• Åsa

Har man försörjningsplikt för sambo?

Tror du eller vet du? Rösta på!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-25 20:16
    För svar, se längre ner:

Jag citerar ett av inläggen som uttrycker rätt svar tydligt:
    Nej, det har man inte. Om man däremot ansöker om ekonomiskt bistånd så anser soc att sambos i kärleksrelation (alltså ej vänner som bor ihop) är försörjningspliktiga gentemot varandra.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har man försörjningsplikt för sambo?
  • Trisse85

Jag tror att man har försörjningsplikt om man inte skrivit på något speciellt papper.
    Tror det går under sambolagen.

• Miss Cee

Nej du har inte försörjningsplikt i laglig mening, så länge du sköter dig själv.

Om du däremot ansöker om socialbidrag så räknar socialtjänsten med att du i första hand försörjer dig på andra sätt, och i det innefattas att din sambo stöttar upp din ekonomi när det behövs.

Ordet
  • LakLak

lever du i en parrelation och ni bor tillsammans har du försörningsplikt
    och jag vet tyvärr detta för jag har persolig erfarenhet

• puss
    LakLak skrev 2012-03-25 14:01:43 följande:
    lever du i en parrelation och ni bor tillsammans har du försörningsplikt
    och jag vet tyvärr detta för jag har persolig erfarenhet
    tyvärr? det är väl helt rimligt.
    Easy cum easy go
  • LakLak

hmm ett tilläg:
    föresten i villket sammanhang menar du? menar du soc så är iaf svaret ja menar du att du/din sambo eller någon hypotetisk person bara vill bli försörjd och gå hemma så har man inget sådant ansvar

• CrazyChristina

Ja de har man, de sa dom till oss iaf. Jag fick inte ens bidrag när vi var särbos för att dom tyckte han skulle hjälpa mig.

♥Erik 2010-06-09♥--♥Plutten BF 2012-04-25♥
  • LakLak
    puss skrev 2012-03-25 14:02:53 följande:
    tyvärr? det är väl helt rimligt.
    det jag menade var att har man left på existensminimum och så får man helt plötsligt några hundralappar mer så minskas ens försörningsstöd. då blir det lätt att man känner att det inte är någon ide att tjäna dom där extra hundralapparna. visst man är duktig och får mindre pengar i bidrag men det känns som inte som det där extraknäcket ger några pengar för man har ju ändå samma summa och röra sig med
  • Larsan

Om man säger såhär...

Det är förjävligt om två partners skulle bo ihop varav den ena jobbar, men den andra går hemma arbetslös för att sambos har försörjningsplikt och därför behöver partner2 inte arbeta, när denne kan leva på partner1's pengar. 

Det är tur att två partners inte kan vara sambos och båda leva på socialbidrag för då kan dem båda skita i att jobba, de tjänar ju ändå pengar på att få två socialbidrag...

Jag tror inte det finns någon lag på att man har försörjningsplikt men soc kan neka att dela ut socialbidrag till ena partnern när den andra jobbar / tjänar pengar. Så delvis, JA.

Mitt liv består av mina barn, Men mina barn är inte mitt liv - 12-barnspappan
  • Ajkje

Nej jag tror inte att det är försörjningsplikt för en sambo. Är det det?

• Elaifiknow

Nej, det har man inte. Om man däremot ansöker om ekonomiskt bistånd så anser soc att sambos i kärleksrelation (alltså ej vänner som bor ihop) är försörjningspliktiga gentemot varandra.

• Åsa

Lite för många som har dålig koll på det här tycker jag.

Svar på tråden Har man försörjningsplikt för sambo?