• Anonym (tidig?)

Kan barnen börja använda vårjacka nu, eller är det för tidigt?

Kan barnen börja använda vårjacka nu? Eller är det för tidigt?
    Snön är helt borta här och tussilagos har kommit fram på sina ställen, solen har strålat i flera dagar nu men idag är det lite molnigt, dock inte kallt.
    Min fyraåring hade på sig trosor, strumpor, byxor, tröja, luvtröja, vårjacka och mössa idag när hon gick till förskolan. Är det för lite kläder?
    Jag sitter här och har ångest över om jag kanske tog på henne vårjackan lite för tidigt i år?

• Svar på tråden Kan barnen börja använda vårjacka nu, eller är det för tidigt?
  • gravid

Bror ju på hur många grader tycker jag.

Här i Skåne kan man nästan gå i kortarmad..:)

• Frontline

Ja du det beror ju på vart man bor och hur barnen är, min son hade shorts och t-shirt på sig igår när han var ute och han tyckte det var skönt...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mrs Green

Vi har använt vårjacka (med en munkjacka under) sedan det blev ca 5 plusgrader.

• Anonym

Det beror väl på var du bor och vad ni ska få för väder?

• Ruggugglan

Det beror ju på hur varmt det är. Här i mina trakter (Småland) har det varit upp mot 17 grader varmt och då funkar vårjacka fin fint! Skulle det vara kallare på morgonen tar jag på mina barn precis som du gjort, med en tjockare tröja undertill jackan.

• Anonym

Jag bor utomlands och här här slutade barnet med vinterjackan när det blev 5 +. Så det beror ju på hur varmt ni har det där ni bor, och om ditt barn är frusen eller en liten spis (som min).

• mammamia1973

Min fyraårig tjej har på sig lika mycket som din. Hon ville ha på sig lågskor också, typ gympaskor. På förskolan har hon extra varmfodrad regnkläder och fodrade stövlar om det behövs. Bor i Göteborg. Mitt på dagen blir det ca +12 om inte varmare. Barnen fryser inte, de rör på sig hela tiden 

• Anonym (tidig?)

Vi bor i södra dalarna, det står på en vädersida att det kommer bli max 13 plusgrader idag.
    Vid vilken temp är det lagom att börja med vårjacka? Det borde jag ju veta vid det här laget men jag har glömt bort sen ifjol Obestämd

I förrgår när vi var ute så hade dottern vinterjacka på sig, men när vi kom in sen så var hon alldeles genomblöt av svett så igår när vi gick ut tog jag på henne vårjackan istället och hon sa ingenting om att hon frös. Så det var därför jag tog på henne vårjackan imorse också. Men när jag kom dit såg jag föräldrar som fortfarande hade overall på sina barn, därav ångesten att jag kanske tog på henne för lite kläder trots allt.

• Lalatii

Det beror på hur varmt det är, hur barnet är, om det fryser lätt eller om barnet är varm av sig. Min 8-åring fick sätta på sig vårjackan idag, han är väldigt varmt av sig och fryser knappt någonting. Min femåring får hålla sig till vinterjackan ett tag till, han fryser mera. Samma med min 2-åring, han får också ha vinterjacka på sig ett tag till. Vi bor i Jämtland.

• sasty

Vilken bra tråd.. Ja, vad ska man ha på sina små..
    Min son börjar dagis.. Tänkte skicka med vindtät fleece (pop). Och jacka.. Sen köpa tunnare övrrdragsbyxor..
    Vi bor i Skåne..
    Nu har han haft jacka och Myoutwear byxor från Lindex med tunna mjukast under och de är varmt för honom.

Svar på tråden Kan barnen börja använda vårjacka nu, eller är det för tidigt?