• Queequeg

Sockerfria bakverk

Ska vara med och anordna ett litet event, där jag ska göra allt i bakväg.

"Problemet" är att det kommer tre st som inte kan äta socker. Behöver därför lite hjälp med vad jag kan baka för gott  till dem, gärna recept.

• Svar på tråden Sockerfria bakverk
  • gullehjärtat

petit choux är väl socker fria? :)

• PruttPottan

Kan man inte bara byta ut sockret mot fusksocker? Typ canderel?

ADHD-Bipolär-Borderline- Mamma till en Solstråle
  • Mandel
    PruttPottan skrev 2012-03-26 04:20:38 följande:
    Kan man inte bara byta ut sockret mot fusksocker? Typ canderel?
    Det beror på. Mjuka kakor är svåra att få bra med sötningsmedel medans småkakor och bullar blir som "vanligt".

Det är inte så att de kör LCHF och inte äter mjöl heller?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Queequeg

Har hört mig för lite och det det får adsolut inte inneålla socker, även om et är lite.
    Candera socker var tydligen inte heller någon höjdare.

Kan tillägga att de inte är några LCHF:are

• PruttPottan
    Queequeg skrev 2012-03-26 13:23:28 följande:

Har hört mig för lite och det det får adsolut inte inneålla socker, även om et är lite.
    Candera socker var tydligen inte heller någon höjdare.

Kan tillägga att de inte är några LCHF:are

Får man fråga anledningen till denna helt sockerfria kost? Blir nyfiken =)
    Är det något ämne då eftersom "fusksocker" inte heller gick :S

Å andra sidan förstår jag inte att du måste ordna just något så omöjligt som det verkar, vet de inte själva vad de äter och kan tipsa?
    ADHD-Bipolär-Borderline- GBPopad - Mamma till en Solstråle
  • bumse2

Säger som tidigare skrivet, petit choux som du kan fylla med grädde och frukt, om det funkar då de innehåller naturligt fruktsocker.

Emma 020123, Linus 080917
  • Queequeg

Jag vet faktist inte riktigt varför de inte kan äta socker, en av dem är diabetiker det vet jag, men det är de andra två som är känsligare mot socker.

Jag har inte haft någon kontakt med dessa personer utan har bara  kontakt med den person som annordnar "eventet"

• PruttPottan
    Queequeg skrev 2012-03-26 21:00:19 följande:
    Jag vet faktist inte riktigt varför de inte kan äta socker, en av dem är diabetiker det vet jag, men det är de andra två som är känsligare mot socker.

Jag har inte haft någon kontakt med dessa personer utan har bara  kontakt med den person som annordnar "eventet"
    Aj då, aldrig stött på en diabetiker som antingen inte kan äta pyttelite socker eller som inte kan hejda sig själv från att låta bli.

Jag kan inte äta sockriga saker, efter min gbp, men jag förväntar mig inte att folk bakar saker utan socker utan jag får snällt stå över faktiskt.
    Undrar hur de gör när de är på café och fikar osv?
  • Queequeg
    PruttPottan skrev 2012-03-26 21:33:20 följande:
    Aj då, aldrig stött på en diabetiker som antingen inte kan äta pyttelite socker eller som inte kan hejda sig själv från att låta bli.

Jag kan inte äta sockriga saker, efter min gbp, men jag förväntar mig inte att folk bakar saker utan socker utan jag får snällt stå över faktiskt.
    Undrar hur de gör när de är på café och fikar osv?
    Hon som jag vet är diabetiker, äter vanliga bakverk och sånt ibland så där är det inga problem, men det är de andra två som ställer till det lite.

Det är deras enhetschef som har anordnat det här, och som vill att det även ska finnas något ätbart för dem också.

Eftersom de vet att jag gillar att baka så har den enhetschefen frågat mig om jag kunnde tänka mig att baka till detta event.

Varför de andra två inte kan äta socker vet jag inte, men de verkar inte som de är diabetiker och jag vet att de inte har gjort någon gbp operation
  • PruttPottan
    Queequeg skrev 2012-03-26 22:43:56 följande:
    Hon som jag vet är diabetiker, äter vanliga bakverk och sånt ibland så där är det inga problem, men det är de andra två som ställer till det lite.

Det är deras enhetschef som har anordnat det här, och som vill att det även ska finnas något ätbart för dem också.

Eftersom de vet att jag gillar att baka så har den enhetschefen frågat mig om jag kunnde tänka mig att baka till detta event.

Varför de andra två inte kan äta socker vet jag inte, men de verkar inte som de är diabetiker och jag vet att de inte har gjort någon gbp operation
    Hur gick det? Fick du nån klarhet i varför de inte kan äta socker alls?
  • annca

Måste det vara kakor och sånt, det funkar inte med goda snittar och smörgåsar?
    (vet tt jag själv mycket hellre skulle tagit en god llyxig macka än det halvdana som brukar bli när man försöker göra "gottekakor" utan socker...)

När jag var yngre (är diabetiker sedan jag avr liten) trodde folk att de skulle vara så snälla och köpte sockerfira kakor till mig, och de smakade verkligen inte speciellt kul. Det vbir absolut inte samma sak med "låtsassocker". Petit chouer var vanligt, och osockerdoppadestruvor, men de smakar inte gott.
    Idag äter jag gärna vanliga kakor och tar mer insulin vid dessa tillfällen istället.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Queequeg

Nja har inte fått någon direkt klarhet i orsaken till varför två av dem var så känsliga och det känner jag att jag inte behöver veta.
    Det var tre personer det gällde och en av dem är diabetiker det är det ända jag vet.

Men har i alla fall fått reda på att jag kan använda mig av stevia vilket gjorde det hela väldigt enkelt.

Svar på tråden Sockerfria bakverk