• Prylhyllan nordic

Vad tycker ni om färdiga matkassar?

Jag har aldrig provat färdiga matkassar. Tycker inte det verkar vara så tidssparande då man ändå måste handla frukost mm. Tycker också att kassarna är dyra. ICA tar 599kr för den kasse de kallar billiga kassen och så dyr mat alltså över 100kr för en vardagsmiddag för 4 personer brukar inte jag laga mat för. Vad har ni för erfarenheter av färdiga matkassar?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad tycker ni om färdiga matkassar?
  • icelolly

Vi testade under en prova-på-period, ca 1-2 månader, fast bara varannan vecka.

Tyckte det var skönt att ha alla råvaror hemma och slippa fundera över vad man skulle hitta på varje dag, bara att ta ett recept ur bunten och börja...

Det som kan motivera kostnaden jämfört med att bara göra veckomatsedel och se till att handla hem allt som behövs för det är att man får lite ny inspiration, annars är det lätt att man gör samma mat om och om igen. Vi kom på både nya rätter och nya råvaror som vi använt i vår "egen" matlagning (varför har vi aldrig köpt bulgur innan??).

Tyvärr är det ingen hemleverans här och då skall man se till att vara i affären en viss dag emellan vissa klockslag vilket var förvånansvärt stressande visade det sig. Hade man inte hämtat varorna på Maxi vid 19 ringde de och påminde, praktiskt ifall man glömt, men maken som jobbar på samma köpcentrum och slutar 20 hade ingen möjlighet att hämta innan och blev lite stressad (Maxi stänger först 22).

Plus i kanten för att ICA har en laktosfri påse, ingen annan har erbjudit detta när jag kollat runt, och att köpa en påse för att sedan kompletteringshandla alla laktosfria produkter man behöver samt få massa produkter innehållande laktos över är ju knappast aktuellt, varken ekonomiskt eller tidsbesparande.

Angående själva maten kan jag inte säga så mycket, råvarorna var bra och maträtterna var helt ok. Ingen wow-upplevelse men heller inget äckligt, bra vardagsmat helt enkelt.

Vi kommer att testa igen, mest för inspirationen.

• Prylhyllan nordic

Tack för ditt svar. Givetvis måste det vara ett stort plus för en sk laktosfri påse om man har någon i familjen som är laktosintolerant. Det är kanske lätt att bli enkelspårig i recepten och påsen kan kanske inspirera till nya recept.

• Meddelande borttaget
  • cärröförfän

korkat och oekonomiskt. de (företagen) spelar på slappa människor, såå jävla svårt är det inte att leta upp bra recept, gå och handla och få kassen för typ halva priset. så dumt så det inte är sant, att folk går på skiten är fan skrattretande.

• BiffaBacon84

Färdiga matkassar som typ "linas matkasse" är ju enligt mig bara riktat till de folk som är väldigt okunniga. Så jävla svårt är det inte att köpa bra mat för en billig peng. Njaaa...färdiga matkassar är bara till för slappa och okunniga människor! Vettiga, sunda och ekonomiska människor fixar sin egen matkasse!

• cärröförfän
    BiffaBacon84 skrev 2012-03-25 00:57:52 följande:
    Färdiga matkassar som typ "linas matkasse" är ju enligt mig bara riktat till de folk som är väldigt okunniga. Så jävla svårt är det inte att köpa bra mat för en billig peng. Njaaa...färdiga matkassar är bara till för slappa och okunniga människor! Vettiga, sunda och ekonomiska människor fixar sin egen matkasse!
  • stikkem
    cärröförfän skrev 2012-03-25 00:48:36 följande:
    korkat och oekonomiskt. de (företagen) spelar på slappa människor, såå jävla svårt är det inte att leta upp bra recept, gå och handla och få kassen för typ halva priset. så dumt så det inte är sant, att folk går på skiten är fan skrattretande.
    Men en del kanske anser det ar roligare gora annat an leta recept, planera middagen och jaga ravaror?

Jag ar inte ett dugg okunnig eller slapp, foredrar bara annat an just ovannamnda. Hade tyckt en sadan service varit kalas!
  • Zombie

TS vad lagar du för god o näringsnyttig mat för 4 personen för under 100 kr dagen ?
    Ge mig massa recept på det för det är ju billigt om man gör det varje dag !

• Vinterankan

Vi hade middagsfrids kasse under en period, innehöll 3 måltider. Vi tyckte det var jättebra. Min sambo hade ledsnat på att laga mat (det är hans "uppgift". Framförallt så hade han tappat inspirationen att komma på vad som skulle lagas och jag tycker det är jättetråkigt att komma på måltider och handla så då började jag beställa matkassar. När våren kom och grillen plockades fram så kom inspirationen tillbaka och vi slutade.

• Lumo

Jag har aldrig testat matkasse men kör däremot med grönsakslåda från www.arstiderna.com (Årstiderna). Har haft låda nu i snart 3 år, först 1/v och nu 1 varannan v. Fördelen här är att du får riktigt goda ekologiska grönsaker hemlevererade (de har även matkassar), grönsakerna smakar som hemodlade. Trodde aldrig att min man skulle bli så övertygad men då o då tar han ett vanligt köpeäpple/-morot/-gurka/-tomat och gör smakprov mot en årtidengrönsak och smakskillnaden är enorm. Man förstår att grönsakerna i affär skördas omogna och lagras så pass länge att de mister/inte får rätt smak. Från årstiderna skördas grönsakerna oftast precis innan leverans och kommer fram med blasten kvar. Tex grävs morötterna fram på vintern under snön, där de täckts med halm över jorden (oftast från skåne eller danmark).

En annan fördel är att man får många ovanliga grönsaker (ramslök, svamp, nån konstig rova/beta/rotfrukt) eller traditionella grönsaker med en tvist (röda/vita morötter, spetskål istället för vitkål, konstig gurka, grymt god majs). Men bäst är att grönsakerna är så goda att man motiverar sig att äta upp alla innan nästa leverans, o därmed äter man nyttigare o godare o lyxigare. Och åker mer sällan till affären för att handla skit o halvfabrikat, dvs billigare. :)

• Prylhyllan nordic

Billiga recept på vardagsmat hittar du  tex på www.ica.se som har en ganska stor receptsamling med recept som kallas "Billiga veckan". Jag är dålig på att laga mat från recept till punkt och pricka. Brukar ta lite vad jag har hemma, men inspireras gärna av recept och provar lite nya saker ur dom.

• Just Like Honey

Vi har Linas matkasse och är mycket nöjda. Varierar med olika kassar. Vi spara tid framför allt tid då vi inte vehöver leta recept och handla maten. Lägger hellre den tiden på att umgås med familjen och åt våra intressen och jobb. Pengarna behöver vi inte bry oss om så det är inga problem. Kul att få lite variation och testa nya maträtter. Vi köper även med oss mat från olika restauranger/butiker ganska ofta. Finns flera bra ställen i Sthlm med varierad och nyttig mat. Jätteskönt.

• enLitenEmma

Vi har ICAs inspiration varannan vecka och är vääldigt nöjda. Bra kvalité på varorna, allt är ekologiskt, kul att få inspiration till att laga nya recept.

Visst man måste ändå handla till Frukost etc, men det gör vi när vi hämtar kassen.

Jag är bra på att laga mat men tycker ändå att det är kul med nya rätter.

Tiden jag sparar på att slippa planera, skriva lista o strosa runt i affärn o handla är guld värt.

Visst visst jag skulle säkert kunna komma undan billigare, men jag har råd att laga mat för 700:- på 5 middagar så jag kan leva med det.

• arianne03
    Just Like Honey skrev 2012-03-29 12:53:13 följande:
    Vi har Linas matkasse och är mycket nöjda. Varierar med olika kassar. Vi spara tid framför allt tid då vi inte vehöver leta recept och handla maten. Lägger hellre den tiden på att umgås med familjen och åt våra intressen och jobb. Pengarna behöver vi inte bry oss om så det är inga problem. Kul att få lite variation och testa nya maträtter. Vi köper även med oss mat från olika restauranger/butiker ganska ofta. Finns flera bra ställen i Sthlm med varierad och nyttig mat. Jätteskönt.
    Tipsa gärna om du har bra ställen i Stockholm med nyttig mat!
  • Linda5
    Zombie skrev 2012-03-25 07:42:37 följande:
    TS vad lagar du för god o näringsnyttig mat för 4 personen för under 100 kr dagen ?
    Ge mig massa recept på det för det är ju billigt om man gör det varje dag !

Läs alla trådar på billig mat....
Svar på tråden Vad tycker ni om färdiga matkassar?