• Bebisiår

Långt hår?

Hej!
    Jag vet inte om detta är rätt ställe att ta upp något sånt här men jag gör ett försök! det är så att jag är väldigt sugen på att skaffa långt hår, just nu så har jag väldigt kort hår och har haft det ett bra tag. Jag är blond i grunden men nu har jag brun/svart. Jag vet inte vad jag ska göra för att få det där långa håret, är det någon som har något bra tips? naturläkemedel? annat? Och så tänkte jag på den fula utväxten som så snabbt kommer fram känns det som, har ni något bra tips när det kommer till det? Jag vill helst av allt skippa hår förlängning :)  

• Svar på tråden Långt hår?
  • Shemira

Tja enda tipset är väl att låta det växa din normala hårfärg kommer ju komma fram då plus att om du klipper topparna ofta ca va tredje månad så växer håret fortare och ut växten försvinner. 

• mrsStatham
    Shemira skrev 2012-03-25 19:21:44 följande:
    Tja enda tipset är väl att låta det växa din normala hårfärg kommer ju komma fram då plus att om du klipper topparna ofta ca va tredje månad så växer håret fortare och ut växten försvinner. 
    Säg inte att du också gått på den där BSen.
    Nej, håret växer inte längre om man klipper det var 3 månad.

Till ts kan jag tipsa om long hair community, googla och gå in på deras sida.
    Där finns sjukt bra tips på om hur man sköter håret allra bäst för att få det långt. 
    Bara två saker är oändliga
  • Shemira
    mrsStatham skrev 2012-03-25 19:45:37 följande:
    Säg inte att du också gått på den där BSen.
    Nej, håret växer inte längre om man klipper det var 3 månad.

Till ts kan jag tipsa om long hair community, googla och gå in på deras sida.
    Där finns sjukt bra tips på om hur man sköter håret allra bäst för att få det långt. 
    Well det e vad min kompis sa till mig som dessutom är frisör men men dem har väl fel då..
    Har aldrig behövt fundera över det eftersom mitt hår växer som ogräs får klippa det hela tiden för att hålla frisyren som den ska vara..
    Kluvna toppar e inte najs.. 
  • Lillsnufflan

Hur skulle klippning få håret att växa snabbare? Rötterna kan ju inte gärna känna av hur långa hårstråna är eller hur? Men det finns ju ändå en poäng med att toppa med jämna mellanrum: man slipper kluvna och slitna toppar, så håret ser snyggare ut.

• Lillsnufflan

Jag har också haft kort mörkfärgat hår som jag låtit växa ut. Jag tonade det med sån där färg som tvättas ur på bara några tvättar. Regelbundet, tills den mörka färgen var så pass utväxt att det bara var att klippa bort den. Och sedan startade jag projekt "långt hår". Bleka går förstås snabbare, men jag tycker sällan det blir bra, ens om det görs på salong (just när det gäller färgat hår, alltså, annars kan ju blekningar se bra ut).

• Shemira
    Lillsnufflan skrev 2012-03-25 22:45:14 följande:

Hur skulle klippning få håret att växa snabbare? Rötterna kan ju inte gärna känna av hur långa hårstråna är eller hur? Men det finns ju ändå en poäng med att toppa med jämna mellanrum: man slipper kluvna och slitna toppar, så håret ser snyggare ut.

Well enkelt det är väl ett bra försäljningsknep för en frisör elr hur? :P 
  • mrsStatham
    Shemira skrev 2012-03-25 22:42:30 följande:
    Well det e vad min kompis sa till mig som dessutom är frisör men men dem har väl fel då..
    Har aldrig behövt fundera över det eftersom mitt hår växer som ogräs får klippa det hela tiden för att hålla frisyren som den ska vara..
    Kluvna toppar e inte najs.. 
    Frisörer är ju inte kända för att vara hjärnkirurger direkt.
    Jo, de har fel. Håret är dött och det säger sig självt att något som är dött inte växer snabbare för att man klipper av något. 
    Precis som gräs eller naglar, de växer inte fortare bara för att man klipper ner dem.
    Däremot kan stimulering av hårsäckar göra så att de jobbar snabbare, dvs tex massage av hårbotten.
  • Majsan70

Klipper man sig oftare så blir inte topparna lika slitna o då behöver man inte klippa lika mycket= håret blir längre snabbare.  Själv klipper jag mig var 6-8 vecka beroende på hur kort/långt hår jag vill ha.

• nillanG

Jag har haft långt hår hela mitt liv, i stort sett hela livet iaf. Jag tror att det beror på hårkvaliteten. Jag klipper mitt hår HÖGST tre gånger per år (oftast bara en eller två), ibland toppar jag endast någon cm, ibland har det blivit att jag tagit en hel decimeter. Får väldigt sällan kluvna hårtoppar som tur är.

Men några tips som jag har är väl att inte slita för mycket på håret med hårfön, platt/locktång och hårspray ex. Borsta inte håret när det är blött, då sliter det mycket. Tvätta inte heller håret för ofta, 2-3 ggr per vecka högst.

• mrsStatham
    Majsan70 skrev 2012-03-25 22:57:45 följande:
    Klipper man sig oftare så blir inte topparna lika slitna o då behöver man inte klippa lika mycket= håret blir längre snabbare.  Själv klipper jag mig var 6-8 vecka beroende på hur kort/långt hår jag vill ha.
    Det är ju en sanning med modifikation det där.
    Är man försiktig om håret från början.
    Använder inte tofsar med metallfuffar, sover med fläta/nattmössa, slutar använda schampo, etc etc så blir topparna knappt slitna alls. Man behöver inte klippa håret nästan alls och det blir mycket längre mycket snabbare jämfört med en person som inte sköter om sig men springer till frisören för att se fräsch ut.
  • Majsan70
    mrsStatham skrev 2012-03-25 23:06:25 följande:
    Använder inte tofsar med metallfuffar, sover med fläta/nattmössa, slutar använda schampo, etc etc så blir topparna knappt slitna alls. Man behöver inte klippa håret nästan alls och det blir mycket längre mycket snabbare jämfört med en person som inte sköter om sig men springer till frisören för att se fräsch ut.
    Tja det är din tro..själv anser jag att håret självklart skall skötas emellan oxå och jag är noga med mitt hår o har bra kvalitet, men tror på klippning för att alltid ha snyggt hår.
    Samma sak har jag lärt mina döttrar..ta hand om håret o klipp ofta för att bibehålla snyggt hår med snygg frisyr.
    Har man långt hår slits det oavsett vad du gör eller inte gör med det. Har man kort hår krävs det klippning ofta för att bibehålla en snygg frisyr..ja det gör det på ett llångt hår oxå om det inte skall växa vilt.
  • Alisa
    mrsStatham skrev 2012-03-25 23:06:25 följande:
    Så gör jag, är mycket rätt försiktig med mitt hår. Min frisör rekommenderade en klippning om året alt 1,5 år emellan. Inga problem  
  • mrsStatham
    Alisa skrev 2012-03-26 13:20:08 följande:
    Så gör jag, är mycket rätt försiktig med mitt hår. Min frisör rekommenderade en klippning om året alt 1,5 år emellan. Inga problem  
    Ja men precis!
    Bara man vet hur man ska behandla håret behöver man bara klippa håret när man vill byta frisyr.
    Är man försiktig med det får man inte kluvna och slitna toppar. 
  • Alessandra
    Lillsnufflan skrev 2012-03-25 22:45:14 följande:

Håret växer inte snabbare av att klippa, men slitna toppar går av och "äter upp sig själva" (det kluvna går bara längre och längre upp), vilket gör att håret nöts av och inte växer. Jag har långt hår, lite kortare än till naveln och jag kilpper mig ca 2 gånger/år, och tar då det som är slitet och inget mer. Mellan klippningarna är jag noga med inpackning, vilka tofsar jag använder, kamma håret med en bredtandad kam, inte slita i håret när jag sätter upp det osv.

Jag tycker det mer handlar om att ha "respekt" för håret än att klippa det, behandla det varsamt så ska du se att det blir långt och fint.
Svar på tråden Långt hår?