• Anonym

nån som fått löneutmätning nyligen?

ja som rubriken lyder, är det nån som fått löneutmätning den senaste tiden.

har några frågor, har precis fått mitt första utslag på ett smslån och fler kommer ramla in hela tiden nu.

hur lång tid tar det från utslag till löneutmätning? ska borgenären ansöka om indrivning först?

har läst på kronofogdens hemsida nåt om att efter dom ansökt om indrivning så får man ett brev med en kravtid och ett sista betalningsdatum innan dom börjar utreda, stämmer detta?

tror ni dom kommer hinna börja dra på lönen i april?

jag kommer ju få en hel del pengar tillbaka på skatten, tack vare alla räntor. om dom börjar ansöka om indrivning, är det dom första pengarna dom tar då? isåfall borde dom väl inte börja utreda om löneutmätning innan man kommit över summan för skattpengarna?

• Svar på tråden nån som fått löneutmätning nyligen?
  • Anonym

nu har jag svaret på min egen  fråga, fick som sagt var ett utslag för några veckor sen och igår kom så ett brev från KFM där det står Skuld att betala och ett sista betalningsdatum, om man inte betalar innan dess kommer dom börja utreda, så att det skulle vara samma som föreläggandet stämde inte alls som waldo sa.

• Waldo
    Anonym skrev 2012-03-30 06:01:07 följande:
    nu har jag svaret på min egen  fråga, fick som sagt var ett utslag för några veckor sen och igår kom så ett brev från KFM där det står Skuld att betala och ett sista betalningsdatum, om man inte betalar innan dess kommer dom börja utreda, så att det skulle vara samma som föreläggandet stämde inte alls som waldo sa.
    Står det när utredning kommer att börja?
  • Anonym (Anna)
    Waldo skrev 2012-03-30 07:50:46 följande:
    Står det när utredning kommer att börja?
    Det brukar inte stå när utredningen börjar. Det beror ju helt på hur mycket just den kontoret har att göra. Normalt så börjar utredningen 1-2 veckor EFTER sista inbetalningsdatumet.
  • mammatill6
    Anonym (Samma problem) skrev 2012-03-28 15:00:52 följande:
    Sitter i samma sits, men har inte fått utslag än. Har skickat in två underskrivna delgivningar (för en vecka sedan) och väntar nu på utslag. En har jag hunnit betala, men det andra (ett SMS-lån) finns det inga pengar till och fler är på väg, tyvärr. Har ju samma frågor om när utmätning kan komma igång och om jag kommer få behålla något av skatten. Har en komplikation att jag går på föräldraledigt i juni och har en arbetslös make som ev kommer börja som timvikarie i maj, så vi kan inte enkelt fylla i blanketter om inkomst heller. Är det någon idé att skicka in inkomst förhållanden för maj (antar att det blir då brevet kommer) när allt ser annorlunda ut i juni??

skatten får du inte behålla, den går direkt till kronis.
  • Anonym (Anna)

Jag lägger upp datumen som jag har på mina papper visserligen är detta från 2009 men jag tror inte det är så stor skillnad från i dag.

Föreläggande: 2009-03-23

Utslag: 2009-04-16

Underrättelse om sökt utmätning: 2009-05-08

Underrättelse om genomförd tillgångsutredning: 2009-06-08

Beslut om utmätning av lön/ersättnin: 2009-07-16

Första utmätningen drogs: 2009-08

Så som du ser så tar det 1 månad mellan varje brev beror helt på hur lång tid du har att överklaga och när sista betalningsdatumet är. När första löne utmätningen är beror också på när beslutet om löneutmätning tas. Tas den i början av månaden så kanske dem hinner dra på lönen samma månad men tas beslutet i mitten eller slutet av månaden så dras det först vid nästa lön.

• Anonym

Nej det stod att jag har tills 11 april på mig att betala och sedan kan dom börja utreda efter det

• Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2012-03-30 09:04:26 följande:
    Nej det stod att jag har tills 11 april på mig att betala och sedan kan dom börja utreda efter det
    Du fick brevet igår 2012-03-29 och du ska betala 2012-04-11 det innebär att du har 12 dagar på dig att betala. Därefter börjar KF att utreda när exakt dem börjar beror helt på hur mycket dem har att göra. Dem kan börja utreda dagen efter (inte troligt för dem brukar vänta några dagar för att ge tid för överföring/bokföring för banken) men mest troligt är det att dem börjar 1-2 veckor EFTER 2012-04-11. Sen tar det några dagar kanske t o m vecka innan dem har fått alla svaren dem ska ha från olika ställen. Det innebär att du får ett nytt brev tidigast i slutet av April men mest troligt i början/mitten av Maj. Om jag minns rätt får du en viss tid att överklaga även på det brevet. Så KF kommer inte att börja dra förrän i Maj men mest troligt i Juni. Däremot så kommer dem att ta pengarna du får tillbaka från skatten.
  • Waldo
    Anonym skrev 2012-03-30 09:04:26 följande:
    Precis!

Det är det jag har försökt säga till dig hela tiden.
    Du FÅR ingen datum för löneutmätning. Att det står att dom kan börja utmäta betyder inte att dom gör det den 12 April

Om du tittar på (Annas) exempel har du  ca 5 månader mellan utslag och första dragning på löneutmätning
    Helt normalt förfarande och tid
  • Anonym

Ja men du sa att det var föreläggandet och brevet jag fick med skuld att betala är samma brev. Men arbetsgivaren kontaktas inte förrän efter att 11 april har passerat alltså?

• Anonym (Anna)

Arbetsgivaren kontaktas först EFTER den 11 april kan t o m vara någon vecka efter.  MEN det betyder inte att arbetsgivaren ska dra pengar från dig direkt. KF ska först få in ALLA uppgifter från ALLA ställen och från dig. Sen ska KF ta beslut OM dem ska ha löneutmättning. Detta beslut får du förmodligen hem i mitten eller slutet av maj. Så någon löneutmätning kommer inte ske förrän i juni tidigast. Du har överklagningstid efter varje brev så det är ju inte så att så fort du får ett brev från KF så börjar dem att utreda/dra från din lön samma dag.

Svar på tråden nån som fått löneutmätning nyligen?