• Sanna Ryan

Går det att uppfostra ett barn utan elektroniska "leksaker"?

Jag är bara nyfiken. Vad tror du? 

Går det i Sverige idag att uppfostra ett barn till att barnet inte använder sig av mobiltelefoner, datorer och TV apparater till vardags? Att hålla barnet borta från alla onödiga elektroniska "leksaker" fram tills barnet är tonåring? Vad krävs för att kunna det i så fall ? Isolera sig från omgivningen ? Förbjuda sakerna i hemmet? Ha ett extremt tålamod?

Idag finns det knappt ett enda svenskt barn som inte någon gång spelar dator, ser på tv eller äger en mobiltelefon. 
    Skulle det vara möjligt för en förälder att ge ett barn en uppväxt utan dessa prylar? Eller skulle omgivningen bidra negativt, dvs att det skulle vara omöjligt när alla kompisar och släktingar har tv/dator/mobil etc?

Motivera och diskutera gärna! 

Gravid med tvillingar - BF maj -12
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Går det att uppfostra ett barn utan elektroniska "leksaker"?
  • Boel1

Kanske, men då måste man isolera sig väldigt mycket. Dator används ju i skolan, ska man undvika det får man ha hemundervisning. Barnet kan knappast gå hem till andra barn, för där finns ju dator och TV. Hemma kan man självklart vara utan dator och TV, mobiltelefon klarar man sig utan också.
    Har allt ska jag tillägga, tror att barnen hamnar väldigt mycket utanför om man inte vet någonting om dagens teknik!

• Nyfiken gul

kanske - att inte ha sakerna i hemmet är ju en sak - men för att sköta skolan krävs ju tex åtkomst till internet för att kunna göra vissa läxor och uppgifter. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Sanna Ryan

Menar nu om hemmet ska vara "fritt" från tv, dator och mobil. 
    MEN att om barnet använder dator i skolan kanske h*n vill ha det även hemma och bl.a där uppstår ju problem för föräldrarna. 

Gravid med tvillingar - BF maj -12
  • IsDimma

Klart det går. Mina kusiner (idag en tonåring och en vuxen) hade den uppväxten. Dom hade ingen tv hemma, fick inte någon mobiltelefon innan dom var rätt gamla, hade ingen dator hemma men fick säkert sitta en del framför den i skolan. Men deras föräldrar, min morbror och hans fru är lite underliga båda två också *jag avgudar den morbrodern btw så det är inget illa menat*

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Oneesan

Nja, hemma går det nog bra. Men både dator och tv används ju av lärare i skolan så helt avskärmad blir nog inte barnet.

Arigato
  • Kinne79

Beror på vilken skola barnet går på. Jag jobbar på en skola där elektroniska prylar inte är tillåtet i klass 1-6. Men jag vet att andra skolor inom samma pedagogik är ännu hårdare och tillåter inte alls upp till 9. Många av barnen har heller inte tillgång till elektroniska saker hemma.

På en vanlig kommunal skola blir det dock svårare såklart.  

• mrsStatham

Det är ju klart att det går. Om man bara vill, man är tvungen att begränsa sig väldigt mycket dock.
    Det finns ju folk som lever utan el överhuvudtaget, eller lever utan wc.

Jag undrar bara varför man vill göra något sådant.
    Ren idioti 

Bara två saker är oändliga
  • bepoe

Visst är det möjligt, men jag undrar lite över poängen med det?

När jag växte upp var det ju så, det fanns en telefon hemma (med nummerskiva, förstås), ingen dator. TV fanns, men barnprogrammen var ju begränsade till Hacke Hackspett 10 minuter på Go'morron Sverige på lördagarna, och så fanns det väl något barnprogram på kvällen också.

Nackdelarna var ju att man cyklade runt i området, och kom man inte hem rätt tid, så fanns ingen möjlighet för föräldrarna att ringa och fråga var man höll hus. Skolarbetet utan dator var ju trögare också, det fanns ju inga hjälpmedel och informationskällor på samma sätt som nu. Nu finns ju fantastiska språkinlärningsprogram, ordbehandlingsprogram (jag skrev mina arbeten på en skrivmaskin, och skrev jag fel fick jag skriva om) med mera.

Jag tror att lagom är bäst. Vi har TV och dator. På datorn spelas det ibland, det kanske handlar om 30 minuter i veckan. TV är bolibompa till kvällen. När de blir större kommer jag nog tillåta TV eller datorspelande upp till en timme per kväll, under förutsättning att rum är städade och läxorna gjorda. Mobiltelefon kommer jag förse dem med när de börjar ta sig till och från skolan på egen hand, de har lång väg.  

• Atamon

Det finns säkert något sektliknande man kan få tillhöra om man vill leva så, där vare sig TV, dator eller mobiler, får förekomma, tänk Amish men frågan är varför man vill vara så världsfrånvänd? 

• hon mot strömmen

Mina barn har inte tv-spel, mobiler, ds eller liknande. De får mycket sällan sitta framför datorn hemma eftersom jag anser att det räcker med den tiden de gör det i skolan. Tv är det oftast helgmornar ca en timme- 90 minuter. 

Anser att mina barn ska kunna aktivera sig utan alla dessa elektroniska leksaker. Ser många barn som inte vet vad de ska göra om de inte har sina elektroniska leksaker. 

Svar på tråden Går det att uppfostra ett barn utan elektroniska "leksaker"?