• Brando

Hur rengör man kakel?

Tog mig en närmare titt på kaklet i våran dusch och fick mig en chock. Det såg väldigt äckligt ut. Fuktfläckar på fogarna, vissa plattor har fått en gul hinna. Dessutom ser fogarna och silikonkanterna väldigt missfärgade och äckliga ut. Hur rengör man bäst detta? Mitt normala städ med Vim räcker tydligen inte! Kan man ta klorin eller liknande? Hoppas någon har något bra tips annars får jag väl ringa TVShop och beställa Quick´n Brite för 400:- eftersom det tar bort alla fläckar utan att man ens behöver skrubba, yeah right

Hjälp mig innan jag dör i Sveriges snuskigaste dusch!

• Svar på tråden Hur rengör man kakel?
  • bubbelmaja

avkalkningsmedel finns i vanliga butiker. Jag tror att det jag brukar använda heter Citek eller Citex.

• Butterfly

Jag brukar använda kalkosan. Väldigt effektivt.

• Funman

Det finns kanon bra kakel rengörings medel som är just för det...

och jag lovar det blir Spegel blankt..

ett kanon tips är att när du gjort det riktigt.. ta ett bra bilvax och vaxa kaklen..

sen behöver du kanppt torka kaklen. för att den ska vara like blank och ren..

• Champagne

Kolla med din färgaffär, de har jättebra rengöringsmedel (typ sådana som badhus använder sig av för att rengöra kakel)! Passa på att köp engångshandskar, för ämnet är ganska starkt att få på händerna. Mitt kakel ser alldeles nytt ut när jag använt sånt medel, inte en kalkprick och fogarna är kritvita.
    Mitt tips är att använda det koncentrerat första gången, för sen behöver man bara underhålla kaklet nån gång med utspädd lösning.

Det jag har kommer från Nilfisk (www.nilfisk.se), men det finns många andra som säkert är lika bra.

• stanna

Jag är också lite skeptiskt mot Quick´n´n Brite... det är ju skitdyrt! Men jag såg en annan tråd här och det var flera som testat och var jättenöjda!!!
    Annars finns det ju som sagt avkalkningsmedel hos färgaffärerna....

• Brando

Jag måste bara få säga att jag alltid blir lika imponerad på hur snabbt man får svar på detta forum, det är kanon! Ska ge mig iväg till en färgaffär på måndag och köpa medel. Sedan måste jag testa Funmans tips med bilvax. Låter väldigt intressant...

• Hedvig

Jag brukar använda universals allputsmedel, finns att köpa på www.universalbolaget.se/ . Mkt bra och dessutom inte giftigt som många andra medel ute i affärerna

• Anna Dyring

Hej!
    Ser att ni talar om avkalkningsmedel... Pass bara på dærfør att fogarna ær också gjorda av kalk, så med før mkt avkalkningsmedel så førsvinner också fogarna sakt amen sækert... Ett problem som uppkommer redan efter en anvændning ær att fogen løses upp coh smuts och kalk får lættare att fæsta i fogen, så ær man inne i en ond sprral. Jag bor i Danmark, som har ett ruggigt kalkrikt vatten... Hær torkar alla av kaklet med en handduk efter man har duschat så att det inte blir kalkflæckar.
    Eftersom du nu fått problemet så bør Du ta kontakt med ett føretag som gør kakel, många av dessa producerar sjælva rengøgingsmedel som tar bort smuts och kalk utan att førstøra fogarna. Att ta kontakt med en færgaffær skulle jag inte rekommendera... De ær proffs vad angår målarfærg och løsningsmedel...

Lycka till med kakel och fogrengøringen! Kram anna

• Isabella

Ajax universial..funkar på allt!!

• stanna

Jag älskar också Ajax universalspray!! Använder den jämt och överallt!!

Svar på tråden Hur rengör man kakel?