• Ref

Orolig över min 2,5 åring

Jag är orolig över min 2,5 åring. Dels så är han rätt så sen med talet, har precis säga några två ordsmeningar, typ titta päron, eller hej mamma. Han kan väl ungefär 50 ord, och härmar vissa, men bara om han själv vill. 

Jag har aldrig sett honom leka rollspel, eller rollspels lekar. Han är duktig på att leka själv, men de är mest att han vill kasta saker, typ kasta sten, leka med vatten osv. Han leker för de mesta bra med barn i hans ålder, han får lätt igång andra barn så de ex springer efter varandra o så. Han gillar o titta på film, leka med min iphone o spela dator?

Men de jag mest är orolig över är att han inte lyssnar. Han kan liksom bara helt stänga av, ingen reaktion när man ropar och ropar. så har de varit sedan han var liten. Han kan bara stå och titta på något också är de jättesvårt att få någon kontakt. Sedan är han självklart jättegosig o vill prata med mera, men då är det när han vill.  
    O då klandrar jag ju självklart mig själv. Är de jag som varit för ouppmärksam när han varit liten. Har jag gett honom för lite tid o bla bla. Har ni varit med om detta innan? Att ni blir total ignonerade? 

• Svar på tråden Orolig över min 2,5 åring
  • Acelise

Har du kollat upp hans hörsel?
    Kan förklara både det sena talet (även om det nog inte är onormalt sent) och det faktum att han inte "lyssnar". Han kanske inte hör! Prata med BVC!

• Purlan

Har han inte bara väldigt selektiv hörsel då? Jag försöker ibland få kontakt med sonen på snart 3 år och han bara vägrar höra. Sen viskar jag " vill du ha glass" och får omedelbar respons?

Men visst kan det kanske vara ide att kolla hörseln om du tycker att talet är så dåligt och han verkligen inte verkar höra.

• woopie

selektivhörsel... Är inte det ganska typiskt pojkar/killar/män oavsett ålder ;)

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Flickan och kråkan

Förutom att kolla sådant som hörsel så klart, så blir jag ignorerad av mina barn jätteofta. Har två pojkar som är 4 år respektive snart 3 år. Äldsta är sen med talet. han började med 2- och 3-ordsmeningar strax före 2½ år. När jag blir ignorerad så handlar det från bådas sida om "selektiv" hörsel alternarivt de är så totalt inne i vad de gör att de faktiskt inte hör . Och som tidigare talare sagt. Nämns glass eller choklad tyst sådär 5 rum bort så har man sekunden efter två pojkhuvuden som sticker fram bakom dörrposten: "Finns det glass/choklad?!" .

• Tinkie86

Låter som att du beskriver min son. Han är lika gammal dessutom, fyller 3 i sommar. Jag är också väldigt orolig, har samma tankar som dig! Har dessutom senaste tiden märkt att han blivit mer aggressiv, framförallt mot sin lillebror. Känner att jag står handfallen och vet inte riktigt vad jag ska göra..

• Flickan och kråkan

Glömde:

TS har ni varit på 2½-årskontroll? Då kollas just språket upp. Be att få remiss till logoped om du oroar dig. brukar vara rätt lång väntetid så kan vara bra att ta upp med BVC. Vi var hos logoped med vår äldsta när han var drygt 3 år. Var på återbesök nu när han var 4. Han har en mild språkuttalsförsening. Pratar massor numera och förstår jättebra. Har ett rikt ordförråd. Han saknar dock ett par ljud som brukar vara på plats i hans ålder. Hörseln kollas per automatik när man blir remitterad till logoped.  

Han började också rolleka rätt sent och har först nu de sista veckorna börjat rolleka med andra än sin lillebror. Lillebror började rolleka före storebror .    

• Ref

Tack för alla svar!! Jag ska till BVC på fredag denna veckan för 2,5 års kontroll. Så får se vad de säger.. Frågade dagis idag också om de tyckte något, och fröken sa att de upplevde min son väldigt disträ. Att de också hade funderat på om han hörde dåligt, men märkt att de nog inte är de. 

Han har varit sen med mycket, så talet hoppas jag kommer. Jag ser ju en utveckling på de, men just de med att han verkar vara mycket i sin egen värld, disträ, dryg eller vad man ska kalla de, gör att jag är väldigt orolig. Orolig att något är "fel" eller att vi som föräldrar har gjort fel.  

• Flickan och kråkan
    Tinkie86 skrev 2012-03-24 16:18:19 följande:
    Låter som att du beskriver min son. Han är lika gammal dessutom, fyller 3 i sommar. Jag är också väldigt orolig, har samma tankar som dig! Har dessutom senaste tiden märkt att han blivit mer aggressiv, framförallt mot sin lillebror. Känner att jag står handfallen och vet inte riktigt vad jag ska göra..

Lite av det beteendet hör ju också till åldern. Min yngsta fyller 3 år i slutet av april och 2-3-åringar har en tendens att tillhöra det "purkna" och "våldsamma" släktet.  Hur gammal är lillebror? Lillebror är inte i den där åldern då han blivit rörlig - krypades/gåendes?
  • Tinkie86

Kan inte citera från mobilen men Flickan och Kråkan:
    Ja det kanske hör till, har dock inte märkt det så tydligt på kompisars barn som är i samma ålder. Kanske är skillnad på pojkar och flickor där? De flesta av kompisarnas barn är tjejer nämligen.. Lillebror är 8 månader och kryper för fullt, tror du det spelar in?

• 72Lisa

Förmodligen är allt som det ska men prata med BVC och boka även själv tid till en barnläkare för konsultation. Bara för att de flesta andra gör saker innan betyder det inte att ens eget barn är onormalt sen utan bara senare inom normalspannet för vad barn kan i en viss ålder. Men är man orolig ska ma ta itu med saken, hellre en gång för mycket än en gång för lite!

• 72Lisa
    Flickan och kråkan skrev 2012-03-24 16:18:23 följande:
    Glömde:

TS har ni varit på 2½-årskontroll? Då kollas just språket upp. Be att få remiss till logoped om du oroar dig. brukar vara rätt lång väntetid så kan vara bra att ta upp med BVC. Vi var hos logoped med vår äldsta när han var drygt 3 år. Var på återbesök nu när han var 4. Han har en mild språkuttalsförsening. Pratar massor numera och förstår jättebra. Har ett rikt ordförråd. Han saknar dock ett par ljud som brukar vara på plats i hans ålder. Hörseln kollas per automatik när man blir remitterad till logoped.  

Han började också rolleka rätt sent och har först nu de sista veckorna börjat rolleka med andra än sin lillebror. Lillebror började rolleka före storebror .    
    Vad gör man vid en mild språkuttalsförsening? Får man hjälp?
  • Flickan och kråkan
    Tinkie86 skrev 2012-03-26 19:15:51 följande:
    Kan inte citera från mobilen men Flickan och Kråkan:
    Ja det kanske hör till, har dock inte märkt det så tydligt på kompisars barn som är i samma ålder. Kanske är skillnad på pojkar och flickor där? De flesta av kompisarnas barn är tjejer nämligen.. Lillebror är 8 månader och kryper för fullt, tror du det spelar in?
    Jag har tätare mellan mina pojkar - 16 månader - men här var allt frid och fröjd mellan storebror och lillebror......tills lillebror blev just rörlig för egen maskin och på ett helt annat sätt blev en "konkurrent". Då kom svartsjukan. Vi hade ett riktigt jobbigt halvår mellan det att lillebror var 8-14 månader. Storebror var då 2-2,5 år. Det var punktmarkering dygnet runt, bokstavligen. Det är jättevanligt just när det yngre syskonet börjar bli rörlig. Det äldre syskonet är inte elakt eller något liknande. Det handlar om att hitta sig själv i den nya situationen för det äldre barnet. Det är inte lätt att vara liten och ha det jobbigt med sig själv (vilket barn har i 2-3-årsåldern pga utveckling) och samtidigt måsta dela allt - föräldrar, tid, utrymme, leksaker etc. med ett annat litet barn som de inte har bett om som kryper efter dem, tuggar på deras pusselbitar, rasar deras torn och bara är . Jag har nu en 4-åring och en snart 3-åring som är tajtare än tajtast. De går knappt en meter från varandra och är varandras trygghet. Leker jättebra tillsammans. Men ett riktigt jobbigt halvår hade vi . Det gick över nästan över natt plötsligt.
  • Flickan och kråkan
    72Lisa skrev 2012-03-26 19:27:42 följande:
    Vad gör man vid en mild språkuttalsförsening? Får man hjälp?
    Det var bara ett par veckor sedan vi var på logopedkontroll. Vi var på ett första besök för ett år sedan när han var lite mer än 3 år. De konstaterade då att han hade god kognitiv förmåga och inga svårigheter med förståelse eller liknande men att han hade svårigheter med vissa ljud. detta är inget de börjar jobba med förrän i 4-årsålder (här i alla fall) eftersom mycket kan falla på plats av sig själv till dess. Nu fyllde han 4 år här i slutet av december och ett par av ljuden har ramlat på plats av sig själv, men han saknar alla de bakre ljuden - g, k och ng-ljudet. För tillfället är han själv inte alls intresserad av att öva. Han är själv medveten om att han inte kan och säger själv att han inte säger "katt" eller "kompis" för att han inte kan säga k. "Jag säger vän istället", säger han . Lite känsligt för honom. han vill kunna, men kan inte och vill gärna kunna på en gång. Logopeden tyckte därför att vi skulle vänta med någon aktiv träning ytterligare ett halvår och enbart uppmuntra och själva vara tydliga med ljuden och uppmuntra om han visar intresse. Inte minst för att han själv inte upplever det som något problem med kompisar eller liknande. Vi får alltså helt enkelt se om ett halvår vad för typ av träning det kan bli aktuellt med. Hon sa att det mycket väl kan ramla ner av sig själv det med. Det tillhör de senare ljuden och han har ju hela tiden varit sen med sitt tal, så inte så konstigt att han är senare med dem heller. Det känns lite märkligt. Han är på många sätt tidig språkligt - han läser redan lätt-att-läsa-böcker genom att ljuda, men kan inte säga g, k och ng.
  • Tinkie86

Flickan och kråkan:
    Du anar inte hur skönt det känns att höra att det har gått bra för er! Vi kör också punktmarkering och idag har vi faktiskt lyckats avstyra alla försök till tjuvnyp:)) Men jag hoppas att våra pojkar blir lika tajta som era verkar vara!

• plop

hmm jag är 31 år och jag har samma problem som din son, min man kompisar mm kan nästan skrika på mig en meter ifrån utan att jag reagerar när jag är focuserad på något annat, nästan som om jag stänger av hörseln,  för länge sen när jag kollade hörseln var den helt ok och dom sa att jag hade selektiv hearing, Har för övrigt väldigt dålig kordinationsförmåga. Kan ju hänga ihop om jag ex focuserar på tv så kan min hjärna inte koppla in andra intryck än bilden och ljudet från tv:n

Du kan ju göra enkla hörsel test hemma med hjälp av en liten bjällra eller dylikt, kolla upp med BVC

• 72Lisa
    Flickan och kråkan skrev 2012-03-26 20:42:21 följande:
    Det var bara ett par veckor sedan vi var på logopedkontroll. Vi var på ett första besök för ett år sedan när han var lite mer än 3 år. De konstaterade då att han hade god kognitiv förmåga och inga svårigheter med förståelse eller liknande men att han hade svårigheter med vissa ljud. detta är inget de börjar jobba med förrän i 4-årsålder (här i alla fall) eftersom mycket kan falla på plats av sig själv till dess. Nu fyllde han 4 år här i slutet av december och ett par av ljuden har ramlat på plats av sig själv, men han saknar alla de bakre ljuden - g, k och ng-ljudet. För tillfället är han själv inte alls intresserad av att öva. Han är själv medveten om att han inte kan och säger själv att han inte säger "katt" eller "kompis" för att han inte kan säga k. "Jag säger vän istället", säger han . Lite känsligt för honom. han vill kunna, men kan inte och vill gärna kunna på en gång. Logopeden tyckte därför att vi skulle vänta med någon aktiv träning ytterligare ett halvår och enbart uppmuntra och själva vara tydliga med ljuden och uppmuntra om han visar intresse. Inte minst för att han själv inte upplever det som något problem med kompisar eller liknande. Vi får alltså helt enkelt se om ett halvår vad för typ av träning det kan bli aktuellt med. Hon sa att det mycket väl kan ramla ner av sig själv det med. Det tillhör de senare ljuden och han har ju hela tiden varit sen med sitt tal, så inte så konstigt att han är senare med dem heller. Det känns lite märkligt. Han är på många sätt tidig språkligt - han läser redan lätt-att-läsa-böcker genom att ljuda, men kan inte säga g, k och ng.
    Smart kille:) Jag säger vän istället är ett mycket smart sätt att hantera det hela! Då kanske jag ska vänta lite med våran tråring som har svårt med vissa ljud då. Tack för ditt svar!
  • Flickan och kråkan
    Tinkie86 skrev 2012-03-26 20:47:12 följande:
    Flickan och kråkan:
    Du anar inte hur skönt det känns att höra att det har gått bra för er! Vi kör också punktmarkering och idag har vi faktiskt lyckats avstyra alla försök till tjuvnyp:)) Men jag hoppas att våra pojkar blir lika tajta som era verkar vara!
    Det är jättejobbigt när man är mitt i det. Storebror var arg och puttades och slogs. Vi punktmarkerade, försökte i möjligaste mån att inte bli arga (ibland blev man det ändå för att man bara är trött och helt enkelt är mänsklig), att föregå/hindra, att stanna/söka ögonkontakt med storebror, bekräfta det han kände och att det var OK, men att vara tydlig med att man aldrig får göra illa någon annan. Vi försökte också konkret visa honom hur han kunde lösa situationer på andra sätt - gå undan, erbjuda storebror att byta, vänta på sin tur.....eller helt enkelt bara inse att när man är två så måste man dela och vänta etc. Det är en del av livet i en familj . Lillebror som snart fyller 3 år har också haft sin 2-3-årsperiod med våldsamma tendenser. Han har bitits och nupits. Vi har gjort likadant där, men det har känts lättare med honom.....för att han är nummer två och vi som föräldrar vet mer och har mer erfarenhet helt enkelt.....och för att han är den yngre och för att han har en storebror som förstår mer och inte är lika "hjälplös".

Det kommer att bli fint för era barn också . Kämpa på .
Svar på tråden Orolig över min 2,5 åring