• Tuffen

Motsvarande levnadsstandard i USA? Vilken lön?

Jag och maken får ut ca 60 000 kr tillsammans efter skatt. Eventuellt kan det vara tal om att jobba i USA några år. Maken skulle i s f arbeta, jag skulle vara hemma med barnen. Vilken månadslön (före skatt) måste maken förhandla sig till för att vi ska få ungefär samma levnadsstandard där som här? Vad tror ni? Någon som har erfarenhet av detta? Bortse från eventuella förmåner. 

• Svar på tråden Motsvarande levnadsstandard i USA? Vilken lön?
  • Tow2Mater

Vilken stat? Det kan variera enormt. Man kan heller inte helt bortse fran förmåner, da de ar viktiga delar i just levnadsstandarden.

• Tuffen

Pennsylvania eller Minnesota. 

• Tuffen

Ingen? Det kan även handla om South Carolina. 

• ruthen

Vad ni har för lön idag säger inte så mycket om den levnadsstandarden ni har idag.

Två familjer med vardera 60 000kr i nettoinkomst kan ha olika levnadsstandard beroende på hur mycket de redan äger (i form av bostad etc) och hur mycket av inkomsten de spenderar.

Jag har bott i new york och vet vilken inkomst några vänner har och vilken levnadsstandard de har, och jag skulle säga att för att ni ska leva bra (utan eget sparat kapital att spendera) måste din man tjäna minst $150 000 per år brutto, vilket är ungefär samma som ni har idag. 
    Då förutsätter jag att barnen går i public school och inte privatskola.

• Tuffen

Är public schools ok eller måste man välja privatskola för att nå en ok standard? 

• Dixie
    Tuffen skrev 2012-03-25 19:09:41 följande:
    Är public schools ok eller måste man välja privatskola för att nå en ok standard? 
    det beror nog helt på var ni bor, samma gäller tex huspriser vilket ju skiljer mellan olika orter - generellt är det väl så att ju dyrare boende en ort har, destu bättre public school. 

kolla även upp vilka olika regler som gäller för de olika staterna ni funderar på. I t.ex. Oregon har de ingen salestax, medan i stället hög boendeskatt.  
  • Tuffen

Min man är civilingenjör med en doktorsexamen inom sitt område. Det sägs ju att civilare tjänar mkt bra i USA. 

• Themis

Beror helt på vilka förmåner som ingår via arbetsgivaren, eftersom mycket som har med vård och tandvård för familjen att göra och ibland även barnomsorg kan vara kopplat till det.

Full frontal nerdity.
  • Tuffen

Vilka förmåner rekommenderar ni att man ser till att få från sin arbetsgivare, då? Vad är rimligt? 

• Tow2Mater

Någon form av sjukforsakring som täcker hela familjen, där arbetgivaren betalar en del och den anställde betalar en del av den månatliga premien är ett rimligt krav. De flesta medelstora och stora foretag brukar ha en eller ett par planer man kan välja mellan att ansluta sig till. En del erbjuder även tandvårdsforsakring, andra inte. Har de inte sjukforsakringsplaner får man se till att man beraknar vad det kostar att ta en helt privat forsakring och lagga det inom lonekravet.

Sen finns ju saker som 401K (pensionssparande, dar fortaget kanske matchar en viss %), korttids och långtids invaliditetsforsakring, men det ar val inte lika viktigt om man bara planerar stannar en tid.
    Och formånen att man kan betala dagisavgifter upp till $5000 per år med pengar fore skatt finns ju också.

Semesterdagar och sjukdagar ar ju också oftas forhandlingsbart; iallafall två veckor semester borde erbjudas. En del ger sjukdagar, andra inte.
    En del ger mera helgdagar an andra per år, det beror på foretaget. Ta reda på vilka som erbjuds.

• Tuffen

Spelar det roll om man jobbar för ett svenskt företag eller inte? 

• Kjell2
    Tuffen skrev 2012-03-26 19:51:35 följande:
    Spelar det roll om man jobbar för ett svenskt företag eller inte? 
    I grunden nej, allt är till sist en avtalsfråga mellan er och arbetsgivaren. Betalar de bostad, har ni garanterat jobb hemma i Sverige när USA-anställningen tar slut, hemresor, semester, bilförmåner osv

Får man ett kvalificerat jobb i USA får man det vanligtvis bättre än i Sverige så länge man inte har en massa barn, sjukdom i familjen odyl.

LAS excisterar inte i USA vilket gör att man med väldigt kort varsel kan åka ut. Plötsligt står man utan föräkring, inkomst mm och då gäller det att ha lite på kistbotten så man klara sig till nästa jobb.

Planerar ni att bostätter er permanent i USA uppstår också kostnader som sparande till barnens universitetsutbildning, pensionsavsättning mm.

Går inte att göra en rak jämförelse mellan USA och Sverige då systemen skiljer sig väldigt.

Två barnlösa, välutbildade, frisk med bra jobb kan få en väldigt hög levnadsstandrard jämfört med motsvarande i Sverige. Har men sjuk make/maka, många barn, osäkert jobb kan det däremot bli riktigt knapert.
  • Tuffen

Här handlar det om en än så länge kärnfrisk familj med två högutbildade vuxna och 2 barn (5 och 9). Jag förmodar att endast maken kommer att arbeta i USA. Det tycks vara så att han i s f åker på ett visstidskontrakt via det svenska företag han jobbar på. Garanterat jobb vid hemkomst till Sverige. 

• Swazze71

Grattis! Vi bodde i USA i 2 år, det bästa vi gjort.

Skatten är ca 30% procent. Det mesta som man behöver i vardagen som bensin mat o kläder är billigare än i Sverige. Ni behöver dock tänka på försäkringar, de kan lätt kosta över $1000 per månad om man skall betala själv. Public schools är gratis och helt ok. Men dagis och fritids kostar en hel del.

Åker ni ut med ett svenskt företag skall ni se till att de betalar försäkringar och pensionsavsättningar i sverige + hemresa 1-2 gånger per år för familjen.

Boende är dyrt i storstäder, men ganska billigt i mindre städer.

Med er netto inkomst dkulle jag säga $150-200 tusen per år

• LundFlorida

Hej,

Jag har fått ett intressant jobberbjudande från ett utländskt företag för deras dotterbolag i USA. Jag skulle vilja veta hur mycket man bör ha för att kunna leva ett "lyx" liv i Fort Lauderdale/Hollywood området.

Jag har förhandlat fram nettolön för att vara på den säkra sidan då jag inte vet hur skattesystemet ser ut där borta. Jag ville gärna veta hur mycket jag skulle ha kvar i fickan efter alla skatter osv. De ska även ordna arbetsvisum. Lönepaketet lyder så här:

7 000 US$/mån (obs nettolön)
    privat sjukvårdsförsäkring som täcker hela familjen (jag+frugan+barnet)
    företagsbil + mobiltelefon + dator
    3% bonus på all försäljning

Vad säger ni som bor i Florida? Vad bör jag mer tänka på? Med den här lönen (utan bonus) fördubblar jag min nuvarande inkomst i Sverige. Frågan är om pengarna räcker till att förbättra min levnadsstandard också..

Tack!

Svar på tråden Motsvarande levnadsstandard i USA? Vilken lön?