• jomi

chefen sänkte min lön utan att säga till! får han göra så?

Är föräldraledighet men jobbar en dag i veckan. Har fått fast lön på 4000 i månaden i ett år! Nu helt plötsligt har de ändrat till Tim penning, och nu ska jag få 2000!!!!! Får de göra så??? Verkar galet....

Längtar.....
  • Svar på tråden chefen sänkte min lön utan att säga till! får han göra så?
  • Pickeli

Jag har väldigt svårt att tänka mig att de får göra så, men alltså får du pengar av arbetsgivaren för att du är föräldraledig? Vilket lyx!

Google it!
  • Pickeli

Oj förlåt jag läste slarvigt, ser att du jobbar en dag i veckan *skäms* Skäms

Google it!
  • gravid

Om du är fast anställd ska du ha den lön ni skrivit på anställningsbeviset

• jomi

Har varit anställd där i 10 år! Fortsatte jobba nu under ledigheyen så de slapp anställa vikarie! Skrev inget nytt avtal bara för denna perioden Utan muntlig överrenskommelse.... Kunde aldrig drömma om att det kunde bli så här :(

Längtar.....
  • Twin Dad

Fast lön gäller om det står på skriftliga avtalet. Arbetsgivaren får räkna ut hur många procent du jobbar och betala där efter.

• jomi

Företaget går dåligt,de vill spara in och nu efter ett år tyckte de min lön var för hög! Bara min lön som sänktes, en annan anställd fick höjning.. Cheferna är släkt till mig, så det är lite känsligt! Men tycker inte de får göra som de vill bara mot MIG. Sen är lönen bra! Kan inte säga annat men en öka är en öka eller?

Längtar.....
  • wallawalla

En arbetsgivare får inte ändra i ett anställningskontrakt (där bl a lön anges) utan att den anställde samtycker.

Det är en brott! 

• Vinterankan

Om du jobbar en dag i veckan så ska du ha 20% av din heltidslön. De kan ju inte bara ändra din anställningsform.

Svar på tråden chefen sänkte min lön utan att säga till! får han göra så?