Krisande 6-åring
Hej!
Min flicka fyller sju om tre månader och är otroligt känslig sedan ett par månder tillbakat. Hon vill inte gå till skolan - hon hatar skolan och säger att inte har några kompisar. Hennes bästa kompis leker numera mest med annan kompis och hon har inte fått någon ny bästis. I skolan säger de att inte märker något, men min flicka vill varje kväll prata med mig om alla orättvisor och elakheter hon råkar ut för i skolan. Vi har pratat med skolan och hoppas att de kan hjälpa barnen, men än har det inte blivit bättre. (vi tog upp det i novmeber första gången.)
Hon hatar "allt" och sig själv. Hon är ful, kan inget och vill inget. Hon som alltid var aktiv vill sluta med två av sina tre aktiviteter. Hon hatar farmor och farfar (för de är så stränga och vill bestämma över henne). Hon får enorma utbrott - skrik, gråt, vrede när det inte blir som hon vill. Stora tragedier utspelas. Hon är (och har alltid varit) väldigt mammig och hemkär och vill helst bara vara hemma och pyssla - gärna med en kompis, men hemma hos oss. Hon har i perioder haft ont i magen och ont i huvudet pga skolan, så nu gör vi utredning hos läkare, men det verkar vara helt ok, bara lite förstoppning på grund av att hon inte vill gå på toa i skolan.
Däremellan mår hon bra, leker bra med kompisar, pysslar, simmar etc etc. Tidigare var hon en extremt positiv tjej, med som de sa på dagis "enorm lekkompetens".
Nu undrar jag hur vi ska bete oss. Hur ska vi hantera utbrotten och deppigheten? Jag försöker vara lugn, men till slut blir jag jättearg. Idag sa jag till henne: du är ju inte nöjd med något, hur vi än gör ... Känns inte så konstruktivt.
Vi har funderat på att byta skola, till en mindre lugnare skola med montessori, men då ligger den inte i vårt område. Hon kommer inte vilja att byta (för hon känner ju ingen där) - ska man byta mot hennes vilja - vi tror ju att andra skolan är bättre? Känner att nuvarande skolan är ganska ok - men det är för många barn per pedagog. Vår flicka gillar lugn och ro - samtidigt som hon är busig och gillar fart o fläkt.
Det känns jättejobbigt, och vi undrar vad vi gör för fel coh vad vi kan göra för att hjälpa henne. Mycket tacksam för svar!!