• Anonym (försörjning?)

Hur länge är man försörjningsskyldig för barnen?

Min man har barn sedan tidigare och barnen bor hos sin mamma på annan ort än vi bor på. Nu är det så att äldsta ska börja i gymnasiet till hösten och har valt en skola i en storstad ca 15 mil bort från mamman och ca 40 mil från oss. Vi har flera gånger erbjudit henne att bo här, då vi också bor i en storstad och likvärdiga utbildningar finns här, men nej, det vill hon inte. Vi vet inte varför, här är lugnt och skönt, då vi inte har några barn, så det är optimalt för en som behöver plugga. Kan dock tänka mig att "eget boende" lockar mer och att det är orsaken.

Hur länge kommer pappan vara skyldig att betala underhåll till dottern när hon väljer att bo på internat istället för att bo hos oss?

• Svar på tråden Hur länge är man försörjningsskyldig för barnen?
  • Currant

Tills hon slutar gymnasiet har jag för mig att det är.

• Anonym

Nu är inte jag säker men jag har för mig att det är fram tills barnet är 20 och gått klart gymnasiet eller om det nu skulle vara som så att barnet hoppas av innan det så måste man inte heller betala underhåll..
    Sen som sagt är jag inte hundra, men har för mig att det var så det var när jag hoppade av gymnasiet som 17åring.. Iof är det 11årsen och har säkert ändrats en hel del sedan dess..

Men samtidigt, väljer dottern att flytta till eget och har en egen adress så ska väl inte ni behöva betala hela underhållet till henne? Ska inte mamma hjälpa till med? betala halva var?

• KungBen

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

https://lagen.nu/1949:381#K7P1S2

• Anonym (försörjning?)

Gäller det även när barnet självmant väljer att flytta "hemifrån"? Trodde det var 18 år som gällde då nämligen men blev osäker, därav denna tråd.

Anonym skrev 2012-03-23 15:21:40 följande:
    Nu är inte jag säker men jag har för mig att det är fram tills barnet är 20 och gått klart gymnasiet eller om det nu skulle vara som så att barnet hoppas av innan det så måste man inte heller betala underhåll..
    Sen som sagt är jag inte hundra, men har för mig att det var så det var när jag hoppade av gymnasiet som 17åring.. Iof är det 11årsen och har säkert ändrats en hel del sedan dess..

Men samtidigt, väljer dottern att flytta till eget och har en egen adress så ska väl inte ni behöva betala hela underhållet till henne? Ska inte mamma hjälpa till med? betala halva var?
    Antar att mamman får betala sin del också ja (att pappan betalar 1273, mamman betalar 1273 plus att dottern får sitt studiebidrag. Hoppas bara att det inte blir så att de kräver pappan på mer pengar för att täcka skolgången. Kan de göra det? Menar, det är nog inte gratis att bo på internat. "/
  • Qliana

Men om barnet väljer internat kan väl inte föräldrarna behöva stå för kostnaden? Bestäm att hon får välja att bo hos er eller hos mamman.

• Anonym (försörjning?)
    Qliana skrev 2012-03-23 15:27:08 följande:
    Men om barnet väljer internat kan väl inte föräldrarna behöva stå för kostnaden? Bestäm att hon får välja att bo hos er eller hos mamman.
    Mamman tycker det är okej och barnet är 16 år gammalt och har då rätt att skriva in sig på vilken skola hon än önskar + skriva sig var hon vill. Svårt att hindra henne då?!
  • Anonym

Fast hon lär ju inte kunna gå kvar, om hon inte har några pengar att betala internatet med?

Rent generellt så räcker det med att erbjuda försörjning med att bo kvar hemma, särskilt om det inte rör sig om en utbildning som bara finns på ett ställe.

Frågan är dock om det sträcker sig till er, eftersom ni tidigare betalat underhåll och hon ff går gymnasiet? För er är det ju ingen skillnad om hon bott kvar hemma hos mamman och ni fått betala underhåll till henne där, eller om hon är någon annanstans...

• Anonym
    Anonym (försörjning?) skrev 2012-03-23 15:26:30 följande:
    Gäller det även när barnet självmant väljer att flytta "hemifrån"? Trodde det var 18 år som gällde då nämligen men blev osäker, därav denna tråd.

Antar att mamman får betala sin del också ja (att pappan betalar 1273, mamman betalar 1273 plus att dottern får sitt studiebidrag. Hoppas bara att det inte blir så att de kräver pappan på mer pengar för att täcka skolgången. Kan de göra det? Menar, det är nog inte gratis att bo på internat. "/
    Ingen aning, men vet att man har rätt att ansöka om pengar till boende från kommunen eller vart det nu är. Och då baseras det på de antal mil bort barnet pluggar. Eller så gäller det bara om man hyr lägenhet.
    Men ring försäkringskassan och fråga.
  • Momalicious

Om hon skriver sig på annan ort får hon inte studiebidrag. Det fick nämligen inte jag när jag flyttade hemifrån, man måste vara skriven hos målsman.

Svar på tråden Hur länge är man försörjningsskyldig för barnen?