• mamma75

Kränker farmor mina barn?

Hej!

Jag och min förra sambo har två barn tillsammans som båda är sängvätare, varav den ena pojken står under utredning hos BUP. Ett utav prolemen under vårt 10-åriga förhållande som vi hade var barnens farmor. Hon vill gärna styra och ställa och komma med "goda" råd hur man uppfostrar barn. Saken är den att när jag och mitt ex tillrättavisade våra barn på ett normalt sätt gjorde hon en stor grej av det och talade om för oss att vi var elaka mot barnen. När sedan hon tyckte att de gick över styr så var det ok för henne att säga till och då blev hon mycket otrevlig mot dem.
    I alla fall, nu när vi är separerade har jag varken kontakt med henne eller speciellt mycket med barnens pappa. De är hos honom varannan helg. Barnen har berättat för mig att när de är hos farmor kallar hon med jädrans ungar när hon tillrättavisar dem och hon säger också räliga ungar till dem när det blivit blött i deras sängar på natten. Barnen har sagt till mig vid ett tillfälle att pratta med deras pappa om att de inte vill åka till farmor för de tycker hon är otrevlig. Kan jag som mamma göra någonting för att förhindra detta om deras pappa inte tar tag i det? Så länge barnen tycker det är ok att träffa farmor vill jag att de ska göra det, men om de mår dåligt av det vill jag kunna stötta dem så att de inte behöver det.

• Svar på tråden Kränker farmor mina barn?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om det är ett gammalt problem som nu dyker upp och uttrycks av barnen. Självklart ska du ta deras känslor på allvar och göra vad du kan för att göra det bättre. Det innebär att du måste hjälpa dem att uttrycka sina önskemål för sin pappa. Men det är nog vad du kan göra. Man kan ju inte ändra på andra människors beteende och särskilt inte när det gäller att klandra dem.
    Försök att diskutera med ditt ex om hur ni kan göra det så bra som möjligt för barnen utan att för den skull klanka på din fd svärmor.
    Under utredningen på BUP kanske ditt ex är med så att ni där skulle kunna få stöd tillsammans om hur ni ska hantera situationen för barnens bästa.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark

Svar på tråden Kränker farmor mina barn?