• Jimmie

Hund med Cancer

Hej

Jag har nyss vart och testat min hund efter att hon haft vad jag tyckte var halsfluss. Det visar sej att hon har förstorade Lymfknutor/körtlar så kallat lymfosarkom. Det känns som ett slag i magen. Dock är hon pigg och kry än så länge, men det kan ju ändras snabbt och då får jag ju ta bort henne =(

MEN jag vill ändå fråga om nån har nån som helst aning om det finns så kallade alternativmedicinering för cancer. ja tänker på typ antioxidanter, vitaminer etc etc. nånting jag skulle kunnde ge henne bara för att ge henne en chans.

hon är snart 11 år men annars jättefräsh i sinne och kropp.

• Svar på tråden Hund med Cancer
  • solis ortus

Hunden är 11 (snart) år el hur.Skulle aldrig ens tänka alternativbehandling.

• dezibel

Tråkigt för dig och hunden men tyvärr ska vi ju alla den vägen vandra och 11 år är en rätt hög ålder på en hund. Det enda jag kan rekommendera är att ge henne mer tid med dig,mer uppmärksamhet & kärlek och låta henne somna in innan hon får ont,blir sämre och får mindre livskvalitet

• Jimmie
    solis ortus skrev 2012-03-24 17:36:31 följande:

Varför inte? hon skulle lika gärna leva 5 år till om hon håller sej pigg och frisk övrigt. jag snackar om nått för att få hennes kropp att fungera bättre och hålla sej bra längre. dö av skiten kommer hon göra ändå. tänker inte utsätta henne för några cellgifter eller så.
  • solis ortus
    Jimmie skrev 2012-03-24 19:08:37 följande:
    Varför inte? hon skulle lika gärna leva 5 år till om hon håller sej pigg och frisk övrigt. jag snackar om nått för att få hennes kropp att fungera bättre och hålla sej bra längre. dö av skiten kommer hon göra ändå. tänker inte utsätta henne för några cellgifter eller så.
    Det är ju ett diskussionsforum el hur? Där förekommer oliktänkande o du får svar som du kanske inte ville ha.Man får inte alltid den klapp på axeln man väntat sig
  • Deiia
    solis ortus skrev 2012-03-24 17:36:31 följande:
    Här ställer TS en allvarlig och seriös fråga.
    Han/hon är orolig för sin livskamrat och vill göra allt för henne. HUR kan du vara så kall och okänslig....?

Jimmie! Jag har inget svar på din fråga men hoppas att du hittar något som kan göra att du och din hund får en fin och värdig sista tid tillsammans i frid. Ålder på en hund har ju ofta med ras att göra. Min älskade lilla terrier dog av en hjärtattack för ett år sedan, nästa 13 år gammal. Alla trodde att hon skulle bli minst 15......

Kramar till dig, som vill din hund det bästa och letar efter allt för att hjälpa henne...........      

• solis ortus
    Deiia skrev 2012-03-24 21:31:07 följande:
    Här ställer TS en allvarlig och seriös fråga.
    Han/hon är orolig för sin livskamrat och vill göra allt för henne. HUR kan du vara så kall och okänslig....?

Jimmie! Jag har inget svar på din fråga men hoppas att du hittar något som kan göra att du och din hund får en fin och värdig sista tid tillsammans i frid. Ålder på en hund har ju ofta med ras att göra. Min älskade lilla terrier dog av en hjärtattack för ett år sedan, nästa 13 år gammal. Alla trodde att hon skulle bli minst 15......

Kramar till dig, som vill din hund det bästa och letar efter allt för att hjälpa henne...........      

Ja kallar du det att vara kall och okänslig? Jag låter ditt inlägg passera som luft.
  • Deiia
    solis ortus skrev 2012-03-24 21:34:07 följande:
    Ja kallar du det att vara kall och okänslig? Jag låter ditt inlägg passera som luft.
    Ja faktiskt!
    Tror aldrig du har haft en hund.............

Och du, luft är det vi alla lever av  , so fine , jag tar det som en komplimang.......   

• solis ortus
    Deiia skrev 2012-03-24 21:41:46 följande:
    Ja faktiskt!
    Tror aldrig du har haft en hund.............

Och du, luft är det vi alla lever av  , so fine , jag tar det som en komplimang.......   

Ber dig att INTE TRO så mycket utan först ta reda på fakta.
  • Deiia
    solis ortus skrev 2012-03-24 21:43:16 följande:
    Ber dig att INTE TRO så mycket utan först ta reda på fakta.
    Nej, det gör jag inte, men nu är ju inte detta din tråd....................
    Starta en egen tråd om du känner för det.

Jag kommer inte att kommentera dina syniska inlägg mer - men vill ge stöd åt åt TS i en svår stund {#emotions_dlg.flower}
  • Jimmie
    solis ortus skrev 2012-03-24 19:10:23 följande:
    Det är ju ett diskussionsforum el hur? Där förekommer oliktänkande o du får svar som du kanske inte ville ha.Man får inte alltid den klapp på axeln man väntat sig

ja det är det och därför argumenerar jag. jag förväntar mej inte att få det du säger utan även som det du skrev
  • avstängd

Jag har inget svar på din fråga men jag hoppas att du hittar något läkemedel av något slag så att vovven får leva några år till.

• solis ortus
    Jimmie skrev 2012-03-24 23:03:19 följande:
    ja det är det och därför argumenerar jag. jag förväntar mej inte att få det du säger utan även som det du skrev
    Ja allt blev inte som du tänkt dig.Detta är FL
  • solis ortus
    Deiia skrev 2012-03-24 21:48:39 följande:
    Nej, det gör jag inte, men nu är ju inte detta din tråd....................
    Starta en egen tråd om du känner för det.

Jag kommer inte att kommentera dina syniska inlägg mer - men vill ge stöd åt åt TS i en svår stund {#emotions_dlg.flower}
    Jag överlever det
  • användarnamn1

Ta inte åt dig av de negativa inläggen - tycker det är fint, och självklart, att du vill göra allt för din vän. Jag växte upp med en hund som blev nästan 17 år, tror hon kunde blivit ytterligare lite äldre om hon inte haft oturen att tugga i sig något ute som gjorde henne mer magsjuk än hon klarade av i den åldern, hon blev för svag och om det funnits något medicinskt sätt att hjälpa vet jag inte, pengarna fanns inte till det, så tyvärr fanns bara ett val. I och med det här tycker jag i alla fall att det är rätt sjukt när folk går omkring och tror att hundar i 10-årsåldern är urgamla och att det vid minsta nageltrång bör avlivas - det är helt sjukt. Även om de får ålderskrämpor innebär det ju inte att de inte vill leva.

Jag vet inte vad som är rätt sätt att behandla din vän. Jag tror "min" hund fick mycket bonushälsa av att det lagades rätt mycket mat på bra råvaror till henne, burkmat och sånt där vanligt blev hon ganska känslig för med åren, och jag tror inte heller det innehåller speciellt nyttiga grejer. Min far lagade varianter på köttfärssås (med tomater och morotsbitar - antioxidanter) eller korvgrytor med ungefär detsamma (tomater, morot, hon gillade verkligen morötter) till henne, och blandade med ris. Bäst för människor med cancer är ju att undvika socker, och dra ner på snabba kolhydrater så mycket som möjligt (- nu menar jag inte till lchf-extremer, så mycket vet jag inte om den/det att jag vill hävda ngt sådant), men det är kanske inte fel, om du nu ska ge din kompis specialmat, kanske av typen jag skriver, att inte köra med det "snabbaste" riset osv. Ge din kompis fisk ibland också - det bör uppskattas smakmässigt åtminstone, och du kan ju alltid göra vad du kan för att förhöja livskvalitén den  tid ni nu har kvar, oavsett hur lång den är.

Sen vet jag inte vad din hunds mage klarar, men jag tror (googla själv, jag kan ha fel) inte att hundar ska äta lök och sådant gasbildande - annars ska det också vara bra cancerkost.

• användarnamn1

(Kan tillägga att min far alltså lagade mat för några dagar åt gången, och hade en gryta stående i kylen - hon åt alltså maten kall. Det kan låta som alltför mycket jobb annars, så bäst att skriva dit det)

• Rottis77

En del cancer hundar kan "bromsas" med antiinflammatorisk medicin typ Metacam. Nu har din hund en väldigt elak cancer form och när man väl upptäcker den har det gått långt och oftast har hunden inte så jätte mycket tid kvar, men hade kanske varit värt att prova och se.

• Jacksparrow

Min hund är 5 år gammal och har lymfom. Hon får cellgiftsbehandling på djursjukhuset i Jönköping och jag har aldrig ångrat det beslutet då hon har svarat fullt ut och är på väg att bli friskförklarad.

Kom ihåg att många har fördomar mot cellgifter till djur för de tror att biverkningarna blir samma som på människor men det stämmer INTE! De får inga smärtor, tappar inte päls osv. De vanligaste biverkningarna är kräkningar, diarré, trötthet och viktnedgång. Min hund har endast drabbats av diarré. Annars är hon precis så pigg och glad som hon alltid är, man skulle inte ens kunna tro att hon har cancer.

Utöver cellgifter får hon en hemmagjord cancerdiet, tumörerna lever på kolhydrater så min hund får inga sådana, inte heller torrfoder. Istället får hon en frusen blandning av kött, grönsaker, fiskolja, vitaminer och mineraler. Hon får även vom hundmat utan kolhydrater.

Det finns massor som en onkolog kan göra och det finns massor som du kan göra hemma. Läser man på och pratar med Sveriges ledande experter så inser man snart att cancer inte måste vara en dödsdom! Självklart ska man kämpa för sin älskling!

Min hunds cancerresa finns på http://exxas.wordpress.com

• Jimmie

Det var bra att du skriver så andra kan läsa. Min vovve var jag tvngen att avliva mindre än 2 veckor efter domen. Hon hade cancer överallt som växte explosionsartat. Bl a i magregionen som var stor som en handboll. Så för henne var det för sent tyvärr.

Svar på tråden Hund med Cancer