• Veladis

Vad tycker ni om pojknamnet Atle?

Min yngsta hade blivit en Atle om hon varit pojke. Nu blev det en Lovis istället. Storebror heter Egil, också fornnordiskt, som Atle. Passar med typ alla andra nordiska namn och även en hel del andra. Tex Vidar, Kåre, Ture, Ylva, Eira, Saga, Freja...

• Veladis

Det enda negativa med Atle skulle i så fall vara att det är den försvenskade formen av Attila. Känns lite sådär, men det kan man ju bortse ifrån. Jag skulle som sagt ha valt namnet ändå, det ligger tillräckligt långt ifrån Attila.

• Veladis
    Alessandra skrev 2012-03-25 12:55:22 följande:
    Varför är det negativ att det "härstammar" från Attila? Ja jag tycker Atle och Attila inte är speciellt lika.

Han var väl inte så snäll, Attila, i allafall inte sett från "vår" sida av historieskrivningen.
  • Veladis
    QueenObscene skrev 2012-03-25 14:22:11 följande:
    Eftersom soptippen där jag bor heter Atleverket så tycker jag att det låter fel som namn...
    Alltså, vi bor nog i samma stad, men jag gillar både namnet Atle och namnet Eira ändå. Får jag fler barn får jag väl flytta så de inte alltid får förknippas med en soptipp och en idrottsplats (Behrn Arena heter det ju iofs numer).
    Fast jag har redan tre barn ås det blir nog varken eller för min del. 
Svar på tråden Vad tycker ni om pojknamnet Atle?