• ZuMa

När har era barn slutat med bilstol?

Vid vilken ålder och/eller vid vilken längd har ni låtit barnen åka i bilen utan bilstol/bilkudde? Min son fyller 9 år i år, och han sitter fortfarande i sin bilstol (Britax Kidfix). Han är ganska precis 130 cm lång. Lillebror sitter just nu bakåtvänt (snart 4 år), Han kommer förmodligen att kunna sitta bakåtvänt minst ett år till. Men meningen är att lillebror ska ta över storebrors bilstol sen, men frågan är hur länge storebror bör/kan ha sin? NTF säger att barn under 135 cm ska ha "särskild skyddsanordning". Men betyder det att det är helt okej att låta barn som är 135 cm och längre sitta med bara bälte i bilen då? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden När har era barn slutat med bilstol?
  • La Lola

Tror att Alma slutade med bilkudden när hon var 10.....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • ZuMa
    La Lola skrev 2012-03-25 09:03:37 följande:
    Tror att Alma slutade med bilkudden när hon var 10.....

Minns du ungefär hur lång hon var då?
  • La Lola
    ZuMa skrev 2012-03-25 09:13:05 följande:
    Minns du ungefär hur lång hon var då?
    Näe....tyvärr inte....men jag är säker på att hon hade passerat längdgränsen. Annars hade hon inte fått sluta med kudden.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Eleonor01

Anledningen till 135 är att bältet ska sitta rätt å hålla kvar barnet vid en eventuell kollision. Tidigare var rekommendationen 140. Ta i te bort kudden för tidigt!

• Mälaröbo

Min dotter är 10 år och strax under 140 och vill fortfarande sitta i sin stol. Hon tycker inte kudde är skönt alls. Vi har heller inget behov av att ta bort den så hon får ha den kvar så länge hon vill.

• yndra
    Mälaröbo skrev 2012-03-25 09:37:27 följande:
    Min dotter är 10 år och strax under 140 och vill fortfarande sitta i sin stol. Hon tycker inte kudde är skönt alls. Vi har heller inget behov av att ta bort den så hon får ha den kvar så länge hon vill.

Se bara till att huvudet inte sticker upp över nackstödet på bilstolen för då kan den göra mer skada än nytta vid ev krock
  • Mälaröbo
    yndra skrev 2012-03-25 09:54:37 följande:

Se bara till att huvudet inte sticker upp över nackstödet på bilstolen för då kan den göra mer skada än nytta vid ev krock
    Absolut! Hon har en sån med hög rygg med sidor högst upp som hon lutar huvudet mot. Typ bälteskudde med rygg...
  • FrkJenny

10-12 behöver de minst vara för att bäckenet skall vara tillräckligt utvecklat att på egenhand kunna stå emot i en krock. Stolens/kuddens uppgift är ju primärt att hålla ner bältet mot barnens lår så att bältet inte glider upp över bäckenet och magen där det kan orsaka invärtes skador vid en krock.

• ZuMa
    Eleonor01 skrev 2012-03-25 09:16:43 följande:
    Anledningen till 135 är att bältet ska sitta rätt å hålla kvar barnet vid en eventuell kollision. Tidigare var rekommendationen 140. Ta i te bort kudden för tidigt!

140 cm är väl fortfarande en rekommendation? Fast då gällande att sitta vid en airbag.
Svar på tråden När har era barn slutat med bilstol?