• fröken

Höstmammor i Linköping Del 4

Mot skorv kan man smörja in hårbotten med babyolja o låta det sitta i ett tag, gärna med en tunn mössa över. Sen ska man tvätta och kamma håret (luskam är bra) och hårbottnen. Jag tycker det lossnar bra efter den behandlingen, men trist nog brukar det återkomma.

• fröken

Vilhelm är oxå en latis, har inte vänt på sig en enda gång, men vänder sig till sidan i alla fall.

Linda, vi ger grötsmakisarna på kvällen, eller sen eftermiddar är det nog mer, runt 17. Fast, Vilhelm gillar inte gröt alls, så vi ska testa en annan sort nu. Puréerna går däremot i och han vill ha mer o mer. Efter att ha provar potatis, palsternacka, majs o morot ska vi börja med att byta ut amningen på lunchen till mat i hela portioner. Efter matlagningskursen är jag så sugen på att göra puréer

Nu ska jag (är hemma hos pappa söder om Gävle) se om min käre man kan komma med nåt tåg hem idag, vi är fullständigt insnöade här.

• fröken

Vilhelm har inte bajsat oftare, men det ser lite annorlunda ut.

Idag frossade han i majspuré på lunchen, mums. Men jag undrar...eftersom jag vill sluta amma snart p.g.a. alla stockningar, hur gör man det när barnet inte gillar gröt o inte tar flaska, han kan ju inte äta puréer jämt!?

Idag är det fullt upp här, jag fyller år å ska fdixa tårtor å annat. Stressigt värre.

• fröken

Att fika i Åtvid är ju trevligt, men jag är ca 40 mil därifrån just nu, o till på fredag, så det är svårt för mig. Gärna en annan gång

Tack för alla grattis!

Som smakisar började vi med potatis/palsternacka=mums, sen har vi kört majs/potatis o majs = oxå mums. Närst grej blir morot och sen ska vi börja öka portionerna. I helgen ska jag ha puré-kok. Det blir palsternacka, ärtor, morötter o eventuellt broccoli. Jag blev så inspirerad efter puré-kursen vi var på.

Här är det sjukt kallt, ca -15. Och vi som inte eldat i mitt o Vilhelms rum...brrr. Det kanske blir till att byta rum mitt i natten, för tända vågar jag inte för då vaknar han väl. (
    Det måste verkligen låta som om vi är mitt ute i vildmarken, men pappa värmer huset enbart med ved o i vanliga fall är det inte varmt i de flesta rummen, bor man själv på 200 kvm är det lite onödigt att värma allt...men ändå...brrrr)

• fröken

Är det någon av er som tänkt börja med e bilbarnstol istället för babyskyddet snart? Jag tycker att Vilhelm börjar växa ur skyddet (måste liksom vika ner hans axlar för att de ska få plats...) och vi ska installera vanlig bilstol. Är det okej att börja med sån redan, med tanke på att han inte är stadig i ryggen? Fast, samtidigt kan det ju inte vara kul att bli nedtryckt?

• fröken

Usch Criwi, det låter läskigt det som hände med Emma. Hoppas ni slipper det i framtiden.

Angående prickar runt mun så har Vilhelm oxå haft det, i flera veckors tid, men ingen förstår vad det är. Jag har ätit mjölkfri kost i en vecka - ingen skillnad. Vi har testat att inte ge gröt (o då blev han glad att slippa det som han avskyr, men inte blev det bättre), testat att inte ge olika puréer mm. Vår BVC-sköterska tror det beror på dregel, eftersom han ofta blir fuktig runt munnen, men nu känner jag att jag vill gå till botten med det.

• fröken

Å, vad det låter trevligt med en promenad! Hoppas jag kan vara med o ses snart igen. Det har varit fullt upp ett tag nu, men om 2 veckor ska det nog ha lugnat ner sig lite.

• fröken

Förresten, är det någon som har plockat ur liggdelen i vagnen? Har ni åkpåse då istället?

• fröken

Jo tack, det mesta är bra. Vilhelm mådde kasst efter sprutan, kräktes kaskader i 4 dagar, men sen blev han bra. Idag vet jag inte hur det har varit, i morse kräktes han och så nyss i sängen, efter det har han vekligen skrikit. Hoppas det bara är nåt tillfälligt. Vi ska till bvc i morron o då kan vi ta o fråga.

• fröken

Vilhelms kräkningar efter sprutan kom ca 2-3 timmar efter sticket, så att säga. Sen var det lugnt till nästa dag i samma tid...

Nu har han börjat kräkas kaskader på kvällen, hela sängen blir blöt, och det kan ju inte skyllas på sprutan. Hoppas det går över, annars blir jag orolig.

Stackars er alla som blivit magsjuka, inte kul!

Vilhelm bajsar två/tre dagar i följd, sen har han ett uppehåll i lika många dagar tills det kommer igen. Skumt.

En så gammal dopklänning Meja ska ha. Häftigt. Är du döpt i den också, Linda?

Svar på tråden Höstmammor i Linköping Del 4