Tinkie86 skrev 2012-03-26 19:15:51 följande:
Kan inte citera från mobilen men Flickan och Kråkan:
Ja det kanske hör till, har dock inte märkt det så tydligt på kompisars barn som är i samma ålder. Kanske är skillnad på pojkar och flickor där? De flesta av kompisarnas barn är tjejer nämligen.. Lillebror är 8 månader och kryper för fullt, tror du det spelar in?
Jag har tätare mellan mina pojkar - 16 månader - men här var allt frid och fröjd mellan storebror och lillebror......tills lillebror blev just rörlig för egen maskin och på ett helt annat sätt blev en "konkurrent". Då kom svartsjukan. Vi hade ett riktigt jobbigt halvår mellan det att lillebror var 8-14 månader. Storebror var då 2-2,5 år. Det var punktmarkering dygnet runt, bokstavligen. Det är jättevanligt just när det yngre syskonet börjar bli rörlig. Det äldre syskonet är inte elakt eller något liknande. Det handlar om att hitta sig själv i den nya situationen för det äldre barnet. Det är inte lätt att vara liten och ha det jobbigt med sig själv (vilket barn har i 2-3-årsåldern pga utveckling) och samtidigt måsta dela allt - föräldrar, tid, utrymme, leksaker etc. med ett annat litet barn som de inte har bett om som kryper efter dem, tuggar på deras pusselbitar, rasar deras torn och bara är

. Jag har nu en 4-åring och en snart 3-åring som är tajtare än tajtast. De går knappt en meter från varandra och är varandras trygghet. Leker jättebra tillsammans. Men ett riktigt jobbigt halvår hade vi

. Det gick över nästan över natt plötsligt.