:35:50 följande:
    Håller med dig fullt ut.
    Dock kan jag inte matte i huvud taget. Det är som nummerdyslexi. Blir bara ett jädrans bladder och speciellt om nå¨gon försöker förklara det hela.
    Men jag fick aldrig någon hjälp i huvud taget eftersom läraren inte hade tid på 30 barn, att hjälpa alla. Speciellt inte om man har lite blyg och inte vågade fråga.

Men multiplikationstabellen vet jag inte om det är någon som kan utantill fullt ut? Jag har aldrig behövt kunna den hittills i mitt liv :) Mycket behändigt att alltid ha miniräknare till hands i telefonen om inte annat :)
    Ja, så är det inte alls för mig. Jag har i alla fall läst c-matte. Så fort miniräknarna gjorde sitt intåg i klassrummen försvann ju mitt handikapp att inte kunna memorera siffror.
    Men jag önskar verkligen att de hade förstått vad det handlade om redan när jag gick i lågstadiet, för då hade jag antagligen tragglat in dem till slut, precis som bilnumret och telefonnumret hem.

Många kan tabellerna fullt ut, men de flesta tror jag kan det mesta - och sedan räknar man ifrån det närmaste tal man kan. Jag behöver i princip räkna från grunden på alla.

Det man har mest nytta av i "normalt vuxenliv" är väl procenträkning, antar jag.
  • Anonym (8x7)
    Takex skrev 2012-03-23 08:30:41 följande:
    Jag fyller 25 och min grundskolematte sträckte sig aldrig över division eftersom ingen upptäckte min ADHD.
    Typiskt.
  • Anonym
    Anonym (8x7) skrev 2012-03-23 07:58:45 följande:
    Det är en genant sak att säga, men jag är trettiofem och jag har aldrig lärt mig multiplikationstabellerna.
    Det går att leva ändå, trots att mormor inte trodde det

MEN
    Jag önskar att någon under min skolgång hade berättat för mig att det faktiskt handlar om att lära sig utantill, som med telefonnummer, personnummer och annat - och inte att räkna. Så mycket lättare det hade varit!

Det krävs jättemycket tragglande av mig för att lära mig just sådana saker som telefonnummer (det tog åratal innan jag lärde mig mina egna sista fyra siffror!), men det GÅR i alla fall. Istället tog lärarna fram kuber (man fick inte räkna på fingrarna på den här tiden) och skulle ha mig att räkna på det viset. Jag satt som ett fån, med följden att jag fick helt fel fokus, och än idag måste räkna mig fram till varje tal i tabellerna. (Förstår ni vilken tid det tar?)

Men det handlade ju aldrig om att jag inte förstod hur det är uppbyggt, utan om rent minnesplugg.
    Så många timmar det hade besparat mig!
    Så mycket bättre betyg i matematik jag hade fått! (då jag hunnit färdigt proven, istället för att sitta och traggla)
    och framför allt:
    Så mycket bättre självförtroende på området jag hade haft!
    En bra bit över miniräknaråldern var jag övertygad om att jag var dålig i matte, trots att jag aldrig hade svårt att förstå. Och detta beroende på något som egentligen inte har med matematik att göra...

Vad vill jag säga?
    Jo, jag vill dela med mig av min historia - och tipsa alla föräldrar och pedagoger att ta reda på vad det är som är svårt för barnet, istället för att bara anta.
    AMEN TO THAT!!!!! Jag har samma problem. Sedan ser jag ju att allteftersom jag halkade efter så fick jag svårare och svårare för matematik och jag fattar fortfarande inte ett skit av det. För mig är det krumelurer på ett papper utan någon som helst verklighetsanknytning. En påhittad vetenskap. Eftersom ingen lärare någonsin brytt sig om att sätta sig ner och frågat vad det är jag tyckt har varit svårt. Jag får också räkna mig fram till talen i gångertabeller.
  • MajaVira

Varför måste man memorera multiplikationstabellen? Jag kan inte rabbla upp dem, räknar i huvudet när det behövs istället. Då har jag alltid haft väldigt enkelt för matte, hade 5:a i betyg (japp, så gammal är jag...).

• Anonym (8x7)
    MajaVira skrev 2012-03-23 09:14:33 följande:
    Varför måste man memorera multiplikationstabellen? Jag kan inte rabbla upp dem, räknar i huvudet när det behövs istället. Då har jag alltid haft väldigt enkelt för matte, hade 5:a i betyg (japp, så gammal är jag...).
    För att det tar väldigt lång tid att räkna om man inte är väldigt snabb.
    Min gissning är att du faktiskt HAR memorerat en hel del om det inte tar någon tid för dig. Jag tror inte att du sitter och tänker 8+8=16+8=24+8=32+8=40+8+48 osv för varje tal.
  • Anonym

Jag kan inte heller den utantill, däremot är jag en jäkel på huvudräkning så det går fort ändå.

Svar på tråden 35 och kan inte multiplikationstabellen