Inlägg från: StinaTina |Visa alla inlägg
  • StinaTina

Höstmammor i Linköping Del 4

Grattis Jenny!

Songbird, synd att du slutar. Förstår dej, inte kul när allt blir upp & ner resten av dagen.

Här var sången det som behövdes. Emma har sovit massor efter den (annars är det sviter efter sprutan i går) jag hann to m köpa en tröja till mig själv på Lindex innan jag gick hem.

• StinaTina

Ulle, då har ni haft det riktigt mysigt dom senaste dagarna. Du kan ju trösta dej med att det värsta är över nu. Potatis smakar ju inget så det är inte så konstigt att det inte blev någon hit, bara nåt lustigt som kom in i munnen.

Ni som går på mamma-barn gympan hos friskis, hur är den?
    Är det mycket hopp & stuts eller är det som ett low-pass?
    Kör ni bara kondition eller är det styrka med i?
    Behöver man anmäla sig eller är det bara att dyka upp?
    Hur många personer tar dom/pass?
    Ska man ha med sig något speciellt?
    Sist men inte minst vad kostar det?
    Jag vet att jag frågat om priset förut men minnet........

Oj, det blev några frågor. Hoppas att någon kan svara på ett par iaf.

• StinaTina

Vi hade planerat en tur till Tornby med Elouise och Freja idag. Men allt går inte som man planerat.

I natt så har jag varit vaken med liten bebis som inte kunnat andas ordentligt.
    Klockan 3 så vaknade hon (och följdaktligen jag) och jag märkte direkt att andningen var lite kass. Hon åt och sedan somnade hon om igen vid 4.30. Klockan 5 vaknade jag (efter ca 30 minuters sömn) av att hon grät otröstligt, det hjälpte med tutte men det var jobbigt för henne att äta. Hon kunde inte andas utan drog ett par drag och sedan tog hon några andetag genom munnen för att sedan dyka på bröstet igen. Sedan sov hon jättelätt och nästan hyperventilerade i ca 30 sekunder sedan slutade hon andas, det blev helt tyst och magen blev helt stilla ett tag. Efter det så kom ett jättedjupt andetag och så började hon om igen. Vad man hinner tänka innan andetaget kommer.

Kan lova att jag inte vågade sova nått. Vid 6 snåret så märkte jag att andningen blev lättare och att hon somnade hårdare. 6.45 vågade jag slå ihop mina ögon. Bara för att vakna 7.15 då sambon klev upp.
    Vi fick en tid direkt på vårdcentralen, fick vänta 2 timmar . Lagom så jag och Emma hann äta lite innan vi gick. Nu har hon fått Ventoline som vi kan ge henne 4 gånger om dagen.
    Ventoline är en astmamedicin som är avsvällande och luftrörsvidgande, väldigt effektiv.
    Det blev ordentlig skillnad i andningen kan jag lova. Hon fick en dos vid 18 och sov vid 18.30.
    Läkaren trodde inte det var astma utan att det var en liten förkylning som spökar och har satt sig i hennes luftvägar. Konstigt nog så har tydligen mjölkallergiker mera problem med luftvägarna än dom som inte är allergiker.

Nu hoppas jag att vi får en lugn natt. Jag är helt slut, behöver sova!
    Hon har sovit i en timma nu och andningen är lugn och fin.
    Går och kollar henne hela tiden Hon sover säkert lika illa ikväll, hon får ju inte vara ifred.
    Nu är det dax för lite att äta och tv, tills hon ska ha mera mat.

• StinaTina

Tack för alla krya-på-er-önskningar.

Emma fick flytande ventoline, vilket jag blev glad över. Inte kul när det ska inhaleras
    Det är tydligen lite sött och smakar apelsin. Tänk er, hon har inte ätit något annat än bröstmjölk/ersättning och så kommer det in nåt sånt i munnen. Hon kom av sig llite kan vi väl säga.
    Det värsta är väl att hon inte varit sjuk. Ingen feber eller nåt sånt.

I natt så har hon sovit från 18.30 till 07.00 (med 2 matpauser). Jag gav ventoline vid 18 och 4.30 sedan har hon iof sovit i min säng den mesta tiden så jag har sovit lite sisådär.
    Hennes andning har varit lugn och fin hela natten

1-2% fler astmatiker finns bland mjölkallergiker än ickeallergiker. Inte så mycket men det visar att mjölkallergiker har mera problem med luftvägarna. Emmas storebror var mjölkallergiker och astmatiker som liten (båda växer oftast bort) så vi trodde att det var astma först. Vi är väldigt glada över att det troligtvis inte är det.

Nej, nu är det bakdax. Elouise och Freja ska komma hit och fika så nu ska här bakas banansockerkaka

Ha en bra dag.

• StinaTina

Lilla Puff, det blev bättre direkt. Ventolinet var det som behövdes.
    Hon får 1,5 ml/gång 3-4 gånger/dag. Jag fick en medicinspruta på apoteket men den tycker varken Emma eller jag om, den använder jag bara till uppmätning. Sedan ger jag henne med sked, det blir 2 skedar. Det är tydligen riktigt gott, hon gapar och smaskar i sig så glatt så.

• StinaTina

Fika 13.30 på Clara´s Tisdag 14 mars

Nina & Emma
    Maria & Ida
    Maria & Tyra
    Linda & Meja

Soffien, så synd att du inte kan tisdagar. Vi kan kanske ta en annan dag nästa vecka. Det tog inte så lång tid för Ebba att börja vända sig Var det inte förra veckan du undrade om det. Snart så snurrar hon åt alla håll.

Om ni känner er lite tvekande till att komma på fika om jag och Emma kommer så vill jag bara tala om att hon inte är sjuk på något sätt. Troligtvis så har hon haft en liten förkylning som satt sig i luftvägarna. (taskiga vindpipor, helt enkelt )

Maria73, hoppas att din önskan om att Tyra aldrig blir sjuk slår in. Det var inte ett dugg mysigt. Du får säga åt sambon att raka sig ordentligt innan han gosar med henne så ni vet varför prickarna kommer.

• StinaTina

Songbird, vi tar mezzo som andra alternativ. Om det blir något annat så står du väl med på telefonlistan så jag kan skicka ett sms.

• StinaTina

En helt underbar liten vagnstur i tisdags

ligre, gröten bvc sa till dej att köpa på apoteket, var det Nestlés Sinlac, specialgröt?
    Den är från 6 mån i sverige men 4 mån i danmark (ingen vet varför) Det är tydligen samma som går att köpa på Ica, bara mycket billigare där. Nu har vi varit på mjölkinfo, riktigt bra faktiskt. Lite provsmak och mycket info.

Svar på tråden Höstmammor i Linköping Del 4