• mamma till 2 frön

iPad med eller utan 4g

Har beställt en iPad men blir nu tveksam. Beställde en utan 4g för jag tänkte att vi mest kommer använda den hemma där vi har trådlöst samt i liknande situationer. Nu funderar jag dock på om valt fel? Kan jag aldrig välja att köra mobilt då, saknas sim-kortsplats??? Är ute på hal is i detta sammanhanget så jag behöver nog lite hjälp från någon som vet. Förklara gärna, gillar inte att vara novis.

• Svar på tråden iPad med eller utan 4g
  • Jespis

Har själv beställt en med bara wifi. Min tanke är att jag kan köra den via min iPhone om jag vill använda den utan åtkomst till wifi.

• Anghammarad

Du kan inte installera mobilt bredband i efterhand. Har du köpt en med bara wifi från början så är den för alltid bara wifi. Notera dock att  det 4G chippet  som Apple valt att sätta i den nya ipaden inte fungerar i Europa utan bara i nordamerika. I Sverige kommer du således bara att få 3G även om du väljer att köpa en 4G iPad.

Riktigt hål i huvudet av Apple faktiskt.

• Jonsson92

Ja helt klart konstigt att de "glömde" Europe, men USA är väl världen
    Men sen kan man ju undra vad man ska ha så snabbt internet till i en surfplatta, 3G når ju i bästa fall en hastighet av 32mbit.. 

• mamma till 2 frön

Tack men då återstår bara frågan om jag ska ångra min beställning och ta en med 4g/3g istället. Kan jag då som jag har annars till min vanliga dator ha ett mobilt bredband som jag betalar för de dygn jag använder den? Jag har inte iphone så det är inget alterrnativ att sammankoppla dem.

• Jonsson92
    mamma till 2 frön skrev 2012-03-24 09:28:47 följande:
    Tack men då återstår bara frågan om jag ska ångra min beställning och ta en med 4g/3g istället. Kan jag då som jag har annars till min vanliga dator ha ett mobilt bredband som jag betalar för de dygn jag använder den? Jag har inte iphone så det är inget alterrnativ att sammankoppla dem.

Ja visst kan du ha det, men du får fixa till så att du får ett micro-sim istället.
  • mamma till 2 frön

Nu kommer vänner och säger att man via någon sladd kan antingen koppla sin ipad till befintlig dator och köra via modemet i den alt via någon adapter för usb koppla sitt mobila modem till iPad. Jag gillar teknik men det är alltid jobbigt när man ger sig in på nya, för en själv, områden

• Dr Mupp
    sportpappa skrev 2012-03-24 16:32:17 följande:
    Wifi-tethering funkar också. Låt mobilen vara hotspot som plattan kopplar sig via.
    Fungerar det även om man inte har en iphone utan en annan mobil med internet?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    sportpappa skrev 2012-03-27 22:28:34 följande:
    Funktionen måste finns i mobilen, så kolla om det finns i just den mobilen du tänker använda. Android-lurar har det.
    perfekt, då ska jag kolla upp det. Har en android lur.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Günther

Dom glömde inte Europa, jag tror om var väl medvetna om att det inte skulle fungera med 4G här. Tyvärr så ligger 4G på olika frekvenser i olika länder, samma problem som det var med GSM innan telefonerna klarade av att stöda flertalet olika band. Det dom är bra är att den är upp till fyra gånger snabbare på 3G än vad iPad 2 var under rätt förutsättningar och med operatörer som stödjer så snabb 3G. En sak man bör tänka på om man väljer en modell utan 3G/4G är att GPS-funktionaliteten sitter i samma chip. Vill man använda paddan för sjökort eller liknande kan det vara smidigare än att köpa till en extern GPS-mottagare.

Svar på tråden iPad med eller utan 4g