• Ineedanick

    Messar man gratis på Iphone?

    Har skaffat iPhone och fick min första räkning från Telia idag, och jag blev chockad över hur dyrt det var!!! Jag Messar och ringer som vanligt, men räkningen låg på 150:- mer. Nästan 500!!

    Vad jag fattade det så messar och ringer man gratis två iPhone emellan! Har jag missuppfattat det? För stämmer det fattar jag verkligen inte räkningen då de jag ringer och messar med också har iphones..


  • Svar på tråden Messar man gratis på Iphone?
  • Fidelis ad urnam

    Har ingen aning, men det låter underligt då kostnaderna för samtal, sms osv har med leverantör att göra och inte typ av telefon. 

  • Zombie

    Beror på vad du har för abonnemang , iPhone har inget med det att göra alls

  • Nordanvinden08

    Man smsar gratis mellan iphones om man har rätt uppdatering på mobilen. Är meddelandet du skickat blått så är det gratis, är det grönt betalar du för det:)

  • mrsIce

    Jag tror du sms:ar gratis med iMessage, de meddelandena blir "blå" medans vanliga sms blir gröna... Men jag är inte helt säker

  • Jeff

    Hur ser specifikationen ut då, hur stor del av räkningen är sms, hur stor del är telefonsamtal och vad är internetkostnaden?

    Sen är ju frågan vilket abonnemang du valt?

  • Fannypack

    Precis, beror på abonemanget. Däremot har många smartphones olika program som man skicka sms och även ringa med gratis, men då sker dataöverföringen över internet -> gratis om man är uppkopplad via wifi.

  • Mattias 81

    Telefonen har inget med kostnaden för sms och telefonsamtal att göra.

    Det finns appar där man kan messa eller ringa helt gratis t.ex. messenger, talk, skype etc. men använder man vanliga telefon-nätet så kostar det.

    Likaså får du inte glömma kostnaden för telefonen på räkningen om du inte köpte den kontant.

    Du kan se på specifikationen vilka nummer du ringt och vilka nummer du sms:at och du kan även se hur länge du pratat etc och snabbt se var kostnaden ligger.

  • MrsC74

    Nej det beror inte på abbonamanget. iPhone har iMessage vilket innebär att du messar gratis till andra iPhone. OM dessa har uppdaterat sin telefon. Du se det om meddelanden blir blått istället för grönt och det står iMessage.
    Om de du messar med inte har uppdaterat är det på tiden :)

Svar på tråden Messar man gratis på Iphone?