• h8him

varför får boföräldern pengar för barnet när de INTE har barnet ???

SupersurasunkSara skrev 2012-03-27 07:37:33 följande:
    Det handlar inte om nyttan, det handlar om vad som är rätt enligt lag. Underhållet är alldeles för lågt och det är så orättvist utformat att uf kan få underhållsskyldigheten inkomstbaserad, det kan inte bf. Bf får som sagt stå för allt annat som kostar. Och ja man kan välja VAD det får kosta, i vissa fall. Jag KAN inte låta mina barn dela rum pga en har ett funktionshinder och att jag sover i vardagsrummet är lika omöjligt då den med funktionshindret, pga det, inte somnar förrän mycket sent = jag kan inte sova. Om den som är uppe mycket sent får sova i vardagsrummet blir denne väckt när vi andra måste gå upp = för lite sömn som ändå inte gör att hon somnar tidigare.
    Maten den kostar, har man inte bil (vilket jag också måste ha pga funktionshindret, men jag får inte bilbidrag eftersom min dotter inte är aggressiv mot utomstående, hon 'bara' riskerar att själv åka på stryk, men det räknas inte) men som sagt har man inte bil så måste man handla i de affärer man kan ta sig till gåendes, cyklandes eller med kommunala medel. = det går inte att handla det billigaste jämt.

Se nedan så ser du en uträkning på hur fördelningen bf/uf ser ut på ett ungefär för ett fall dr paret skildes när barnet var 2 år.

Mellan 0-18 år så kostar ett barn (enl Swedbank minus alla 'konstigheter' som tex ny bil för 918 000) 906 486 kr
    Om man räknar med att de flesta håller ihop iaf i två år så blir summan: 805 765 kr för 16 år.

Barnbidrag/studiebidrag är redan bortdraget från summan.
    Summan som är kvar är alltså det som föräldrarna får bekosta ur egen ficka.

Uf betalar alltså 244 416 kr under dessa 16 år förutsatt att han/hon inte köper något extra. Givetvis betalar han/hon mat och förbrukningsartiklar de dagar barnet är hos uf. Så lite mer blir det ju om uf har barnet då och då.

Bf betalar alltså resterande 716 236 kr för 16 år.
    Självklart kan Bf välja att bo i en tvåa och låta barnet få eget rum, men barnets kostnad för eget rum beräknas till ca 900 kr/mån och finns redan med i uträkningen ovan.

Visst tycker jag att det borde vara annorlunda, jag tycker tex att minimumsumman på 1273 kr ska användas i undantagsfall, som det var tänkt från början och att barnets kostnad/behov ska räknas ut och så ska fördelningen göras på båda föräldrarna utefter deras inkomst, MEN då blir det så att uf ska betala själv till bf vilket i alldeles för många fall (mitt tex) gör att bf får tjata sig blå efter pengarna, aldrig kan slappna av och veta hur inkomsten kommer att se ut månad för månad etc. Detta gör att många bf (däribland jag) inte orkar ta det utan nöjer sig med 1273 kr per barn och månad istället. Detta medför dock at det omprövas med jämna mellanrum då barnets behov kan öka/minska och föräldrarnas betalningsförmåga kan öka/minska ganska mycket på relativt kort tid.

(Om jag tar mig själv hade en riktig uträkning gjort att jag hade fått 1375 kr totalt för ena barnet och 3585 kr för det med funktionshinder under en ganska lång period då pappan inte hade några direkta utgifter och jag då inte hade ett så välbetalt jobb, ganska stor skillnad. Men tom FK rekommenderade, efter att ha haft kontakt med pappan, att jag skulle ta det via dem istället för att vara säker få att få någonting iaf.)

Om man istället gjorde så att pengarna dras direkt från lön, eller bidraget eller vad nu uf har för inkomst så slapp man det momentet och fler barn skulle få en bättre levnadsstandard. Och den som tjänar mest betalar mest för sitt barn.
    Nu kommer säkert en del att protestera och mena på att en lat bf som inte vill jobba kan alltså leva på uf och ja, det kan bli ett problem om skillnaden i inkomst är stor. Hur man ska komma undan det vete tusan, men systemet bygger ju på att folk vill försörja sig själva och sina barn och inte sitta på arslet och snylta, fakta visar dock att en stor del av befolkningen vill just det, sitta på arslet och snylta. (Och nu pratar jag inte om de som tvingas ha försörjningsstöd för sin överlevnad när de jobbar som fasen på att få ett jobb.)
    Man lever inte i verkligheten om man använder sig av Swedbanks beräkningar. De räknar med att man sparar 12 600 kronor per barn och år. De räknar med att man behöver ny bil pga barnen vilket skulle kosta 12 000 kronor/år. Man har visst 900 kronor dyrare hyra per månad pga barnen (kompenseras definitivt av bostadsbidraget) men Swedbank säger att det ger en årskostnad på 10 800. Sen betalar man visst alltid maxtaxa för barnomsorgen så totalt under uppväxten hamnar man på 101 640 kronor för det...

Du har möjlighet att ställa för underhåll, 3 år retroaktivt. Får du igenom en höjning som han inte håller har du all chans i världen att lämna ärendet hos Kfm.
  • h8him
    hymafr skrev 2012-03-27 09:42:13 följande:
    JAG hade iaf inte det boende jag har nu innan jag fick barn.
    Mitt barn har haft förmånen att ha kompisar och har också blivit bjuden på kalas.
    I vår kommun kostar klassresor - MEN skolan är tvungen att erbjuda annat alternativ för dem som inte vill följa med. 
    Jag har sparat 100 kr/mån till körkort åt dottern.   

Visst kan man avstå från ovanstående, men jag ser det ändå som rätt rimliga kostnader.

Sen får man inte glömma att det anses att ett barn ska ha samma standard som om föräldrarna fortfarande bodde tillsammans.
    Det kan ju i de flesta fall vara omöjligt, men ska ju inte betyda att barnet ska behöva leva fattigt hos en förälder bara för att en annan förälder inte vill ta sitt ekonomiska ansvar.       
    Även om barnet blir bjuden på kalas så kan man välja att lägga presentinköp på en rimligare nivå än 1500 kronor/år.

Barn kan inte få behålla en högre standard än vad föräldrarna har råd med. Att leva i två olika hushåll är dyrare än att bo tillsammans.

Standardtillägg kan barnet få när barnet kommer upp i den åldern att barnet kan behöva det. Vissa har försökt få standardtillägg för småbarn, och argumenterat att de är föräldralediga, deltidsarbetande, vabbar, har högre bostadskostnad osv men det är inte barnets kostnader utan den vuxnes.

Om en umgängesförälder inte tar ekonomiskt ansvar kan boendeföräldern stämma för att försöka få högre underhåll till barnet. Om en boendeförälder inte tar ekonomiskt ansvar kan ingen göra något... En boendeförälder kan inte tvingas spendera mer på barnet än vad denne vill. Anser man inte att barnet behöver dyra aktiviteter, moped, märkeskläder osv, trots att man har råd, så är det fullt acceptabelt.

Det är ett orättvist system som vi har idag.
  • h8him
    hymafr skrev 2012-03-27 10:12:21 följande:
    Hos oss anses det rimligt att lägga 50-100 kronor för en present när man går bort på kalas. Blir man bjuden till de flesta i klassen så blir det rätt mycket pengar. (Plus några i familjens bekantskapskrets, grannar, kusiner etc...)

I övrigt så skrev jag just det att de flesta inte har möjlighet att ge barnet samma standard efter en separation som innan, MEN om en förälder har just den möjligheten så är det ju tråkigt att man missunnar sitt barn den högre standarden bara för att man tror att man på så sätt försörjer sitt ex.   

Att stämma någon på högre underhåll kan det finnas olika skäl att inte göra. I mitt fall ville jag inte få ett umgängesschema (som jag är säker på att han då skulle krävt) då jag inte ansåg att pappan ansträngde sig tillräckligt för att träffa sin dotter och jag var rädd för att ett fastställt umgängesschema skulle vara negativt för dottern då jag hade all anledning att tro att det ändå skulle vara på pappans villkor, dvs schemat skulle gälla bara om han ansåg att han hade tid och ork att följa det.  

Tack och lov har jag haft ekonomi att kunna försörja min dotter själv (har sparat  bidragsförskottet till framtida behov - kanske till dottern när hon flyttar hemifrån, eller kanske som ekonomiskt bidrag när hon pluggar på högskola)

Precis, handlar man för 50 kronor blir det 30 kalas per år för 1500! Det är nog inte många som går på kalas 2-3 gånger per månad under någon längre period av sitt liv.

Om man tror att man försörjer sitt ex, och exet vill motbevisa det, så kan man väl göra så att den som tjänar mycket får betala avgifter för aktiviteter och läger, cykel osv. Då ser ju denne vart pengarna går och den andra behöver inte spara ihop för att kunna köpa/betala de sakerna. Är inte det en bra lösning?

Ett fastställt umgängesschema kan aldrig vara sämre än att vara utan enligt min uppfattning. Då vet man vad som gäller och skulle umgängesföräldern upprepade gånger strunta i umgänget kan man begära att få en ändring som passar barnets behov. Dvs, rätten till förutsägbarhet. Har man inget avtal kan umgängesföräldern ändå göra som denne vill men man kan inte heller neka umgänge (utan riktigt bra skäl) eftersom man är skyldig att främja barnets kontakt med den andre föräldern.
  • h8him
    sextiotalist skrev 2012-03-27 10:20:40 följande:
    Men vissa saker som du nämner anser jag är överflödigt och inget man har rätt att begära. Märkeskläder och moped är i min värld lyxkonsumktion (vi bor så centralt så moped är lyxkonsumktion här), inget som man kan kräva eller förvänta sig att en förälder skall betala. För oss är även körkort något som anses lyx, något som (ja, samtliga sambons barn) får betala ur egen ficka.

Ja, det är just det jag försökte förklara. Man kan se olika på om de behövs eller inte. En boendeförälder kan stämma och få igenom högre underhåll till märkeskläder, moped osv just för att umgängesföräldern har en bra inkomst och råd med standardtillägg. En boendeförälder kan trots bra inkomst strunta i att köpa märkeskläder och moped och ingen kan tvinga boendeföräldern att göra det heller.
  • h8him

Mest intressant i hela diskussionen är enligt mig, att en boendeförälder alltid har rätt till underhållsstöd på 1273 kr/månad, oavsett hur föräldrarnas respektive försörjningsförmåga ser ut. Boendeföräldern kan ha ett barn, dra in 500 000 i årslön och kvittera ut underhållsstöd för barnet i 20 år= 305520 samtidigt som umgängesföräldern saknar försörjningsföråga. Lagen säger att föräldrar ska försörja sina barn efter förmåga. En boendeförälder som har god inkomst kan göra det på egen hand, utan stöd från samhället men ändå erbjuder samhället stöd till alla på 1273 kronor per månad. En fattig boendeförälder som, helt eller delvis, saknar försörjningsförmåga kan inte få mer pengar i underhåll.

Lite galet är det tycker jag.

• h8him
    Satfläsk skrev 2012-03-27 13:47:54 följande:
    Men du har ju hakat upp dig på just dessa 30 dagar då barnet är med dig istället för bf. Jag förstår inte varför du ens bryr dig. Du skriver ju inte att det ska vara "i allmänhet" i ts utan du pratar om det fallet där pappan till barnet får utfyllnadsbidrag när du har barnet i 30 dagar. 

Jag kan inte läsa annat i din ts än att du är bitter över det faktum att pappan får pengar han, enligt dig, inte borde ha. Sorry!
    Oavsett vad du utläser så är det fel att en boendeförälder får behålla mer pengar om umgängesföräldern är fattig, än vad boendeföräldern får göra om umgängesförldern har tillräckligt mycket pengar för att betala underhållsstödet själv.

Umgängesförälderns ekonomi säger ju inget om boendeförälderns försörjnigsförmåga.
  • h8him
    Satfläsk skrev 2012-03-27 14:21:12 följande:
    Hmm, nu förstod jag inte riktigt vad du menade, eller var jag har skrivit/antytt det?
    Jag försökte förklara att jag struntar i om du tycker att ts verkar bitter för jag kan hålla med ts om att något är fel när alla får underhållsstöd, oavsett försörjningsförmåga och att man även får det när barnen inte är hos en, kanske under en hel månad, är obegripligt.
  • h8him
    Anonym (ABC) skrev 2012-03-27 16:47:24 följande:
    Funkar det inte så att bf själv måste anmäla avdraget eftersom det även är bf som ansöker om utfyllnadsbidraget?

Så som jag förstår det kan bf bli återbetalningsskyldig om felaktiga uppgifter lämnas för utfyllnadsbidraget?   
    Om uf är fattig, inte kan betala underhållsstödet, så får bf behålla summan, oavsett om barnet är där eller inte. Det betyder att utfyllnadsbidraget gör Fk inte avdrag för även om barnet haft en hel månad med sin umgängesförälder.
  • h8him
    SupersurasunkSara skrev 2012-03-27 21:03:46 följande:
    Nu vet jag inte om jag kopierade inlägget där jag har rättat mig själv, hade lite bråttom, men jag har som jag skrev i den tråden, tagit bort 'konstiga' summor. Alla får inte bostadsbidrag faktiskt

Jag vet att jag kan få 3 år retroaktivt, men jag föredrar en så bra kontakt mellan pappa och barn som möjligt, därför har jag valt att avstå. Då (för 9 år sen)när vi separerade hade jag ingen inkomst alls och var i stort behov av varenda krona och 1273 kr var bättre än att tjata om varenda krona som jag ändå inte skulle få utan indrivning och nu har han inte den ekonomin längre samt att jag har bättre ekonomi nu.
    Får man inte bostadsbidrag som ensamstående med barn har man en hyfsad inkomst. Den här diskussionen handlar inte om föräldrar som har tillräckligt mycket pengar för att försörja sina barn utan att Fk går in och betalar utfyllnadsbidrag. Du borde kanske läsa tråden ur ett annat perspektiv så du förstår varför ts är irriterad.

Om en förälder avstår kontakt med sitt barn för att man måste försörja barnet så låter det väldigt illa. Men i mina ögon är det då för boendeföräldern bara att välja mellan pest eller kolera. Klarar man försörjningen själv, och föredrar kontakten så gör man det valet. När man väl har gjort det tycker inte jag att man ska klaga. Väljer man att stämma så har man gjort det valet och man ska inte heller klaga över resultatet av det. Men visst förstår jag att 1273 kan vara bättre än inget.
Svar på tråden varför får boföräldern pengar för barnet när de INTE har barnet ???