• u77

Hur mycket månadspeng får er 14 åring?

Som rubriken lyder: hur mycket får er 14 åring i månadspeng? (tjej om det har nån betydelse)

Vad ska det räcka till?
    Godis?
    Nöjen?
    Kläder? 
    Busskort?

hur gör ni? 

• Svar på tråden Hur mycket månadspeng får er 14 åring?
  • Dohgon

när jag var 13 började jag få hela barnbidraget. då fick jag dock stå för kläder själv med. mamma köpte jackor o så, men var de några spec kläder jag ville ha fast inte hade behov av fick jag köpa själv

• u77
    Dohgon skrev 2012-03-23 14:14:06 följande:
    när jag var 13 började jag få hela barnbidraget. då fick jag dock stå för kläder själv med. mamma köpte jackor o så, men var de några spec kläder jag ville ha fast inte hade behov av fick jag köpa själv
    Ok. Det låter tidigt i mina öron med hela barnbidraget redan vid så ung ålder. Men det är klart, är barnet moget och visar ansvarstagande så varför inte.

Jag fick hela barnbidraget när jag gick i 9:an. 
  • Dohgon

9an är 15 år va? kommer inte ihåg längre =/

var nog för att jag var barn nr 4 så hon hade redan prövat på 3 andra =) och jag var ju ansvarsfull ^^
    det blev lättare för henne istället för att betala bio osv så hade jag en summa som jag fick klara mig på. tog pengarna slut så gjorde dom. lärde mig rätt mycket på det faktiskt =)

• Mariohn

Min son kommer att få sitt barnbidrag då. I samband med att han får lära sig att ta ansvar för det. Det fick jag när jag var 11 och det har varit jättebra för mig. Idag sparar vi undan det på ett konto. 

• u77

Ja hela grejen är ju att de ska lära sig ta ansvar och lära sig att hushålla med pengar. 

Jag hade tänkt 500:- som förs över direkt till hennes konto som hon sen kan använda genom ett electronkort. 
    Det ska räcka till godis, nöjen, smink och kanske något mindre i klädväg.
    Sen utökas pengen för varje år. 

Enl banker så tycker de att 400:- är rimligt för en 14 åring/mån. 

• Dohgon

fast ärligt, för smink nöjen, godis samt något klädesplagg...

Bio: 120
    Popcorn till bion: 50
    Dricka till bion: 25
    En liten godispåse till bion: 25
    Bussresa är svårt att uppskatta men kanske 100 tur retur? där är vi uppe 320:- direkt på en kväll.. Skall hon ha mat också när hon är ute så lägg på ytterligare en hundring ungefär. Då finns inte utrymme för något mer nöje, inga kläder och inget smink..

Bara en tanke.

• Muminstjej

Ja fick hela barnbidraget då jag började 7:an

• u77
    Dohgon skrev 2012-03-23 15:11:10 följande:
    fast ärligt, för smink nöjen, godis samt något klädesplagg...

Bio: 120
    Popcorn till bion: 50
    Dricka till bion: 25
    En liten godispåse till bion: 25
    Bussresa är svårt att uppskatta men kanske 100 tur retur? där är vi uppe 320:- direkt på en kväll.. Skall hon ha mat också när hon är ute så lägg på ytterligare en hundring ungefär. Då finns inte utrymme för något mer nöje, inga kläder och inget smink..

Bara en tanke.
    oj det va dyrt att åka buss hos dig, här kostar det 32 kr tur och retur. 

• u77
    u77 skrev 2012-03-23 15:28:25 följande:
    men hon cyklar till stan i vilket fall som helst. Inte långt dit.
  • Dohgon
    u77 skrev 2012-03-23 15:28:25 följande:
    ah. ja då blir det en helt annan sak. när jag bodde hemma kostade det ca 100 kr tur retur.
    om jag skall åka samma sträcka nu kostar det min 160x2 vilket bara är 3,2 mil ^^
  • Vinterankan

Min dotter är bara tre så hon får ingenting... Men när jag var 14 så fick jag hela barnbidraget. Då bekostade det nöjen och kläder. Idrottsutrustning behövde jag inte betala själv.

• u77
    Vinterankan skrev 2012-03-23 15:45:59 följande:
    Min dotter är bara tre så hon får ingenting... Men när jag var 14 så fick jag hela barnbidraget. Då bekostade det nöjen och kläder. Idrottsutrustning behövde jag inte betala själv.
    köpte du alla kläder själv då? eller köpte dina föräldrar typ vinterkläder och dyl?
  • Vinterankan

Kommer faktiskt inte riktigt ihåg. Tror nog att de hjälpte till med vinterskor och jacka. Men det var inte märkesgrejer utan typ jacka på jc och skor från din sko. Fast jag köpte mycket sånt själv också. Men jag handlade mycket på UFF där jag kunde köpa unika grejer billigt.

• Gabuski

Min 14-åring får barnbidraget. Hon får köpa smink och kläder samt betala nöjen för pengarna. Jag köper dyrare kläder åt henne (jackor, skor) och det händer att hon får extra pengar när hon gör något som att passa sina syskon. Hon sitter ofta barnvakt åt andra barn och tjänar lite extra där med.

• tjej87

Jag fick hela barnbidraget när jag var 13 och då fick jag betala kläder, smink, nöjen, skor och sånt... Mina föräldrar betalade allt för min häst, min mobil (typ 100 kr/månaden, gjorde jag av med mer fick jag själv betala), busskort , hygienartiklar osv. Ridkläder och extrasaker till hästen som jag ville ha men inte behövde fick jag betala själv dock. Mina syskon fick precis samma när dom fyllde 13 sen.

• Melissa1414

Jag är 14år och jag får bara 300kr och jag måste köpa kläder sj och om jag ska resa med familjen då måste jag betala sj :( asså jag får bara 300kr för allt :(

• oskarfer

Jag är 14 år och får 150 i månaden och då måste jag göra hårda jobb som man skulle kunna anställa någon att göra för 1000 kr plus jag betalar mina kläder, min mobil och min sport

Det roliga är att min pappas sambo säger att dem här jobben ingår i min månadspeng så jag får aldrig betalt för mina jobb (jobben man kan anställa någon att göra)

• oskarfer

Jag glömde jag får inte följa med när dem är och reser (de har varit på åtta tre veckor semestrar)

Fattar inte hur så jävla många som får 600kr i månaden och klagar

Svar på tråden Hur mycket månadspeng får er 14 åring?